Inne

Nowy statek wśród zatrudnianych przez organizacje pozarządowe na Morzu Śródzimnym, których działanie polega głównie na podejmowaniu z wody blisko brzegów krajów północno-afrykańskich nielegalnych migrantów i przewożeniu ich do krajów południwej Europy, został wyczarterowany, na nieujawniony okres, samodzielnie przez organizację NGO "Lekarze bez granic" (MSF).

Statkiem tym jest Geo Barents. Stanowi on chyba nowość wśród statków określanych nieformalnie jako "ratownicze". Dotychczas adaptowano na statki "ratownicze" zatrudniane przez organizacje pozarządowe (NGO) głównie zaopatrzeniowce offshore (PSV), inne serwisowce offshore, byłe statki naukowo-badawcze, holowniki oceaniczne, itp.

Geo Barents to statek sejsmiczny (przeznaczony do poszukiwań podmorskich złóż ropy i gazu) przystosowany do - jak to się określa "ratowania ludzi znajdujących się w niebezpieczeństwie na morzu" (nr IMO 9252503; zbudowany w 2007 r. przez stocznie Aker Braila SA z Rumunii (kadłub) i Solstrand AS, z Tomrefjord w Norwegii; GT 4979, nośność 1293 t; długość całkowita 76,95 m, szerokość konstrukcyjna 14,60 m, zanurzenie 7,62 m; moc (dwuśrubowego) napędu głównego MCR 5304 kW (7212 KM), prędkość eksploatacyjne - 13,50 węzłów, maksymalna - 15,00 węzłów).
Właścicielem jednostki jest norweski armator Uksnoy & Co AS.

"Nasz powrót na Morze Śródziemne jest bezpośrednią konsekwencją bezwzględnej europejskiej polityki nieudzielania ludziom pomocy na morzu" - stwierdziła Ellen van der Velden, szefowa operacji "ratownictwa morskiego" MSF.

Jak twierdzi Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) w 2021 roku podczas prób przedostania się do Europy drogą morską zginęło już 557 osób.
W poprzedni weekend na włoską wyspę Lampedusa, zlokalizowaną między Tunezją a Sycylią, przybyło łodziami ponad 2000 osób. Rzym zażądał "redystrybucji" migrantów do innych krajów UE, na razie bez pozytywnego odzewu z ich strony.

"Lekarze bez Granic" (Médecins Sans Frontières - MSF) od 2015 roku dostarczają zespoły ratowników medycznych do pomocy na morzu - dotyczas zespoły te działały na na statkach innych organizacji "pomocowych", m.in. na jednostce Ocean Viking, ataptowanej do zadań "ratowniczych" w Szczecinie, który nie był jedyną jednostką przygotowaną do realizacji takiej działalności na Morzu Śródziemnym w polskich stoczniach.

Długi na 77 metrów Geo Barents, wyposażony w lądowisko dla śmigłowców, pływa pod norweską banderą (w otwartym rejestrze NIS).
Na statku, przed wprowadzeniem do służby u MSF, przeprowadzono konieczne modyfikacje. Zaaranżowano na nim dwa pokłady, na którym mogą przebywać "rozbitkowie" - jeden dla mężczyzn, drugi dla kobiet i dzieci. Na statku jest m.in. ambulatorium (clinic), pokój położnych, medyczna sala obserwacyjna. Statek wyposażono w dwie szybkie łodzie, wodowane podczas akcji ratowniczych.

Statek opuścił w ostatni czwartek (13 maja) norweski port Alesund kierując się na Morze Śródziemne - jak twierdzi m.in. Deutsche Welle.
Jednak na razie deklaruje jako najbliższy port zawinięcia Zeebrugge (Brugię) w Belgii, gdzie może dotrzeć w niedzielę.

PBS

Fot.: MSF

Geo Barents wyczarterowany przez MSF
Geo Barents wyczarterowany przez MSF
1 1 1 1
+2 armator jachtu...
Może warto dodać, że "nowa - lepsza" rejestracja przewiduje powrót obowiązku rejestrowania (obwarowany przepisem karnym!) wobec większości jachtów śródlądowych - zwolnionych od kilkunastu lat z obowiązku rejestracji (formalnie - od 2007 roku, nieformalnie, z powodu braku przepisów - o wiele dłużej)?
07 marzec 2018 : 19:34 Jaromir Rowiński | Zgłoś
+2 armator jachtu...
Może warto dodać, że właściciele wszystkich jachtów zarejestrowanych zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami będą musieli ponownie poddać się procedurze rejestracji i ponownie opłacić procedurę rejestracji?
Może warto poinformować, że do obowiązku rejestracji dodano obowiązek (odpłatnego, a jakże...) uzyskania numeru kadłuba (INI) - również wobec tych jednostek, które zbudowano na długo przed dniem, w którymś jakiś biurokrata wpadł na pomysł numerowania kadłubów?
Oraz, że nadawaniu numeru kadłuba będzie towarzyszył obowiązek nalepienia "naklejki kontrolnej" - której obecność będzie trzeba na wezwanie służb udowadniać?
07 marzec 2018 : 19:35 Jaromir Rowiński | Zgłoś
+2 armator jachtu
A może warto namówić do poszukania, gdzie w projekcie są głoszone przez jego twórców elementy, które miałyby ułatwić odnalezienie skradzionego silnika - bo w treści ustawy nie ma ich z pewnością...?

Co do "procedury zatwierdzania nazwy" - niby znika, ale przecież nadal nazwa jachtu morskiego nie może się powtarzać i nadal urzędnik decydować będzie, czy nazwa, którą chce nadać właściciel jest "adekwatna"... Czy nie warto napisać, że "procedura znika - ale proceder - ma się tak samo, jak dotąd"?
07 marzec 2018 : 19:36 Jaromir Rowiński | Zgłoś
+3 armator jachtu
Last but not least..
Może warto powiadomić, że łączenie rejestracji (która ma być wyłacznie potwierdzeniem przynależności państwowej) z zapisami dotyczącymi tego "do jakiej siły wiatru wysokości fali jacht może żeglować" - to w przypadku jachtów śródlądowych powrót do przepisów z czasów PRL-u, a w przypadku jachtów morskich - zapis nie spotykany w procedurach rejestracji NIGDY DOTYCHCZAS?

Może warto przybliżyć zaprojektowaną już dla tego kuriozum procedurę, według której jacht nie posiadający aktualnego przeglądu technicznego albo aktualnej Karty Bezpieczeństwa (dziś wszystkie jachty śródlądowe i wszystkie rekreacyjne jachty morskie do 15m długości są z nich zwolnione) - otrzyma dokument rejestracyjny opatrzony zapisem, że "może żeglować" na fali o wysokości do... 30 cm?

Tak, mój jachcik też - mimo że jest to sprawdzony jacht morski, identycznej konstrukcji, jak kilkanaście jachtów, które okrążyły świat...
Zaiste - "dobra zmiana"...
07 marzec 2018 : 19:38 Jaromir Rowiński | Zgłoś
0 Głupota
Gdy Polska była pod zaborami to takie mniej więcej ustawy i przepisy się powstawały.
25 kwiecień 2018 : 15:06 Włodzimierz | Zgłoś
0 odechce się
Odechce się wam wszystkiego, póki rządzi PIS ! Oni są przeciwko wszystkiemu !
27 maj 2018 : 23:09 pam | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.749 3.8248
EUR 4.2431 4.3289
CHF 4.5825 4.6751
GBP 4.959 5.0592