Ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w USA mocniej rosną w reakcji na podejmowane próby odblokowania Kanału Sueskiego, co może potrwać nawet do środy - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na maj, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 59,54 USD, wyżej o 1,67 proc.
Ropa Brent w dostawach na maj na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 62,85 USD za baryłkę, wyżej o 1,45 proc.
Inwestorzy z uwagą śledzą doniesienia o próbach odblokowania Kanału Sueskiego po tym, jak we wtorek kontenerowiec - podczas przeprawy przez kanał - osiadł na mieliźnie, powodując zablokowanie całego ruchu na jednej z najważniejszych morskich dróg handlowych.
MV Ever Given płynął do Rotterdamu - kontenerowiec osiadł jednak na mieliźnie w pobliżu miasta Suez, na obszarze kanału o jednym pasie.
Czytaj także:
Holowniki próbują przemieścić kontenerowiec blokujący Kanał Sueski
Zarząd Kanału Sueskiego tymczasowo zawiesił ruch, armator kontenerowca przeprasza
Czwartkowa próba oswobodzenia gigantycznego kontenerowca się nie powiodła. Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że w próbach przemieszczenia statku uczestniczyło osiem holowników.
Trwająca od wtorku blokada Kanału Sueskiego spowodowana przez 400-metrowy kontenerowiec spowodowała kolejkę liczącą ponad 150 statków po obu stronach kanału.
Opóźnienia w "uwolnieniu" kontenerowca powodują, że właściciele statków rozważają kosztowniejszą alternatywną trasę transportu dookoła Afryki.
Obecnie na rynku ropy panuje duża zmienność - ocenia sytuację Stephen Innes, główny strateg globalnego rynku w Axi. - Opóźnienia w ponownym otwarciu Kanału Sueskiego mogą dać ropie trochę wsparcia, ale rosnąca na świecie - m.in. w Europie i USA - liczba nowych przypadków Covid-19 może ograniczyć wzrosty cen surowca - dodaje.
Na zakończenie wtorkowej sesji WTI na NYMEX staniała o 4,3 proc., a Brent na ICE zniżkowała o 3,8 proc.
Dla WTI to już 3. tygodniowy spadek notowań - to najdłuższa taka seria zniżkowa od kwietnia 2020 r.
aj/ asa/
Teraz chinczycy zacznal puszczać statki północną trasa bo juz jest zeglowna i krotsza.Putin juz sie cieszy.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.