Polski oddział Zyxel Networks wspiera innowacyjny projekt studentów Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa. Zespół AGH Solar Boat buduje zero-emisyjne łodzie wyścigowe zasilane energią słoneczną.
Członkowie koła naukowego AGH Solar Boat stworzyli Baśkę - łódź wyścigową, która porusza się dzięki wykorzystaniu wyłącznie energii słonecznej. Wszystkie elementy łodzi - od projektu poprzez elektrykę aż do kadłuba - zostały wykonane przez członków zespołu.
Polski oddział firmy Zyxel przekazał zespołowi AGH Solar Boat router NBG6615 oraz przełącznik GS108Bv3, które posłużą do sprawnego tworzenia symulacji komputerowych, ułatwią pracę zdalną oraz przyspieszą pracę nad projektami zawartymi w chmurze.
Nowa stacja robocza oraz przełącznik pozwoli prowadzić dokładniejsze i dłuższe symulacje FEM/CFD - poskutkuje to lepszym zrozumieniem zachowania projektowanych części oraz ich walidacją. Sprzęt zostanie również wykorzystany w celach treningu i rozwoju sieci neuronowych, służących do celów takich jak realizacja autonomiczności łodzi autonomicznej, która może znaleźć zastosowanie m.in. przy sprzątaniu oceanów ze śmieci lub badaniu zanieczyszczeń wód.
"Dzięki produktom otrzymanym od firmy Zyxel możemy prowadzić zaawansowane symulacje numeryczne zdalnie, co w warunkach pandemii znacząco przyspiesza nasze prace" - mówi Mateusz Wieliński z AGH Solar Boat Team.
Twórcy nie ustają w poszukiwaniach jeszcze lepszych rozwiązań i już pracują nad kolejnym, bardziej zaawansowanym modelem solarnej łodzi wyścigowej oraz łodzią w pełni bezzałogową i autonomiczną.
Studenci z AGH szykują łódź Baśka m.in. na takie zawody, jak Monaco Solar & Energy Boat Challenge, odbywające się w wodach otaczających Monte-Carlo - jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń związanych z tematyką łodzi solarnych na świecie.
Wydarzenie to zostało stworzone z myślą o rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz promowaniu innowacyjnych działań.
W wyścigu biorą udział drużyny z całego świata, a łodzie wystawiane są w 3 kategoriach - V20, Open Class oraz A Class, w której udział weźmie zespół AGH.
Podczas zawodów sprawdzane są między innymi zwrotność, szybkość, efektywność energetyczna w trzech oddzielnie ocenianych konkurencjach:
- slalom - konkurencja, w której łodzie mierzą się pojedynczo ze slalomem o długości 300 m na czas; to przede wszystkim sprawdzian zwrotności łodzi, umiejętności sternika oraz zastosowanych systemów stabilizacji.
- fleet - wspólny wyścig wszystkich łodzi na trasie o długości 3 mil sprawdzający efektywność zastosowanych rozwiązań w układzie panele fotowoltaiczne-akumulatory-napęd; w tej konkurencji kluczowa jest również minimalizacja oporów.
- one-to-one sprint - dwie łodzie ścigają się burta w burtę w teście prędkości na dystansie 200 m; konstrukcje podnoszące prędkość łódki takie jak hydroskrzydła w tym wyścigu zwiększają szanse na sukces.
Łódź zasilana energią elektryczną stanowi poważne wyzwanie konstrukcyjne. Jej sukces w zawodach zależy od wielu złożonych czynników. Spośród nich największe znaczenie ma redukcja oporów hydrodynamicznych.
Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom konkursu koncepcją drużyny z AGH jest ograniczenie zanurzonej objętości kadłuba do minimum, dlatego - jak piszą studenci - "z całym szacunkiem dla Archimedesa, pływanie wypornościowe porzucają na rzecz hydroskrzydeł" (ang. foil).
Istotą ich działania jest wytwarzanie siły nośnej podnoszącej kadłub ponad powierzchnię wody. Pod taflą znajować się będą jedynie płaty nośne, śruba napędowa i pylony, które stawiają wielokrotnie mniejszy opór. Dopóki łódź nie rozpędzi się wystarczająco, tak aby siła nośna powstała na hydroskrzydłach mogła równoważyć ciężar łodzi, opory kadłuba muszą być minimalne.
Konieczne jest zatem ograniczenie masy łodzi do minimum, dlatego do budowy kadłuba team z AGH postanowił wykorzystać laminat epoksydowo-węglowy. Kolejnym wyzwaniem jest dobór zespołu napędowego o odpowiednio niskiej masie i małych gabarytach przy jednoczesnym uzyskaniu jego wysokiej sprawności.
Zyxel, wspomagający drużynę AGH, jest znaczącą marką na globalnym rynku urządzeń sieciowych. Obecny jest w 150 krajach.
rel (Zyxel / InfoWire.pl)
Fot.: Zyxel / AGH / InfoWire.pl)