Inne

Polski oddział Zyxel Networks wspiera innowacyjny projekt studentów Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa. Zespół AGH Solar Boat buduje zero-emisyjne łodzie wyścigowe zasilane energią słoneczną.

Członkowie koła naukowego AGH Solar Boat stworzyli Baśkę - łódź wyścigową, która porusza się dzięki wykorzystaniu wyłącznie energii słonecznej. Wszystkie elementy łodzi - od projektu poprzez elektrykę aż do kadłuba - zostały wykonane przez członków zespołu.

Polski oddział firmy Zyxel przekazał zespołowi AGH Solar Boat router NBG6615 oraz przełącznik GS108Bv3, które posłużą do sprawnego tworzenia symulacji komputerowych, ułatwią pracę zdalną oraz przyspieszą pracę nad projektami zawartymi w chmurze.

Nowa stacja robocza oraz przełącznik pozwoli prowadzić dokładniejsze i dłuższe symulacje FEM/CFD - poskutkuje to lepszym zrozumieniem zachowania projektowanych części oraz ich walidacją. Sprzęt zostanie również wykorzystany w celach treningu i rozwoju sieci neuronowych, służących do celów takich jak realizacja autonomiczności łodzi autonomicznej, która może znaleźć zastosowanie m.in. przy sprzątaniu oceanów ze śmieci lub badaniu zanieczyszczeń wód.

"Dzięki produktom otrzymanym od firmy Zyxel możemy prowadzić zaawansowane symulacje numeryczne zdalnie, co w warunkach pandemii znacząco przyspiesza nasze prace" - mówi Mateusz Wieliński z AGH Solar Boat Team.

Twórcy nie ustają w poszukiwaniach jeszcze lepszych rozwiązań i już pracują nad kolejnym, bardziej zaawansowanym modelem solarnej łodzi wyścigowej oraz łodzią w pełni bezzałogową i autonomiczną.

Studenci z AGH szykują łódź Baśka m.in. na takie zawody, jak Monaco Solar & Energy Boat Challenge, odbywające się w wodach otaczających Monte-Carlo - jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń związanych z tematyką łodzi solarnych na świecie.

Wydarze­nie to zostało stwor­zone z myślą o roz­woju odnaw­ial­nych źródeł energii oraz pro­mowa­niu innowa­cyjnych dzi­ałań.
W wyś­cigu biorą udział drużyny z całego świata, a łodzie wys­taw­iane są w 3 kat­e­go­ri­ach - V20, Open Class oraz A Class, w której udział weźmie zespół AGH.

Podczas zawodów sprawdzane są między innymi zwrotność, szybkość, efektywność energetyczna w trzech oddzielnie ocenianych konkurencjach:

  • slalom - konkurencja, w której łodzie mierzą się poje­dynczo ze slalomem o dłu­gości 300 m na czas; to przede wszystkim sprawdzian zwrotności łodzi, umiejętności sternika oraz zastosowanych systemów stabilizacji.
  • fleet - wspólny wyścig wszystkich łodzi na trasie o dłu­gości 3 mil sprawdzający efektywność zastosowanych rozwiązań w układzie panele fotowoltaiczne-akumulatory-napęd; w tej konkurencji kluczowa jest również minimalizacja oporów.
  • one-to-one sprint - dwie łodzie ścigają się burta w burtę w teś­cie pręd­kości na dys­tan­sie 200 m; konstrukcje podnoszące prędkość łódki takie jak hydroskrzydła w tym wyścigu zwiększają szanse na sukces.

Łódź zasi­lana energią elek­tryczną stanowi poważne wyzwanie kon­struk­cyjne. Jej sukces w zawodach zależy od wielu złożonych czyn­ników. Spośród nich najwięk­sze znacze­nie ma redukcja oporów hydro­dy­nam­icznych.
Aby sprostać rygo­rysty­cznym wyma­gan­iom konkursu kon­cepcją drużyny z AGH jest ogranicze­nie zanur­zonej obję­tości kadłuba do min­i­mum, dlat­ego - jak piszą studenci - "z całym sza­cunkiem dla Archimedesa, pły­wanie wypornoś­ciowe porzu­cają na rzecz hydroskrzy­deł" (ang. foil).

Istotą ich dzi­ała­nia jest wyt­warzanie siły nośnej pod­noszącej kadłub ponad powierzch­nię wody. Pod taflą zna­j­ować się będą jedynie płaty nośne, śruba napę­dowa i pylony, które staw­iają wielokrot­nie mniejszy opór. Dopóki łódź nie rozpędzi się wystar­cza­jąco, tak aby siła nośna powstała na hydroskrzy­dłach mogła równoważyć ciężar łodzi, opory kadłuba muszą być min­i­malne.
Konieczne jest zatem ogranicze­nie masy łodzi do min­i­mum, dlat­ego do budowy kadłuba team z AGH postanow­ił wyko­rzys­tać lam­i­nat epoksydowo-węglowy. Kole­jnym wyzwaniem jest dobór zespołu napę­dowego o odpowied­nio niskiej masie i małych gabary­tach przy jed­noczes­nym uzyska­niu jego wysok­iej sprawności.

Zyxel, wspomagający drużynę AGH, jest znaczącą marką na globalnym rynku urządzeń sieciowych. Obecny jest w 150 krajach.

rel (Zyxel / InfoWire.pl)

Fot.: Zyxel / AGH / InfoWire.pl)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter