17 czerwca 1920 roku gen. Józef Leśniewski powołał do istnienia Szkołę Morską w Tczewie, inaugurując tym samym początek polskiego szkolnictwa morskiego. Dziś kontynuatorem jest Uniwersytet Morski w Gdyni, który w środę 17 bm. świętował 100 rocznicę tamtego wydarzenia.
Wczoraj na dziedzińcu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, przy ul. Morskiej 83, w obecności studentów, pracowników i absolwentów uroczyście podniesiono banderę i wkopano „kapsułę czasu” z listem dla przyszłych pokoleń.
- Mam nadzieję, że za sto lat, ci, którzy otworzą kapsułę czasu, dowiedzą się, jak żyliśmy dzisiaj i z jakimi wyzwaniami musieliśmy się zmierzyć. Chciałbym, aby ta idea była kontynuowana. To pomysł niosący dla przyszłych pokoleń przesłanie, taki wehikuł czasu – mówił JM rektor UMG prof. dr. hab. inż. Janusz Zarębski.
Po uroczystościach przed budynkiem głównym Uczelni rozpoczęło się posiedzenie Senatu UMG. Uczestniczyli w nim m.in. Janusz Zarębski - rektor UMG, prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski - Kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych, Marek Gróbarczyk - minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Jacek Sasin - wicepremier i szef ministerstwa aktywów państwowych, Antoni Macierewicz - były szef MON, a także kpt. ż. w. inż. Zbigniew Sulatycki, niegdyś wiceminister transportu i gospodarki morskiej w rządzie Hanny Suchockiej, a obecnie przewodniczący Konwentu Morskiego. Podczas posiedzenia Senatu Uczelni kpt. Sulatycki odebrał nadany mu tytuł Doktora Honoris Causa, przyznawany przez uczelnie osobom szczególnie zasłużonym dla nauki i kultury.
Kapitan Sulatycki ze wszechmiar zasługuje na to, aby w tak szczególnym dniu dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni uzyskać ten tytuł - mówił podczas wystąpienia prof. Andrzej Grzelakowski dodając, że jego działalność zawodowa i społeczna przełożyła się bezpośrednio na sferę rozwoju gospodarki morskiej, a także na stałą jej promocję w kraju, jak i za granicą.
Do Kapitana Sulatyckiego zwrócił się również premier Mateusz Morawiecki w liście odczytanym przez wicepremiera Jacka Sasina:
"Wielce Szanowny Panie Kapitanie, tak znamienity jubileusz to nie tylko okazja do w pełni uzasadnionego świętowania, to także chwila, w której z całą mocą skupiają się lata Pana bezcennej pracy i godnego podziwu poświęcenia dla innych ludzi i dla Polski (...).
Kiedy Pan Kapitan patrzy wstecz na pewno widzi rodzinną Skarżysko-Kamienną oraz Gdynię, miasto, z którym związał się Pan w sposób szczególny. Z pewnością widzi Pan swoich nauczycieli, inspiratorów, przyjaciół, a także tak liczne zastępy Pana wychowanków i naśladowców. Jestem jednak głęboko przekonany, że droga Pana Kapitana sięga o wiele głębiej. W jakim sensie, jej początek pozostaje nieuchwytny, gdyż stanowi ona część odwiecznej tradycji.
Tworzy Pan dziedzictwo, które wcześniej rozwijali oficerowie Polski morskiej. Myślę o Eugeniuszu Kwiatkowskim, którego inspirujące wizje i tytaniczny wysiłek pozwoliły w odrodzonej Polsce od zera budować politykę morską. Kontynuuje Pan również dzieło kapitana Mamerta Stankiewicza, wielkiego wychowawcy pokoleń polskich marynarzy, którzy wynieśli ojczystą banderę na wszystkie morza i oceany świata. Dołącza Pan do grona wspaniałych mężów, dzięki którym historia Polski stanowi swoistą odyseję wolności i niepodległości (...)."
Kapitan Zbigniew Sulatycki dziękując za przyznany mu tytuł, który, jak stwierdził, jest owocem wielu rozmaitych, wspólnych działań, nawiązał również do początków dziejów Polski morskiej, mówiąc o wielkich Polakach i budowie Portu w Gdyni.
Historia szkolnictwa morskiego w Polsce
Bogatą historię Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zapoczątkował podpisany 17 czerwca 1920 roku rozkaz gen. Józefa Leśniewskiego powołujący do istnienia Szkołę Morską. Jej założyciele uznali wtedy, że kształcenie oficerów marynarki handlowej musi odbywać się w trakcie rejsów pełnomorskich. 4 września 1921 podniesiono więc banderę na jednostce szkolnej Lwów, inaugurując jednocześnie działalność na dwóch wydziałach: Nawigacyjnym i Mechanicznym.
Dziewięć lat później, w 1930 roku przeniesiono Szkołę Morską z Tczewa do Gdyni. W tym czasie wymieniono także jednostkę szkolną Lwów na żaglowiec szkolny Dar Pomorza. Stopniowo tworzono też nowe wydziały, w tym Wydział Transportu i Administracji Morskiej. Później Wydział Nawigacyjny, Mechaniczny i Administracyjno-Gospodarczy.
W 1968 roku Szkołę Morską przekształcono w Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, poszerzono ofertę dydaktyczną, a później włączono do eksploatacji dwa nowe statki szkolne. W 1982 roku był to żaglowiec Dar Młodzieży, a w 2000 nowoczesny statek badawczo-szkoleniowy Horyzont II, zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Od 2001 roku Uczelnia nosiła nazwę Akademia Morska w Gdyni, jednak od 1 września 2018 roku, rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Uczelni została nadana nazwa Uniwersytet Morski. Zmiana ta była związana ze zdobyciem wymaganych uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora i spełnienia wymogów określających uniwersytety.
Uniwersytet Morski w Gdyni to obecnie największa w Polsce państwowa uczelnia wyższa kształcąca oficerów floty handlowej oraz kadry inżynierskie dla przemysłu morskiego. Przygotowuje studentów zgodnie z wytycznymi IMO i innych, międzynarodowych organizacji morskich do pracy u armatorów, głównie zagranicznych. Studenci zdobywają szlify morskie także na żaglowcu należącym do Uczelni, Darze Młodzieży i jak mówił w rozmowie z Portalem Morskim rektor UMG Janusz Zarębski, to doskonałe uzupełnienie wykładów i zajęć z wykorzystaniem najnowocześniejszych symulatorów.
AL, rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)
Fot.: Sławomir Lewandowski
Łaczę pozdrowienia Marek
Szkoda ze uroczystosc zasmiecona klecha pijakiem Glodziem i politykami klamcami z PiSu.
Trudno odmówić zaproszonym gościom patriotyzmu. Bądżmy wyrozumiali w stosunku do słabości ludzkich albowiem nikt nie jest doskonały. Zycze jednak wszystkim dobrego samopoczucia.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.