W ramach wizyty studyjnej w Turcji, odbywającej się pod hasłem "Porty i logistyka: Turkey-EU Business Dialogue", przedstawiciele Krajowej Izby Gospodarki Morskiej (KIGM) mogli się zapoznać ze skalą i funkcjonowaniem tureckiego sektora morskiego. Prezentujemy wybrane informacje przekazane przez uczestników wizyty studyjnej.
25 lutego podczas wizyty studyjnej w ramach TEBD (Turkey-EU Business Dialogue) odbyło się spotkanie w TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği - Związku Izb i Giełd Towarowych) z przedstawicielem tureckiej Chamber of Shipping, Farukiem Doĝanem - zastępcą sekretarza generalngo tej organizacji. F. Doĝanem zaprezentował profil działalności swojej izby i przedstawił prezentację dotyczącą tureckiej gospodarki morskiej.
Chamber of Shipping, Turcja
W skład Chamber of Shipping wchodzi 9520 podmiotów reprezentujących 48 obszarów biznesu morskiego. Między innymi w jej skład wchodzą porty, jednostki szkoleniowe, linie żeglugowe, towarzystwa klasyfikacyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe, a także spedytorzy, brokerzy, stewidorzy, piloci, zarządzający statkami itd. W Turcji, zgodnie z obowiązującym prawem, każde przedsiębiorstwo prowadząca działalność gospodarczą związaną z gospodarką morską musi przynależeć do Chamber of Shipping.
Izba reprezentuje swych członków na terenie kraju, ale również poza jego granicami. Należy do międzynarodowych organizacji branżowych takich jak m.in.: The International Chamber Of Shipping (ICS), The Baltic and International Maritime Council (BIMCO), The Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents (FONASBA), European Community Association of Ship Brokers and Agents (ECASBA), European Boat Association (EBA) czy The International Bunker Industry Association (IBIA), European Shortsea Network (ESN).
Gospodarka morska Turcji
Turcja posiada 7200 km wybrzeża, co daje temu krajowi 16. miejsce w rankingu krajów o najdłuższej linii brzegowej. Również na miejscu 16. na świecie (lipiec 2018) plasuje się turecka flota. Tonaż floty tureckiej pod rodzimą jak i obcą banderą to 28,1 mln ton nośności (pod turecką banderą - 7 mln ton, pod obcymi - 21 mln ton).
Transport morski przoduje w przewozie międzynarodowym ładunków, i stanowi 88% całkowitego wolumenu przewożonych towarów zagranicznych.
Na tureckim wybrzeżu (Morze Śródziemne, Morze Czarne) działa 180 portów, których właścicielami są: państwo (21), gminy miejskie (23), firmy prywatne (136). Porty państwowe znajdują się pod zarządem Turecki Kolei Państwowych. W zeszłym roku porty tureckie przeładowały łącznie 460 153 560 ton towarów.
Turecki przemysł okrętowy rozwija się bardzo dynamicznie. W 2002 roku pracowało 37 stoczni podczas gdy w styczniu 2019 było ich już 78. W budowie jest kolejne 25 oraz 15 obszarów, które zdefiniowane są jako stoczniowe tereny inwestycyjne. Zgodnie ze światowymi statystykami zamówień z lutego 2019, Turcja zajmuje czwarte miejsce jeśli chodzi o ilość zwodowanych jednostek (150, głównie holowniki). Statki budowane w tych stoczniach przeznaczone są głównie na eksport, zwłaszcza do krajów UE i Norwegii. Stocznie tureckie budują również na potrzeby marynarki wojennej, nie tylko swego kraju, coraz większe i coraz bardziej zaawansowane okręty.
Turcja zajmuje trzecie miejsce pod względem budowy jachtów o długości 24 i więcej metrów (całkowita długość wybudowanych jachtów w 2018 to 3594 m).
Od 1976, szczególnie w regionie İzmir / Alpaga, prężnie działa sektor zajmujący się złomowaniem i rozbiórką jednostek pływających. Obecnie działające na tym terenie przedsiębiorstwa, pretendują do miana "zielonych stoczni". Aliağa Ship Dismantling Facilities, uznana została z jedno z najbardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego przedsiębiorstw tego typu na świecie. W 2018 rozmontowano 158 statków (602 346 LDT), między styczniem a lutym br. - 13 (138 448 LDT)
Turecki sektor logistyki przyciągnął w ostatniej dekadzie inwestycje obcego kapitało w kwocie ok. 2 mld USD. W 2017 roku turecki rynek spedycji i logistyki był wart 100 mld USD i jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów w tym kraju.
Obecne i planowane inwestycje infrastrukturalne w Turcji szacuje się na ok. 400 mld USD (do roku 2040). Inwestycje obejmują m .in. budowę i rozbudowę portów (m.in. Filyos, Morze Czarne, Mersin, Morze Śródziemne, Canadarli, Morze Egejskie), dróg i linii kolejowych (zwiększenie ich długości z 11.940 do 28.376 km) czy 20 (8 już działa) "wiosek logistycznych" - centrów logistycznych zlokalizowanych w obszarach przemysłowych. Do roku 2023 wioski mają obsłużyć towary wartości 500 mld USD. W tym roku zostanie również oddany do użytku największy port lotniczy na świecie - IGA Istanbul Airport.
rel (RM / KIGM), PBS