OceanGate Expeditions zawarł umowę z Island Offshore, armatorem Island Crown - statku, który weźmie udział w załogowej wyprawie eksploracyjnej wraku Titanica. To pierwsza taka wyprawa od 2005 roku. Ekspedycja rozpocznie się w 2019 roku.
Od czasu zatonięcia 106 lat temu, wrak statku Titanic odwiedziło mniej niż 200 osób. Obecnie Ocean Gate zajmuje się budową łodzi z włókna węglowego i tytanu, która będzie mogła transportować pięciu członków załogi jednocześnie.
Titanic, najsłynniejszy liniowiec świata, zatonął po kolizji z górą lodową w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku podczas dziewiczego rejsu na trasie Southampton-Cherbourg-Queenstown-Nowy Jork. Dane o ofiarach są niejednoznaczne. W zależności od źródeł spośród 2208-2228 pasażerów i załogi Titanica zginęło ponad 1500 osób. Przeżyło katastrofę tylko około 730.
Wrak statku spoczywa na głębokości 3 800 metrów, 370 mil (600 km) na południowy wschód od Nowej Fundlandii. Miejsce to jest pomnikiem, dlatego, jak zapowiadają organizatorzy, wyprawa odbywać się będzie z szacunkiem dla tych, którzy zginęli, oraz z zachowaniem wytycznych ochrony podwodnych obiektów światowego dziedzictwa UNESCO.
Eksperci z Advanced Imaging and Visualization Laboratory (AIVL) z Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI), niekomercyjnego ośrodka badawczego, będą współpracować przy ekspedycji, a także poprowadzą działania mające na celu uchwycenie obrazów wraku ze statku głębinowego, aby zmontować je w trójwymiarowy model wraku.
Island Crown to statek do prowadzenia podwodnych prac konstrukcyjnych (Subsea Construction Vessel). Jest podmorskim statkiem budowlanym, który od momentu dostawy w 2013 r. wykonywał głównie usługi "door-to-door" w instalacjach ropy naftowej, gazu ziemnego i wiatrowych. Statek ma 96,8 metra długości i 20 metrów szerokości, a na jego pokładzie mieści się łącznie do 100 osób załogi i techników oraz inżynierów klienta. Island Crown jest wyposażony w żuraw do prac podwodnych, lądowisko dla helikopterów, dużą pojemność zbiorników oraz pokład ładunkowy o powierzchni 561 m2.
AL
Fot.: Island Offshore