Podczas XV Międzynarodowej Konferencji i Wystawy NAFTA – GAZ – CHEMIA, która 20 września br. odbyła się w Warszawie głównymi tematami były: bezpieczeństwo energetyczne, pakiet klimatyczny, rynek energii, rynek detaliczny paliw, polityka energetyczna, rynek gazu, infrastruktura gazowa, inwestycje polskiej chemii oraz chemia specjalistyczna. Patronem medialnym wydarzenia był PortalMorski.pl.
Konferencja i Wystawa NAFTA – GAZ – CHEMIA to coroczne wydarzenie, w którym uczestniczą polscy i zagraniczni specjaliści sektora nafty, gazu, energetyki i chemii, przygotowywane w we współpracy z jednostkami rządowymi i naukowymi.
Z punktu widzenia szeroko rozumianej branży morskiej interesującym wątkiem dyskusji były zwłaszcza inwestycje w rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu w kontekście zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego oraz możliwości dywersyfikacji dostaw.
Dofinansowanie z UE nie dla każdego
W sesji plenarnej „Bezpieczeństwo energetyczne Polski – samodzielnie czy w Unii Europejskiej”, Paweł Jakubowski, dyrektor Pionu Rozwoju spółki GAZ–SYSTEM, mówił o wykorzystaniu dostępnych narzędzi do realizacji agendy firmy, także poprzez sięganie do unijnych środków finansowych.
– Jesteśmy liderem wykorzystywania środków pomocowych zarówno na polu krajowym, jak i ponad krajowym – podkreślał Jakubowski. – Realizacja projektu budowy drugiego nabrzeża zakłada wykorzystanie środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W odmiennym tonie, w kwestii wykorzystywania unijnych dofinansowań, mówił z kolei Rafał Miland, wiceprezes zarządu PERN SA.
– Niestety, przemysł paliwowy w kwestii unijnych dotacji jest na uboczu. Inwestycje realizowane w infrastrukturę związaną z ropą naftową i paliwami nie mogą ubiegać się o wsparcie z Unii Europejskiej. Gdyby takie dofinansowanie można było pozyskać na nasze inwestycje, to z pewnością łatwiej byłoby nam realizować kolejne projekty – mówił Miland.
Podkreślił przy tym, że PERN współpracuje również z partnerami zagranicznymi. Przykładem są dwie niemieckie rafinerie, przez co polska firma zapewnia pośrednio bezpieczeństwo energetyczne również naszym sąsiadom za Odrą.
Dużo miejsca podczas konferencji poświęcono terminalowi LNG w Świnoujściu, na co wpływ miała decyzja o jego rozbudowie o drugie nabrzeże, która została podjęta dzień przed warszawską konferencją.
Czytaj więcej:
Terminal daje możliwość wyboru
W zgodnej opinii Marcina Roszkowskiego, prezesa Zarządu w Instytucie Jagiellońskim, Krzysztofa Jackowskiego, dyrektora Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej oraz Sławomira Sieradzkiego z GAZ–SYSTEM, w tej chwili mamy ostatni moment na to, aby dobrze przygotować się na uniezależnienie od dostaw gazu z Federacji Rosyjskiej. Kończący się w 2022 roku kontrakt z Gazpromem daje tę szansę, oczywiście pod warunkiem, tego, że terminal LNG w Świnoujściu będzie gotowy przyjąć ilość gazu potrzebną naszej gospodarce. Paneliści podkreślali także, że zapotrzebowanie na gaz w Polsce będzie rosnąć.
Inwestycje związane z terminalem LNG mają za zadanie dywersyfikację źródeł energii. Co ważne mając argument w postaci gazoportu możemy uniezależnić się od źródeł z Rosji, co więcej będziemy mogli wybierać spośród kilku ofert, a nie być zmuszonym do wybory oferty jednego dostawcy – mówił Krzysztof Jackowski.
Prognozy wskazują na opłacalność
W rozbudowie możliwości odbiorczych terminalu LNG w Świnoujściu do 10 mld m sześc. rocznie, o czym mówiono podczas konferencji, ma pomóc projekt pn. „Brama Północna”. Zakłada on połączenie gazoportu w Świnoujściu poprzez Danię ze złożami na szelfie norweskim. Baltic Pipe ma być ułożona na dnie Morza Bałtyckiego. Jak zapewnia Sławomir Sieradzki, prowadzone są już w tej sprawie konsultacje z odpowiednimi instytucjami z Danii, Szwecji oraz Niemiec.
Dużo miejsca poświęcono również ekonomicznej stronie gazowej inwestycji.
– Nikt nie buduje terminalu LNG tylko po to aby on był. Przedsięwzięcie musi się opłacać. Muszą być zapotrzebowanie na jego usługę – podkreślał Krzysztof Jackowski. – Dzisiejsze prognozy pokazują, że projekt będzie ekonomicznie opłacalny, a wśród zainteresowanych jest wiele podmiotów, m.in. PGNiG SA.
(LEW)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.