W Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbył się wczoraj premierowy pokaz filmu dokumentalnego "Le Quy Don - Polak potrafi".
Reportaż produkcji Ambermedia, o zbudowanym po ponad 20 latach całkowicie w polskiej stoczni żaglowcu Le Quy Don, został zrealizowany według scenariusza i w reżyserii Bohdana Sienkiewicza, dziennikarza, entuzjasty i popularyzatora wiedzy o morzu.
W pokazie udział wzięli m.in.: kpt. ż. w. Andrzej Drapella; Sławomir Smoliński z Polskiego Holdingu Obronnego; konstruktor, projektant, założyciel i menedżer biura Choren Design & Consulting Zygmunt Choreń, autor filmu - Bohdan Sienkiewicz, a także licznie zgromadzona, wypełniająca po brzegi salę, publiczność.
25-minutowy film dla TVP Polonia to historia żaglowca, począwszy od położenia stępki pod jego budowę, poprzez realizację projektu, aż do wodowania i zawinięcia do portu macierzystego. Ciekawy materiał zdjęciowy autorstwa: Mirosława Kasprzyka, Tomasza Dobruckiego, Bohdana Sienkiewicza, Janusza Dybowskiego, Marka Richtera i Piotra Stareńczaka, wzbogacają wypowiedzi m.in.: Tadeusza Zielińskiego - głównego inżyniera Marine Projects Lts., kpt. Piotra Leszczyńskiego - dowodzącego żaglowcem oraz Zygmunta Chorenia.
"Dostałem możliwość zaprojektowania statku szkolnego dla Wietnamu. Każdy projekt to dla mnie wyzwanie, a także możliwość ciekawej pracy. Udało się zbudować statek dzielny. Pierwsze próby, które zostały przeprowadzone na Zatoce Gdańskiej, wykazują, że jest to jednostka i bezpieczna, i szybka!" - mówił w dokumencie projektant żaglowca, Zygmunt Choreń.
Le Quy Don - żaglowiec szkolny dla Wietnamskiej Marynarki Wojennej - zbudowano na zlecenie Polskiego Holdingu Obronnego w stoczni Marine Projects Ltd według projektu gdańskiej firmy Choreń Design & Consulting. Stępkę pod jego budowę położono 2 lipca 2014 roku, wodowanie odbyło się w czerwcu 2015 roku, a trzy miesiące później żaglowiec wyruszył w swój dziewiczy rejs.
Podróż Le Quy Dona z Nowego Portu, przez Wyspy Kanaryjskie, Kanał Panamski, Papeete na Tahiti i Majuro na Wyspach Marshalla, zakończyła się po 123 dniach w porcie Nha Trang, siedzibie Wietnamskiej Akademii Marynarki Wojennej, w styczniu ubiegłego roku. Pod dowództwem kpt. ż.w. oraz żeglarza Piotra Leszczyńskiego, z polsko-wietnamską załogą na pokładzie, żaglowiec przebył 18 189 tys. mil morskich.
Le Quy Don, przy wyporności ok. 857 ton i tonażu pojemnościowym brutto 714 jednostek, ma 67 m długości całkowitej; 58,3 m długości kadłuba; szerokość 10 m; wysokość boczną 5,75 m i 3,6 m zanurzenia. Na trzech, niemal 40-metrowych masztach rozpinają się żagle o powierzchni 1400 m kw. Na pokładzie pomieści się do 110 osób, w tym 80 kadetów.
W prezentowanym wczoraj po raz pierwszy filmie dokumentalnym wspomniano także o kolejnej jednostce projektu Zygmunta Chorenia - El Mellah, która budowana jest obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding SA dla kadetów Wyższej Szkoły Morskiej w Algierii. Żaglowiec posłuży im w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.
Po projekcji ujawniono też zamysł nowego żaglowca - Melvin Jones - projektantów z biura Choren Design & Consulting. Według założeń miałaby to być średniej wielkości barkentyna dla niepełnosprawnych. Sam Zygmunt Choreń zastrzega jednak, że jest to dopiero zamysł, o którym być może, niebawem, będzie wiadomo nieco więcej. W galerii udostępniamy wstępną wizualizację żaglowca.
Dane techniczne żaglowca Le Quy Don:
długość całkowita (z bukszprytem): 67 m
długość kadłuba: 58,3 m
szerokość: 10 m
zanurzenie: 4 m
wyporność: 950 t
pomocniczy napęd mechaniczny (1 śruba nastawna): 880 kW
dziobowy ster strumieniowy: 110 kW
prędkość na silniku: 12 w.
powierzchnia żagli: 1400 m2
wysokość masztu: ok. 41 m
załoga stała: 30 osób
praktykanci: 80 osób
Agnieszka Latarska
Fot.: Piotr B. Stareńczak