Inne

W dniach 7-9 września przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. uczestniczyli w Konferencji Baltic Ports Conference, która odbyła się w Helsinkach z okazji 25-lecia organizacji BPO.

Organizacja Portów Morskich (Baltic Ports Organization - BPO) założona została w 1991 roku w Kopenhadze, a celem jej jest współpraca między portami bałtyckimi oraz monitoring i poprawa możliwości żeglugowych w regionie Morza Bałtyckiego. Obecnie BPO zrzesza 45 członków z 9 krajów nadbałtyckich oraz siedem organizacji stowarzyszonych.

W Konferencji wzięło udział prawie 200 osób m.in. z portów, urzędów morskich, ministerstw, Komisji Europejskiej, EMSA, ESPO, instytucji naukowych, organizacji stowarzyszonych, przedsiębiorców związanych z transportem morskim. Głównym przesłaniem Konferencji było promowanie regionu Morza Bałtyckiego jako regionu modelowego spełniającego najwyższe standardy ochrony środowiska w Europie.

Konferencja skupiła się na tematach związanych ze sprzyjającymi środowisku rozwiązaniami dla portów, obniżeniem emisji gazów przez właścicieli linii żeglugowych oraz regulacjami środowiskowymi na Bałtyku. Kolejnym istotnym punktem dyskusji było dalszy rozwój kooperacji w regionie Bałtyckim. Uczestnicy przyjrzeli się również stanowi gospodarki i handlu w strefie Morza Bałtyckiego, a także rynkom portów i transportu morskiego. Poruszone zostały też zagadnienia związane z portami rozwijającymi się oraz przepisami portowymi.

Podczas Konferencji cztery porty: Tallinn, Sztokholm, Helsinki i Turku podpisały porozumienie w sprawie stworzenia wspólnego systemu zasilania statków w energię elektryczną z lądu. Porty planują budowę przyłączy brzegowych elektryczności dla statków o napięciu elektrycznym 11 kV i częstotliwości 50 Hz. Celem porozumienia jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko podczas postoju statków w porcie. Memorandum ma zachęcić również inne porty oraz armatorów statków do przyłączenia się do inicjatywy budowy przyłączy brzegowych elektryczności i stosowania najlepszych praktyk w rozwiązaniach środowiskowych.

Dużo uwagi podczas Konferencji poświęcono również desygnowaniu Morza Bałtyckiego jako obszaru specjalnego w zakresie zrzutu ścieków ze statków pasażerskich i promów i związaną z tym koniecznością dostosowania infrastruktury portowej do odbioru ścieków. 22 kwietnia 2016 roku na 69 sesji MEPC, IMO (International Maritime Organization) wyznaczyło Morze Bałtyckie obszarem specjalnym. Zakaz zrzutu ścieków ze statków pasażerskich i promów obowiązywał będzie od 1 czerwca 2019 roku dla nowo wybudowanych statków a dla pozostałych statków od 1 czerwca 2021 roku. Przedłużenie do roku 2023 otrzymały statki pływające na trasie St. Petersburg - Morze Północne.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter