Inne

Przekop Mierzei Wiślanej i przywrócenie żeglugi śródlądowej - to niektóre z priorytetów ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, jakie przedstawił podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie wiceminister tego resortu Krzysztof Kozłowski.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z czterech strategicznych celów resortu - podkreślił Kozłowski. „To jest opłacalny projekt. Zdolności przekładowe portu w Elblągu to 1 mln ton towarów, a w momencie zrealizowania przekopu przez Mierzeję Wiślaną ten port zacznie żyć" - uważa wiceminister. Jego zdaniem, inwestycja będzie służyła także bezpieczeństwu Polski.

Kolejnym priorytetem jest przywrócenie żeglugi śródlądowej. "Śródlądowe drogi wodne to nie jest projekt tylko i wyłącznie dla województw, które leżą nad Wisłą czy Odrą. To jest projekt dla całej Polski, ale o charakterze tanseuropejskim" - powiedział Kozłowski. Jak dodał, udrożnienie Wisły i Odry oraz tzw. kanałów horyzontalnych to inicjatywa, która ma otworzyć polski transport i logistykę na szlaki międzynarodowe.

Według wiceministra, "niesłychanie ważnym" zadaniem jest także dbanie o korzystne warunki dla rozwoju polskich portów morskich. "Nasze porty są doskonale zorganizowane, świetnie zarządzane i mają bardzo dobre partnerskie relacje biznesowe ze swoimi kontrahentami. To co się staramy robić na co dzień, to zachęcić podmioty zewnętrzne, aby zechciały nawiązać współpracę z portami morskimi" - powiedział.

Kozłowski zaliczył także do priorytetów odbudowę przemysłu stoczniowego. Wiceminister poruszył także kwestię gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa w polityce zagranicznej RP. Jak dodał, 70 proc. legislacji jaka jest wdrażana i egzekwowana przez ministerstwo to prawodawstwo UE, a 20 umowy międzynarodowe i 10 proc. legislacji to polskie przepisy.

List do uczestników Kongresu skierował prezydent Andrzej Duda. Jak podkreślił, Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie "jest świadectwem naszych ambicji i rosnących możliwości, aby odgrywać nad Bałtykiem, a także w gospodarce morskiej Europy i świata coraz istotniejszą rolę" - podkreślił.

Według prezydenta, "Coraz więcej jest dobrych sygnałów świadczących, że po latach trudnych, a czasami wręcz wyniszczających polską branżę morską, branża ta podnosi się.

"Wyzwaniem pozostaje jednak odbudowanie pozycji przemysłu stoczniowego, czego przykładem są starania o uratowanie i nadanie nowego rozmachu stoczni szczecińskiej" - podkreślił prezydent w liście, który odczytał wojewoda zachodniopomorski Piotr Jania.

Zdaniem prezydenta, sektor morski powinien być ważnym składnikiem polskiej gospodarki przede wszystkim z uwagi na współczesne wyzwania globalnego świata oraz szanse rozwoju, jakie oferuje nowoczesna branża morska.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki nawiązał do projektu ustawy o rozwoju przemysłu stoczniowego. Jak powiedział, projekt ma przyczynić się do odbudowy tego przemysłu w Polsce, a zwłaszcza w Szczecinie.

"Rewitalizacja tego przemysłu to, nie chcę powiedzieć jedno z priorytetowych, dla mnie jest to najbardziej priorytetowe, działanie tego ministerstwa, które wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju gospodarczego obecnego rządu" - zaznaczył Brzezicki.

IV Międzynarodowy Kongres Morski potrwa do 10 czerwca. W tym roku głównym tematem Kongresu są kwestie dotyczące przemysłu portowego, stoczniowego i żeglugowego, bezpieczeństwo na morzu, energetyka, a także rybołówstwo i górnictwo morskie.

W kongresie biorą udział minister i wiceministrowie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przedsiębiorcy branżowi, reprezentanci instytucji morskich, specjaliści prawa międzynarodowego, instytucji finansowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żeglugi, a także instytucji zajmujących się energetyką i górnictwem morskim.

res/ krm/ par/

+1 Bloto pislamu
Wladza idzie w zaparte we wszystkich zwlaszcza bzdurnych projektach jak przekop mierzeji. Dla kilku lobbystow swej partii z Elblaga poswieca milard Euro bo tyle finalnie bedzie kosztowal ten polityczny gest zagrania na nosie Rosjanom ze mamy alternatywe dla Ciesniny Pilawskiej. Jak chcemy pakowac pienadze w bloto to prosze przywrocic zegluge barkowa na Odrze i Wisle oraz porzadne polaczeniu tych rzek czyli powiekszenie kanalu Brdy.
09 czerwiec 2016 : 05:52 Zenek | Zgłoś
0 sens przekopu
Pewnie jakiś jest, tylko czy już, czy na dzisiaj? Np. wtedy, gdy się okaże, że Warmińsko-Mazurskie ma dużo ładunków do Portu Morskiego Elbląg. Inna sprawa, że pojawienie się przekopu może stymulować Port, tak jak "stadion o parametrach międzynarodowych za 600 milionów". Ja chciałbym, żeby minister Rządu PiS wyjął wszystkie karty jakie ma w sprawie Przekopu. Jak inaczej przekonać Opinie publiczną? Gdyby Elbląg był jedynym portem morskim, to nikt by przekopu nie negował, a tak, to ARGUMENTY proszę!
09 czerwiec 2016 : 08:51 adi | Zgłoś
+1 brawo pis
przekop to praca.
09 czerwiec 2016 : 13:33 seaman090 | Zgłoś
+1 Piękne wizje...
Wszystko to pięknie wygląda. Zapowiedzi i plany są wspaniałe, tylko czy do ich spełnienia niezbędne jest rozwalenie Trybunału Konstytucyjnego i zdeptanie polskiej demokracji ? Bez tego nic nie da się zrobić ?
09 czerwiec 2016 : 16:36 Kacper | Zgłoś
0 Podoba mi się to
Nareszcie inwestycja trafiona w dziesięć.Cały Zalew to postkomunistyczny skansen gdzie nie wolno było nic budować bo strefa militarna wielkiego brata.Te krytyczne głosy chciałbym uspokoić jak budowano port północny to wszyscy się śmiali a to że się tak nie buduje a to że dno morskie go podmywa i się zawali.Stoi do dzisiaj i ma się dobrze i ta inwestycja jest jak najbardziej potrzebna .Powodzenia.
09 czerwiec 2016 : 19:45 IRO | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter