W szczecińskim porcie w środę, 23 marca br., odbyła się XV Narada Przednawigacyjna zatytułowana "Polska Żegluga Śródlądowa 2016".
W trakcie jej trwania zaprezentowano m.in. założenia do Programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Szczegóły programu zostaną przedstawione na specjalnej konferencji, którą Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaplanowało na kwiecień br. we Wrocławiu. Głównym punktem narady była Odrzańska Droga Wodna. Wskazywano na jej gospodarcze znaczenie. Rozmawiano także o działaniach jakie należy podjąć, by z tej rzeki wydobyć potencjał gospodarczy.
Obecnie przedsiębiorstwa w pasie Odrzańskiej Drogi Wodnej generują rocznie blisko 10 mln ładunków w obrocie morskim. Szacuje się, że po 2020 roku wolumen ten może wzrosnąć do 20 mln ton rocznie. Badania wskazują, że już przy III klasie żeglugowej powstaną warunki dla przejęcia przez transport wodny śródlądowy ok. 10 mln ton ładunków rocznie korzystających z transportu morskiego w relacjach z portami w Szczecinie i Świnoujściu.
Obok kwestii odrzańskich w programie narady znalazły się też takie zagadnienia jak wyzwania stojące przed branżą śródlądową, zwłaszcza w kontekście zmiany przepisów w Niemczech. Uczestnicy mogli także wymieniać się poglądami w specjalnie zorganizowanych stolikach tematycznych poświęconych infrastrukturze i eksploatacji oraz wsparciu sektora.
Organizatorami narady obok Związku Polskich Armatorów Śródlądowych były Stowarzyszenia "Teraz Odra" oraz "Odrą w Świat".