Inne

Za prawie 4 000 000 zł w nowym obiekcie uczelni przy ul. Willowej prowadzone będą badania m.in. dla podmiotów eksploatujących maszyny z branży morskiej i lądowej oraz firm i instytucji działających w zakresie ochrony środowiska, pozwalające na poszerzenie wiedzy na temat paliw, olejów i innych cieczy eksploatacyjnych maszyn.

W ramach projektu przeprowadzono remont i przebudowę pomieszczeń na potrzeby laboratorium oraz zakup nowoczesnej aparatury badawczo-rozwojowej. W efekcie na Wydziale Mechanicznym przy ul. Willowej powstało nowoczesne laboratorium umożliwiające prowadzenie innowacyjnych badań nad: emisją spalin po spalaniu paliw pochodzenia roślinnego, biopaliw, LNG; jakością rozpylenia paliw i odpadów ropopochodnych; skutecznością oczyszczenia wód zaolejonych; problematyką tribologiczną w eksploatacji.

Powstanie centrum jest odpowiedzią na potrzeby i problemy, zgłaszane m.in. przez przedsiębiorców i podmioty działające w obszarze ochrony środowiska:

- niewystarczającą efektywność działania i dużą awaryjność układów hydraulicznych oraz silników w maszynach i środkach transportu, brak kompleksowych badań paliw i cieczy roboczych oraz możliwości kompleksowej diagnozy i oceny stanu technicznego tych elementów;
- wysokie koszty eksploatacyjne związane z częstą wymianą olejów, spowodowaną brakiem możliwości diagnozowania ich stanu,
- niedobór źródeł informacji oraz innowacyjnych rozwiązań dot. diagnozy stanu technicznego urządzeń i przeciwdziałania uszkodzeniom mechanizmów;
- duże zagrożenie dla środowiska naturalnego związane z niewłaściwym postępowaniem z odpadami (w szczególności odpadami ropopochodnymi), a także emisją spalin;
- brak możliwości wykonywania badań odpadów ropopochodnych oraz rozwiązań wskazujących najwłaściwszy sposób postępowania z nimi.

Działalność centrum pozwoli uczelni na wykorzystanie jej potencjału badawczego przez podmioty gospodarcze w zakresie poprawy i zmiany stosowanych rozwiązań technologicznych. Akademia Morska w Szczecinie jest jedną z nielicznych jednostek naukowo-badawczych w Polsce, która posiada potencjał merytoryczny do prowadzenia badań w zakresie diagnostyki oraz oceny stanu technicznego silników i układów hydraulicznych maszyn oraz płynów eksploatacyjnych. Da również możliwość rozwoju dziedziny badań naukowych w zakresie paliw i cieczy roboczych, przy wykorzystaniu odpowiedniej aparatury badawczej do prowadzenia kompleksowych badań naukowych w tym zakresie. Natomiast w skali kraju i Europy podwyższy stopień innowacyjności i konkurencyjności regionu – przyczyni się do tworzeniu, patentowania i komercjalizacji nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Tym samym będzie źródłem budowania przewagi konkurencyjnej podmiotów branży morskiej, transportu lądowego, przemysłu oraz energetycznej. Najbliższe laboratorium realizujące badania w zakresie badań paliw i olejów oraz powiązanej z nimi diagnostyki urządzeń jest Laboratorium DNV w Oslo. „Akademia Morska w Szczecinie dostrzega kluczową rolę podmiotów gospodarczych w kształtowaniu poziomu innowacyjności naszego województwa i poziomu jego konkurencyjności w kraju i na arenie międzynarodowej, dlatego od dawna podejmujemy działania integrujące sferę badawczo-rozwojową ze sferą gospodarczą. Przyszedł czas na stworzenie zaplecza naukowo-badawczego wspomagającego rozwój podmiotów z branży morskiej oraz energii odnawialnej (w szczególności wiatrowej), branży transportowej, budowlanej, przy jednoczesnej dbałości o środowisko – mówi kierownik projektu dr hab. inż. Przemysław Rajewski z Wydziału Mechanicznego AM w Szczecinie.

Projekt jest spójny z kierunkami rozwoju badań naukowych prowadzonych na uczelni oraz wpisuje się w idee pozostałych projektów realizowanych lub już zrealizowanych na uczelni – m.in.: projekt B plus R - Badaj możliwości. Rozwijaj wiedzę; powstanie Centrum Symulacyjnego Terminalu LNG i Symulatora Ładunkowego Statków do przewozu ładunków ciekłych w Akademii Morskiej w Szczecinie czy Centrum Transferu Technologii Morskich; projekt INNOSHIP – Współpraca w obszarze Morza Bałtyckiego na rzecz redukcji emisji gazów spalinowych ze statków i portów poprzez innowacyjność i konkurencyjność opartą na wiedzy i inne.

Nowoczesne specjalistyczne urządzenia badawcze

Powstały w AM w Szczecinie jedyny tego typu ośrodek badawczy w kraju wyposażony jest  w 8 nowoczesnych specjalistycznych urządzeń badawczych oraz niezbędne wyposażenie umożliwiające realizację:

- badań i prac badawczych dotyczących określenia obecnego i prognozowania stanu paliwa lub innych cieczy roboczych oraz ich optymalnego wykorzystania – np. badanie czy paliwo jest bezpieczne i jaki jest jego skład; wskazywanie czy jest ono adekwatne do potrzeb i wymagań poszczególnych maszyn i urządzeń; badanie emulgowania oleju (czyli np. czy nie ma w nim zbyt dużo wody, czy należy go oczyścić, czy nadaje się jeszcze do pracy) oraz określanie jego właściwości smarnych, identyfikowanie stopnia zużycia i korozji poszczególnych elementów silników i układów hydraulicznych.
- badania odpadów ropopochodnych i ich składu, tj. w szczególności odpadów powstających w procesie oczyszczania paliw i olejów oraz powstających w wyniku wód zaolejonych. Pozwoli to określić najskuteczniejszą metodę ich utylizacji.

Zakupiony do laboratorium sprzęt wart jest ponad 2 200 000 złotych, najdroższym z nich jest aparat do określania liczby cetanowej oraz analizator wielkości, kształtu i liczby cząstek (odpowiednio ponad 700 000 zł i 400 000 zł).

Przykładowe stanowiska badawcze:

1. Analizator kształtu, wielkości i liczby cząstek — urządzenie pozwala na zaawansowane pomiary wielkości cząstek i kształtu cząstek w zakresie pomiarowym od 0,5 mikrometrów do kilku milimetrów.
2. Chromatograf gazowy z detektorem płomieniowo–jonizacyjnym — do oznaczania składu paliw (skład węglowodorowy, zawartość estrów kwasów tłuszczowych w biopaliwach, zawartość tlenowych związków organicznych). Aparat umożliwia detekcję zarówno związków organicznych, jak i nieorganicznych.
3. Aparat do oznaczania pochodnej liczby cetanowej — wykonuje precyzyjny pomiar opóźnienia zapłonu w opatentowany sposób, który jest następnie przeliczany automatycznie na liczbę cetanową. Aparat ma zastosowanie do wszystkich typów olejów napędowych oraz ich mieszanin włączając biopaliwa i produkty zawierające dodatki poprawiające liczbę cetanową. Liczba cetanowa jest podstawową miarą jakości spalania oleju napędowego. Większa liczba cetanowa oznacza mniejsze opóźnienie zapłonu i lepszą jakość spalania.
4. Aparat do automatycznego miareczkowania potencjometrycznego — do oznaczania liczby kwasowej i zasadowej. Aparat umożliwia określenie ilości związków kwaśnych w paliwie, które mogą być przyczyną przyspieszonego zużycia aparatury wtryskowej silnika.
5. Aparat do oznaczania temperatury płynięcia i mętnienia — umożliwia oznaczanie temperatury płynięcia i mętnienia w ultra niskich temperaturach poniżej -90 °C. Oznaczanie temperatury mętnienia pozwala na określenie temperatury, w jakiej parafinowe składniki produktu mogą wytrącać się, co może być przyczyną zatykania instalacji rurowych lub filtrów lub pogarszania się własności użytkowych w przypadku olejów. Temperatura płynięcia jest tą najniższą, w jakiej produkt płynie. Informacja ta ma szczególne znaczenie w stosunku do produktów, które muszą być wypompowywane po okresie przechowywania.
6. Półautomatyczny aparat do badania własności demulgujących olejów i cieczy roboczych — do pomiaru czasu rozdziału emulsji. 
7. Miernik do pomiaru wilgotności oleju elektroizolującego — do określania stopnia zawilgocenia olejów i smarów.
8. Automatyczna destylarka — oznaczanie składu frakcyjnego produktów naftowych oferująca najwyższą precyzję wykonywania destylacji atmosferycznej.
9. Ultraszybka kamera — do analizy rozpylenia strugi paliwa s silnikach z zapłonem samoczynnym.
10. Aparat do oznaczania korozji — umożliwia badanie korodującego działania olejów transformatorowych i innych w zakresie od temperatury otoczenia do 250 ºC.

rel (Akademia Morska w Szczecinie)
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter