Historia

W środę, 19 kwietnia br., rolę "medialnego celebryty" lub "gwiazdy" wśród statków i okrętów pełnił okręt oceanograficzny Адмирал Владимирский (Admiral Vladimirskiy), określany jako "okręt szpiegowski". Stał się on jednym z głównych bohaterów dziennikarskiego śledztwa, w którym badano aktywność rosyjskich statków, szczególnie w rejonach lokalizacji infrastruktury krytycznej państw nordyckich i zachodnioeuropejskich.

Mało kto jednak wie i rzadko to również ujawniano w publikowanych i przedrukowywanych czy cytowanych przez agencje prasowe materiałach dotyczących dziennikarskiego śledztwa na temat rosyjskich statków i okrętów badających i mapujących obiekty infrastruktury krytycznej, czy - jak to określono - przygotowujących akcje sabotażowe, że zarówno Admiral Vladimirskiy, jak i niektóre wcześniej wskazywane w podobnych okolicznościach post-sowieckie jednostki pływające, powstały …w Polsce, najwięcej z nich chyba w Stoczni Szczecińskiej oraz w Gdańsku - w Stoczni Północnej.

Dodajmy, że okręty wojenne z polskich stoczni, np. desantowe, znajdują się (na Morzu Czarnym) po obu stronach frontu konfliktu, w którym agresorem jest Rosja, a ofiarą Ukraina i niektóre z nich były już uszkodzone lub zniszczone.

A jeśli chodzi o "medialnego celebrytę" z połowy tego tygodnia - jednostka ta nie po raz pierwszy znalazła się w centrum uwagi mediów i komentatorów, szczególnie w Europie. Przykładowo w listopadzie ubiegłego roku operujący na Morzu Północnym Admirał Władimirski podejrzewany był o prowadzenie działań rozpoznawczych i zbieranie informacji o aktywności brytyjskich sił zbrojnych.

Do statków specjalnych budowanych w polskich stoczniach w epoce PRL-u dla ZSRR w największej liczbie należały jednostki hydrograficzne i oceanograficzne kilku projektów (typów) i zróżnicowanej wielkości. Część z nich po przekazaniu przez nasze stocznie eksploatowana była pod banderą cywilną np. przez różne instytuty naukowe sowieckiej Rosji, inne - trafiały do floty wojennej, zazwyczaj bez kamuflażu, pomalowane na biało. Sporo okrętów i statków hydrograficznych i oceanograficznych dla ZSRR zbudowała m.in. Stocznia Szczecińska - wtedy jeszcze "im. Adolfa Warskiego".

Medialna "gwiazda" tego tygodnia - okręt Admiral Vladimirskiy - należy do serii / typu 'Akademik Krylov' (projekt 852 i 856 bis według rosyjskiej klasyfikacji). Większość składających się na nią okrętów lub statków wyszło już ze służby czy eksploatacji.

Te dość duże w swoim rodzaju jednostki określane są przez Rosjan jako "ekspedycyjne statki oceanograficzne". Budowane były w dwóch mutacjach projektu - 852 i 852/II. Bogato wyposażone w sprzęt badawczy, posiadały także lądowiska dla śmigłowców i hangary.

Statki / okręty typu 'Akademik Krylov' Stocznia Szczecińska przekazywała w latach 1974-1979. Projekt statków z serii 852 powstał w gdańskim biurze projektowym CBKO (Centralne Biuro Konstrukcji Okrętowych, którego następcą było Centrum Techniki Okrętowej), a ich budowę w Szczecinie nadzorował późniejszy wieloletni dyrektor stoczni - Zenon Grabowski.

Zaczęto je wycofywać ze służby, w związku z wysokimi kosztami eksploatacyjnymi, od początku lat 90-tych ubiegłego wieku, ale część deaktywowano i pozostawiono w rezerwie - twierdzą źródła amerykańskie. Z łącznie sześciu zbudowanych w ramach tej serii - Akademik Krylov został sprzedany w 1993 roku, a Leonid Sobelyev zezłomowany w 1996. Mogło się to stać także z większością pozostałych - Ivan Kruzenshtern, Leonid Demin i Mikhail Krupskiy), ale - jak widać - nie dotknęło okrętu Admiral Vladimirskiy.

Stępkę jednostki Admiral Vladimirskiy (numer budowy 852/3) położono w Szczecinie 1 grudnia 1973 roku, okręt wodowano 4 kwietnia 1974, a przekazano go armatorowi 31 maja 1975 roku. Jednostka ma więc już 48 lat.

Okręt służył w zasadzie cały czas w radzieckiej, potem rosyjskiej flocie wojennej (ostatnio we Flocie Bałtyckiej, bazując w Kronsztadzie w St. Petersburgu), ale używany był niejednokrotnie także jako platforma badań określanych oficjalnie jako cywilne i przeprowadzane przez naukowców z niewojskowych instytutów naukowych, oraz m.in. w ramach działań Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego (Русское Географическое Общество).

Warto podkreślić, że wojskowi i analitycy od dziesiątków lat nie tylko podejrzewali, ale byli przekonani, że Rosjanie, pod pozorem działalności naukowej lub komercyjnej, wykorzystuje na dużą skalę statki badawcze i handlowe (np. towarowe czy rybackie) do działań szpiegowskich.

Rosyjskie statki naukowo-badawcze wielokrotnie i od dawna wykazywały w różnych częściach świata podejrzaną obecność i aktywność, w miejscach i okolicznościach nierzadko niezgodnych z ich deklarowanym czy wynikającym z funkcji, przeznaczeniem. W dodatku nierzadko na pozycjach lub z wykonywaniem manewrów powodujących czasami utrudnienia lub zagrożenie nawigacyjne dla innych uczestników akwenów i dróg wodnych.

Czy ostatnio doszło do szczególnego, nadzwyczajnego nasilenia tego rodzaju aktywności rosyjskich jednostek pływających? Trudno definitywnie stwierdzić, ale raczej nie. Rosjanie zawsze szpiegowali statkami i okrętami na niemałą skalę. To, że o tym ostatnio często słyszymy i jest o tym głośniej wynika głównie z większego wyczulenia mediów, polityków i opinii publicznej, w związku z pełnoskalową agresją Rosji na Ukrainę, oraz w efekcie uszkodzenia gazociągów Nord Stream, co zdecydowanie wyglądało na działanie sabotażowe, w którym udziału rosyjskiego na razie nie można wykluczyć.

PBS

Fot.: Wimimedia Commons

Ekspedycyjny okręt oceanograficzny projektu 852 Admiral Vladimirskiy - charakterystyka podstawowa:
stocznia - Stocznia Szczecińska im. Adolfa Warskiego
stoczniowy nr budowy - 852/3
rok budowy (przekazania przez stocznię) - 1975
długość całkowita - 147,80 m (według innego źródła - 146,60 m)
szerokość - 18,60 m
zanurzenie - 6,26 m (według innego źródła - 6,44 m)
wyporność standardowa - 6180 t
wyporność pełna - 9120 t (według innego źródła - 9224,9 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 6600
silniki napędu głównego - 2 × Zgoda (Świętochłowice) - Sulzer 16ZVB40/48
śruby napędowe - 2 × o stałym skoku
łączna moc napędu głównego - 16 000 KM
zespoły prądotwórcze - 4 × 800 kW
prędkość - 19,2 węzła
ster strumieniowy - 1 × dziobowy
zasięg - 24 000 Mm przy prędkości 14,5 w.; 20 000 Mm przy prędkości 19,2 w.
autonomiczność - 90 dni
lądowisko dla śmigłowca - 1 × Ka-25
miejsca dla załogi - 90 osób załogi stałej + 80 pasażerów / naukowców (według innego źródła: 128+36) 

Okręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral Vladimirskiy
Okręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral Vladimirskiy
Okręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral Vladimirskiy
Okręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral VladimirskiyOkręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral VladimirskiyOkręt oceanograficzny ze Stoczni Szczecińskiej Admiral Vladimirskiy
1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter