Bezpieczeństwo

Wczoraj w Gdyni zakończyła się dwudniowa konferencja robocza poświęcona projektowi MaDaMe, który ma na celu rozwój cyfrowych usług nawigacyjnych oraz poprawę bezpieczeństwa komunikacji na morzu.

Projekt, w którym uczestniczą czołowe europejskie instytucje morskie i technologiczne, koncentruje się na opracowaniu nowoczesnych rozwiązań wspierających władze morskie w zarządzaniu szlakami wodnymi. Ze strony polskiej w projekcie bierze czynny udział Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy z Gdańska oraz gdyńska firma NavSim sp. z o.o., która konferencję zorganizowała. Na konferencji nie mogło zabraknąć partnera stowarzyszonego w projekcie, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni.

Podczas konferencji omówiono kluczowe aspekty projektu i jego postępy, w tym stworzenie bezpiecznej, cybernetycznej infrastruktury komunikacyjnej, która umożliwi efektywną wymianę informacji między statkami, portami i jednostkami zarządzającymi ruchem morskim.

Prezentowane rozwiązania obejmują m.in. zaawansowane systemy informacyjne, które mają na celu zwiększenie świadomości sytuacyjnej oraz minimalizację ryzyka kolizji na morzu. Wiele uwagi poświęcono również cyberbezpieczeństwu proponowanych rozwiązań.

Projekt MaDaMe ma na celu poprawę integracji różnych systemów nawigacyjnych i automatyzację procesów monitorowania ruchu morskiego ze szczególnym uwzględnieniem cyfrowego standardu S-100. W ramach tego standardu IŁ PIB i NavSim tworzą elastyczne rozwiązania bezpiecznej transmisji i ergonomicznej wizualizacji aktualnych ostrzeżeń nawigacyjnych z wykorzystaniem standardu S-124 – tłumaczy Jacek Pietraszkiewicz, wieloletni prezes zarządu NavSim i szef działu badawczo-rozwojowego firmy.

– Bardzo żałujemy, że z powodów formalnych nie mogli uczestniczyć w spotkaniu przedstawiciele Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które w Polsce odpowiada za tworzenie elektronicznych komórek S-101 oraz ostrzeżeń nawigacyjnych – dodaje Pietraszkiewicz.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że innowacje te będą kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w obliczu rosnącej liczby statków i intensywności handlu morskiego.

Koordynatorzy projektu zapowiedzieli, że kolejne etapy prac skupią się na testowaniu wdrożonych rozwiązań w realnych warunkach na Morzu Bałtyckim. MaDaMe ma nie tylko usprawnić codzienną pracę władz morskich, ale również przyczynić się do rozwoju nowoczesnych technologii nawigacyjnych w Europie.

Warto zaznaczyć, że Polska aktywnie realizuje już założenia nowego standardu S-100. Od dwóch lat w porcie w Gdyni funkcjonuje infrastruktura realizująca założenia standardu S-125 dotyczącego morskich pomocy nawigacyjnych (system BioHydroMeteo™ ZMPG S.A., zbudowany przez firmę NavSim i studentów Wydziału Nawigacyjnego UMG).

Współpraca międzynarodowa w ramach projektu MaDaMe pokazuje, że innowacje w zakresie bezpieczeństwa morskiego stają się priorytetem na skalę globalną. Liderem projektu jest Turku University of Applied Sciences, a uczestniczą w nim uniwersytety, władze administracyjne oraz firmy z Finlandii, Danii, Szwecji i Polski.

Projekt jest realizowany w ramach Interreg Morza Bałtyckiego, a jego budżet to blisko 3,5 mln EUR, z czego 2,73 mln EUR pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter