Estońska firma Baltic Workboats (BWB) będzie przewodzić pracom nad rozwojem prototypowego półautonomicznego okrętu wojennego, w którego budowie weźmie udział osiem innych państw, w tym Polska - poinformowała w poniedziałek telewizja ERR.
"Plan dotyczy półautonomicznego statku ze zmniejszoną załogą i możliwością zdalnego sterowania ze stacji kontrolnej" - powiedział przedstawiciel BWB Ahto Parl.
Czteroletni projekt, to ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie pod przewodnictwem Estonii, do którego dołączyło osiem innych krajów: Belgia, Dania, Francja, Polska, Holandia, Norwegia, Hiszpania i Szwecja.
Na konsorcjum EUROGUARD składają się następujące firmy i instytucje:
- Baltic Workboats AS (Coordinator)
- Aircraft Development and Systems Engineering (ADSE) BV
- Akademia Marynarki Wojennej (eng. Polish Naval Academy)
- Damen Schelde Naval Shipbuilding B.V.
- dotOcean N.V.
- Elettronica SPA
- Fincantieri
- Kongsberg Maritime
- Leonard
- Marduk Technologies
- Naval Group Belgium
- Naval Group SA
- Navantia S.A., S.M.E.
- Nederlandse Organisatie voor toegepastnatuurwetenschappelijk onderzoek (TNO)
- Odense Maritime Technology
- Osrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA
- RHEA System BV
- Safran Electronics & Defense
- SH Defence
- SSPA Sweden AB
- Stichting Maritiem Research Instituut Nederland
- Technische Universiteit Delft
- Thales DMS France SAS
Komisja Europejska jako klient będzie musiała zaakceptować stworzony prototyp, zanim firmy przystąpią do jego produkcji - zaznaczyła ERR.
Projekt wyceniono na 95 mln euro, z czego 30 mln będzie pochodzić od zaangażowanych krajów i uczestniczących w badaniach firm z sektora prywatnego. Pozostała część środków pochodzi z projektu Komisji Europejskiej EUROGUARD, finansowanego przez Europejski Fundusz Obronny.
Czteroletni projekt, rozpoczęty w styczniu, składa się z trzech faz: opracowania nowej architektury jednostki pływającej (GENSA), stworzenia i przetestowania fizycznego prototypu do końca 2027 roku oraz opracowania danych skoncentrowanej architektury autonomicznego okrętu.
"Prototyp z pewnością będzie wymagał dalszego rozwoju, ale im bliżej będziemy osiągnięcia konkurencyjnego i kompleksowego wyniku pod względem militarnym, technicznym i ekonomicznym, tym bardziej realny będzie ten projekt" - zauważył Ats Janno, kierownik biura projektowego w estońskim Centrum Inwestycji Obronnych. "To istotny krok w kierunku przyszłości flot wojennych" - dodał.
Stocznia Baltic Workboats znana jest w Polsce m.in. z dostaw nowoczesnych łodzi pilotowych Pilot 61 i Pilot 65 dla Szczecin Pilot Sp. z o.o.
Z Tallina Jakub Bawołek (PAP); PBS (PortalMorski.pl)