Bezpieczeństwo

16. Pomorska Dywizja Zmechanizowana z Olsztyna realizuje w bieżącym tygodniu ćwiczenie taktyczne z wojskami pk ZALEW-23. Głównym celem ćwiczenia jest demonstracja zdolności największego związku taktycznego północno-wschodniej Polski do odpowiedzi na zagrożenia o charakterze militarnym i niemilitarnym z morza, z wykorzystaniem nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, w rejonie przygranicznym na Zalewie Wiślanym.

W ramach ćwiczenia zaplanowane zostały wspólne epizody Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych, w tym transport wojsk i techniki drogą morską. Na pokład ORP Toruń ze składu 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych załadowano kilkanaście różnego typu pojazdów wojskowych oraz zaokrętowano kilkudziesięciu żołnierzy. Okręt po odcumowaniu od nabrzeża portu w Gdyni obrał kurs na Zatokę Gdańską.

Głównym celem tego typu treningów jest praktyczne sprawdzenie możliwości oraz wariantów załadunku techniki wojskowej na okręt. Doskonalona jest metodyka wprowadzania pojazdów na pokład oraz procedury związane z bezpieczeństwem operacji transportowych. O ile dla marynarzy jest to rutynowe zadanie, o tyle dla żołnierzy Wojsk Lądowych jest to nowe doświadczenie. Po zaparkowaniu pojazdów załoga zabezpieczyła sprzęt odpowiednio do morskiej podróży, a podczas krótkiego rejsu zaokrętowani żołnierze musieli zaś zapoznać się z okrętem, poznać zasady bezpieczeństwa obowiązujące na pokładzie oraz przejść podstawowe szkolenie z zakresu ratownictwa morskiego.

Transport żołnierzy i sprzętu 16 DZ na okrętach 8 FOW oraz łączenie i wykorzystywanie wspólnych zdolności bojowych to doskonały przykład interoperacyjności Sił Zbrojnych RP. Jest to również doskonała okazja do współpracy pomiędzy siłami związków taktycznych z zachodniej i wschodniej części kraju przed ewentualną realizacją przyszłych zadań.

ORP Toruń jest jednym z pięciu okrętów projektu 767 wchodzącym w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo - Minowych, zbudowanym w Stoczni Północnej w Gdańsku (obecna Remontowa Shipbuilding SA). Przeznaczony jest do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych. Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych.

rel (16. Dywizja Zmechanizowana)

Fot.: 16. Dywizja Zmechanizowana

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter