W stoczni Jiangnan w Szanghaju uroczyście zwodowano w piątek lotniskowiec Fujian, trzeci tego rodzaju okręt w marynarce chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ALW) i pierwszy w całości opracowany i zbudowany w Chinach - podały państwowe chińskie media.
Fujian, nazwany tak na cześć prowincji na wschodzie kraju, ma wyporność ponad 80 tys. ton i został wyposażony w elektromagnetyczne katapulty, które ułatwiają start samolotów - podał dziennik "Global Times".
Agencja Reutera ocenia zwodowanie lotniskowca jako kolejny krok w modernizacji chińskiego wojska. Przywódca kraju Xi Jinping wzywał do budowy "marynarki wojennej światowej klasy", a według komentatorów Chiny coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność wojskową na okolicznych morzach.
W najbliższym czasie mają się odbyć próby cumowania i testy systemów nawigacyjnych lotniskowca - podała stacja CCTV.
Według hongkońskiego dziennika "South China Morning Post" ceremonia była dwukrotnie przekładana. Początkowo planowano ją na 23 kwietnia, gdy przypadała 73. rocznica utworzenia marynarki ALW, ale została odłożona z powodu surowego lockdownu covidowego w Szanghaju.
Na uzbrojeniu chińskiej marynarki znajdowały się dotąd dwa lotniskowce, które nie posiadają katapult, lecz rampy startowe. Pierwszy z nich - Liaoning - został przez Chiny zakupiony jako nieukończony okręt budowany wcześniej dla marynarki ZSRR w Mikołajowie nad Morzem Czarnym. W oparciu o jego konstrukcję w Chinach zbudowano potem drugi lotniskowiec, Shandong.
Zdaniem większości ekspertów zrównoważenie potęgi amerykańskich lotniskowców zajęłoby Chinom dziesięciolecia, jednak postępy w budowie ich własnych okrętów oceniane są jako źródło prestiżu dla Pekinu, który według wielu analityków chciałby podważyć pozycję wojskową USA w regionie.
Co ciekawe - nie dokładnie w tej samej stoczni (w Szanghaju), ale w drugiej stoczni należącej do tej samej firmy (w Dalian) w zamówieniach i budowie są obecnie cztery statki dla polskiego armatora. Jak ujawniono w styczniu br. - stocznia Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC), należąca do grupy China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zbuduje cztery masowce o nośności po 37 000 ton przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich na zamówienie Polskiej Żeglugi Morskiej.
Dalian Shipbuilding Industry Company, z główną siedzibą i zakładem produkcyjnym w Dalian w prowincji Liaoning oraz oddziałem produkcyjnym w Szanghaju, określana jest jako największa stocznia w Chinach. Stocznia DSIC (zakład w Dalian) znana jest m.in. z zakończenia budowy, odkupionego od Rosji, pierwszego chińskiego lotniskowca Liaoning i samodzielnej budowy od stępki drugiego lotniskowca chińskiej marynarki wojennej - Shandong.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)