Morski Oddział Straży Granicznej ogłosił przetarg nieograniczony na zakup pełnomorskiego statku patrolowego OPV - poinformował PAP Tadeusz Gruchalla z Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku. Jednostka ma być wykorzystywana do ochrony morskich zewnętrznych granic UE.
Jak informuje Morski Oddział Straży Granicznej pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel - PAP) o długości od 60 do 66 metrów i szerokości 9,5-10,5 metra będzie mogła zabrać na pokład dwudziestoosobową załogę. Ma mieć również możliwość zaokrętowania 14 dodatkowych osób - 10 członków grupy operacyjnej oraz czterech inspektorów. Dodatkowo statek będzie mógł przyjąć na pokład 250 osób na 24 godziny, lub 50 osób na 48 godzin. Projekt jest dofinansowany z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego na lata 2014 – 2020 kwotą ponad 100 mln zł.
Z informacji przekazanych PAP przez Morski Oddział Straży Granicznej wynika, że statek będzie wyposażony m.in. w dwie łodzie motorowe typu RIB (rigid-inflatable boat - PAP), w tym jedną kabinową łódź interwencyjno-abordażową o długości 9,5 – 10 m i prędkości min. 35 węzłów. Druga łódź przeznaczona będzie natomiast do działań ratowniczo-interwencyjnych. Bedzie miała pokład otwarty i długość 8-8,5 m; rozwinie prędkość do 30 węzłów.
Statek będzie ponadto wyposażony w dwie armatki wodne po obu burtach, które mają być wykorzystywane w akcjach ratowniczo-gaśniczych, dźwig pokładowy do załadunku kontenerów, zaopatrzenia oraz obsługi urządzeń do likwidacji zanieczyszczeń ropopochodnych, dwa kontenery z wyposażeniem do zadań ratowniczych, platformę do współpracy ze śmigłowcem do celów ewakuacji medycznej, dwa urządzenia dźwigowo-hydrauliczne po obu burtach do opuszczania łodzi.
Jednostka będzie dysponowała również dronem, a także radiostacją VHF z pasmem współpracy z lotnictwem oraz radiostacją UHF, systemem AIS, radarami i głowicą optoelektroniczną stabilizowaną żyroskopowo.
Tadeusz Gruchalla z Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku zaznacza, że wyposażenie jednostki pozwoli m.in. na zapewnienie możliwości operacyjnych w ramach operacji Frontexu oraz zwiększenie współpracy w zakresie realizacji strategii zintegrowanego zarządzania granicami. Jednostka ma ponadto zapewnić wsparcie państw członkowskich Unii Europejskiej w utrzymaniu bezpieczeństwa zewnętrznych granic morskich oraz pozwoli na zapobieganie przestępczości transgranicznej.
Jak zaznacza Morski Oddział Straży Granicznej statek usprawni działania związane z przechwytywaniem osób nielegalnie przekraczających granicę morską. Da m.in. możliwość wykrywania i zwalczania nielegalnej migracji i ograniczy kanały, którymi przerzucani są nielegalni imigranci. Będzie mógł być również wykorzystywany w pomocy państwom UE w wypadku wystąpienia nadzwyczajnych sytuacji humanitarnych oraz w ratownictwie morskim.
Jednostka, która planuje zakupić SG ma mieć wyporność 900-1000 ton, zanurzenie ok. 3,5 m oraz będzie rozwijać prędkość maksymalną co najmniej 21 węzłów. Planowane zakończenie budowy patrolowca i przekazanie go zamawiającemu określono na 10 listopada 2022 r.
Jako pierwszy o ogłoszeniu przetargu na zakup jednostki napisał portal InfoSecurity24.pl.
autor: Marcin Chomiuk
Stawiam ze z polskich stoczni tylko REMONTOWA jest przygotowana do takiego zadania. Smialo mozna zmodyfikowac projekt Kormoran i uzyskac bardzo wartosciowy statek dla SG
Powodzenia w realizacji
i Grecji.
Do odganiania jachtów z podejścia do portu podczas zawijania/wypływania metanowca wystarczą dotychczasowe sztywne pontony. Żadnej innej roli dla tej służby nie ma. Przypominam sytuację z radzieckimi wędkarzami, którzy zdryfowali na Półwysep Helski i na piechotę udali się do ...stróżówki Służby Granicznej (rok 2016), z prośbą o ...pomoc !!!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.