W niedzielę, 5 maja, około 80 mil morskich od wybrzeży Gwinei Równikowej (państwo położone w Zachodniej Afryce, tuż na północ od równika) porwano statek należący do Royal Boskalis Westminster NV. Chodzi o jeden z największych w świecie ciężarowców wpływnych (flo-flo), nazywanych też zanurzalnymi - Blue Marlin.
Dzięki profesjonalnej reakcji załogi i skoordynowanemu wsparciu ze strony marynarki wojennej Hiszpanii i Gwinei Równikowej udało się bezpiecznie uwolnić załogę. - Chcę wyrazić wyrazy uznania dla naszej załogi za ich niezwykle profesjonalne działania w tej zagrażającej życiu sytuacji. Jestem niezwykle wdzięczny, a w szczególności marynarce wojennej Gwinei Równikowej za szybką i zdecydowaną reakcję, a także hiszpańskiej marynarce wojennej za pomoc - powiedział Peter Berdowski, dyrektor generalny Boskalis.
Blue Marlin w minioną niedzielę był w rejsie na Maltę, gdy został zaatakowany przez uzbrojonych piratów. Dwudziestoosobowa załoga zdołała ukryć się w cytadeli (w bardzo dobrze zabezpieczonym pomieszczeniu na statku, którego zadaniem jest ochrona załogi w przypadku wejścia na pokład napastników).
W poniedziałek o świcie marynarka wojenna przeszukała statek i uwolniła załogę. Nie zdołano złapać piratów, którzy zbiegli, uprzednio doprowadzając, przez użycie broni palnej, do znacznych zniszczeń na mostku, uniemożliwiających dalszą żeglugę statku. Obecnie znajduje się około 40 mil morskich od wybrzeży Gwinei Równikowej.
Blue Marlin był pod kontrolą napastników relatywnie krótko, media i opinia publiczna nie zdążyły sie zorientować, że doszło do niebezpiecznego zdarzenia, a oficjalnych komunikatów, ze strony armatora i służb, zapewne specjalnie nie publikowano. O sprawie poinformowano dopiero po jej szczęśliwym zakończeniu.
Blue Marlin - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 224,80 m
dłługość między pionami - 206,64 m
szerokość - 63,00 m
powierzchnia pokładu - 178,20 × 63,00 m
wysokość boczna - 13,30 m
zanurzenie - 10.24 m
zanurzenie w trybie roboczym (do dokowania ładunków) - 24,72 / 28,40 m (p.d./p.r.)
głębokość wody nad pokładem w stanie zanurzonym (do dokowania ładunków) - 11,42 / 15,10 m (p.d./p.r.)
nośność - 76 061 t
prędkość eksploatacyjna - 13,0 węzła
AL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.