Bezpieczeństwo

Firma Leonardo poinformowała 21 bm. o podpisaniu nowych kontraktów na dostawę w latach 2023 – 2026 prawie 40 śmigłowców o łącznej wartości około 470 mln EUR. Wśród nich są maszyny AW139, AW169 i AW109 przeznaczone do wsparcia przemysłu energetycznego, ratownictwa i różnych służb publicznych oraz transportu korporacyjnego na Bliskim Wschodzie, w Azji, obu Amerykach i Europie.

Włoski koncern, działający w sektorze zbrojeniowym, lotniczo-kosmicznym, w dziedzinie elektroniki i obronności, ma filie produkcyjne we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Polsce. Od 2010 r. należą do niego zakłady PZL-Świdnik, produkujące śmigłowce m.in. dla lotnictwa polskich Wojsk Lądowych (32 maszyny AW149 z terminami dostaw w latach 2023 - 2029) oraz cztery ciężkie śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej RP, przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych oraz zadań ratownictwa w warunkach bojowych (CSAR - Combat Search and Rescue), na mocy kontraktu z 2019 roku (ich dostawa, pierwotnie przewidziana na rok 2022, ma nastąpić w 2023 r.)

Po udziale w targach Heli-Expo 2023 w Atlancie (USA, stan Georgia) w dniach od 7 do 9 marca br., Leonardo pochwalił się ostatnio kolejnymi zleceniami.

AW189 jest często wykorzystywany w przemyśle offshore.

Nowe zamówienia dotyczą m.in. 25 maszyn AW139, do wykonywania morskich misji transportowych na potrzeby przemysłu energetycznego. Trafią na Bliski Wschód, a także do Brazylii, Tajlandii, Indonezji i Niemiec, realizując usługi związane z przemysłem wydobycia ropy i gazu offshore. Również śmigłowce AW169 są nadal często wybierane do operacji transportu morskiego i wsparcia farm wiatrowych, zarówno w Europie jak i w Azji.

Wśród użytkowników śmigłowców Leonardo, skonfigurowanych do operacji morskich jest np. Abu Dhabi Aviation (ADA), które do swojej floty AW139 zamówiło sześć kolejnych takich maszyn z terminami dostaw w latach 2024-2026.

AW139 w czasie ćwiczeń morskich.

Z kolei firma OMNI Helicopters International (OHI) podpisała z włoskim koncernem kontrakt na dwa śmigłowce AW139, które będą wykonywać takie misje w Brazylii. To najnowsze zamówienie powiększy flotę powietrzną OHI, obejmującą już sześć maszyn AW139 oraz dwa średnie śmigłowce AW189, zamówione w latach 2021-2022. Te ostatnie są często wykorzystywane m.in. w misjach poszukiwawczo – ratowniczych (SAR), czy transporcie medycznym (emergency medical service - EMS).

Dwa kolejne AW139 kupuje także firma SFS Aviation, świadcząca usługi transportowe na rzecz firm naftowych i gazowych w Tajlandii. Ich dostawa spodziewana jest w tym roku, co zwiększy flotę tego użytkownika łącznie do siedmiu maszyn tego typu.

AW169 w czasie przelotu demonstracyjnego.

Jeden nowy AW139 ma także trafić w 2024 r. do Travira Air w Indonezji. Po jednej sztuce AW139 i AW169 zamówiła również niemiecka firma HeliService international GmbH (HeliService), która otrzyma je w 2024 r. Od kilku lat HeliService wykorzystuje śmigłowce AW139 w misjach wsparcia morskich farm wiatrowych na Morzu Północnym, a dzięki dostawom trzech zamówionych wcześniej maszyn AW169, będzie mogła rozszerzyć swoją działalność w Azji i USA, gdzie mają one trafić do eksploatacji latem 2023 r.

AW169 sprawdzają się także w operacjach morskich w Indiach. Firma Global Vectra Helicorp Limited (GVHL) złożyła zamówienie na dwa AW169, które mają wspierać operacje transportowe w sektorze energetycznym. Dostawa tych śmigłowców, które wzmocnią flotę użytkowanych tam już AW139, ma zakończyć się w tym roku.

Łącznie dziesięć śmigłowców typu AW169 i AW139 zamówiły także firmy działające w sektorze ratownictwa i usług publicznych w Azji i USA oraz na Bliskim Wschodzie.

Na filmie poniżej: śmigłowce AW139, AW169 i AW189 w zastosowaniach na rzecz sektora offshore.

GL, opr. na podst. materiałów prasowych i wizualnych Leonardo S.p.A.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter