Kilka dni temu stocznia CRIST poinformowała o podpisaniu 8 sierpnia br. z armatorem Maersk Supply Service Canada Ltd kontraktu na budowę statku typu OSV (Offshore Support Vessel) do obsługi morskich platform wiertniczych i wydobywczych.
Statek, budowany w ramach projektu, nazwanego wstępnie „Project Sea Dragon”, przeznaczony do obsługi pola naftowego White Rose u wybrzeży Nowej Fundlandii i Labradoru w Kanadzie, ma być przekazany w pierwszym kwartale 2027 roku.
Będzie to jednostka OSV nowej generacji, budowana na bazie projektu 995L SBC, opracowanego przez polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni.
"Sea Dragon" będzie pełnił funkcje takie jak m.in. transportowanie personelu platform, wsparcie operacji wiertniczych, stałe dyżury ratownicze w pobliżu platformy (zabezpieczanie platformy oraz instalacji w pobliżu, gotowość ewakuacji jej załogi w razie wystąpienia zagrożenia), holowanie awaryjne oraz monitorowanie i zapobieganie spiętrzeniu kry lodowej.
Statek o długości 109.7 m i szerokości 22 m, budowany pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS, będzie miał klasę lodową. Ma być wyposażony m.in. w system pozycjonowania dynamicznego DP3, trap roboczy i dwa zestawy akumulatorów o pojemności 1 MWh, które mają zapewnić oszczędność paliwa do 35 proc. Na pokładzie będą mogły przebywać 164 osoby (załoga statku i personel platformy).
"Innowacje technologiczne, zastosowane w 'Sea Dragon', takie jak dynamiczne pozycjonowanie 3 generacji oraz zaawansowane systemy nawigacyjne, zwiększają wydajność operacyjną statku w różnych trybach pracy, przy najniższym możliwym wpływie na środowisko i zachowaniu najwyższego bezpieczeństwa w środowisku morskim" - zapewniono w komunikacie stoczni CRIST.
Koncepcję statku opracowało ww. biuro MMC Ship Design & Marine Consulting, odpowiedzialne także za projekt wstępny (basic design) i związaną z tym dokumentację.
Jak poinformował norweski serwis branżowy TradeWinds, Caroline Knox - rzeczniczka Maersk Supply Service, spółki zależnej notowanej na kopenhaskiej giełdzie duńskiej firmy armatorskiej AP Moller-Maersk potwierdziła, iż statek zamówiono specjalnie dla Cenovus Energy. Odmówiła jednak podania ceny kontraktu na budowę statku.
Wg TradeWinds, Cenovus Energy z siedzibą w Calgary jest większościowym współwłaścicielem (ma 60 proc. udziałów, pozostałe 40 proc. należy do Suncor Energy) i operatorem pola naftowego White Rose, na którym pracuje stała platforma wiertnicza, podłączona do jednostki produkcyjno – magazynująco – przeładunkowej typu FPSO Sea Rose o wydajności 130 tys. baryłek dziennie (obecnie przechodzi modernizację w stoczni Harland & Wolff w Wielkiej Brytanii).
GL