Dostawca rozwiązania - firma bound4blue z powodzeniem zakończuła instalację żaglopłatów eSAILs® na statku zarządzanym przez Louis Dreyfus Armateurs wyczarterowanym przez Airbusa. By instalacja była możliwa, statek został przygotowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA przez budowę, na pokładzie górnym, specjalnych fundamentów.
Firma bound4blue z powodzeniem zainstalowała trzy 22-metrowe żaglopłaty eSAILs® na statku ro-ro Ville de Bordeaux należącego do i zarządzanego przez francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Instalacja wyznacza nowy kamień milowy dla bound4blue, który oznacza pierwszą w historii instalację żagla ssącego na statku ro-ro czołowego europejskiego armatora - czytamy w oficjalnym komunikacie.
Po zainstalowaniu fundamentów dla eSAIL® w listopadzie 2023 r. w Gdańskiej Stoczni Remontowej, która zmodyfikowała także przestrzeń ładunkową statku,Ville de Bordeaux (nr IMO 9270842; zbud. w 2004 r.; GT 21 528; nośność 5291 t) wyszedł po krótkim postoju w stoczni w Vigo w Hiszpanii z trzema zupełnie nowymi, 22-metrowymi żaglami eSAIL®.
Operacja ustawienia w pionie i połączenia żagli ssących z fundamentami została zakończona w mniej niż dwa dni w minionym tygodniu (na przełomie lutego i marca br.).
Czytaj także:
Statek Ville de Bordeaux jest czarterowany przez Airbus, a zarządzany przez francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs (LDA) i służy do transportu komponentów samolotów rodziny A320 z Europy do ostatecznego montażu w amerykańskiej fabryce producenta samolotów w Mobile w stanie Alabama.
Szybki proces instalacji wymagał minimalnego czasu przestoju statku. Statek wypłynął z Saint Nazaire we Francji w swój dziewiczy rejs z eSAILs® 3 marca i około dwa tygodnie później ma dotrzeć do Mobile z planowanym terminem zawinięcia do terminalu w Alabamie 18 marca br.
Żaglopłaty "ssące" eSAILs zainstalowane na fundamentach przygotowanych w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. pic.twitter.com/7s50N65GnR
— Portal Morski (@PortalMorski) March 8, 2024
Instalacja żaglopłatów eSAILs®, opracowanych przez innowacyjną firmę bound4blue, przyczynia się do realizacji celu Airbusa, jakim jest zmniejszenie o połowę (w porównaniu z poziomem bazowym z 2015 r.) emisji CO2 w logistyce morskiej do 2030 r. Co więcej, napęd wspomagany wiatrem jest kluczowym rozwiązaniem dekarbonizacyjnym, które zdaniem LDA może pomóc firmie osiągnąć cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku.
"Instalacja na Ville de Bordeaux przybliża nas o krok do tego celu. Żagle wyglądają fantastycznie i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć je w akcji. Wraz z naszym klientem - Airbus - jesteśmy dumni, że należymy do pierwszych graczy w tej dziedzinie" - powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w LDA.
Dyrektor techniczny bound4blue, David Ferrer, dodał: "Ta instalacja jest naszym czwartym projektem na statku i pierwszym stałym żaglem ssącym na statku ro-ro. Dowodzi to, że żagle ssące mogą być montowane na statkach z wysokim pokładem górnym i dużym obszarem nawiewu, spełniając wszystkie wymagane kryteria stateczności. Jesteśmy bardzo wdzięczni LDA za ich zaangażowanie w projekt i wybór eSAILs® jako sprawdzonego i niedrogiego rozwiązania oszczędzającego energię".
Każdy żaglopłat eSAIL® generuje od sześciu do siedmiu razy większą siłę nośną niż konwencjonalny żagiel dzięki zasilanemu elektrycznie systemowi zasysania powietrza, który pomaga strumieniowi powietrza przylegać cały czas do "żagla" na całej drodze opływu jego powierzchni. Cała tak generowana siła pozwala na zmniejszenie obciążenia głównych silników statku.
W międzyczasie firma bound4blue podpisała również kolejne umowy handlowe z kilkoma innymi myślącymi przyszłościowo armatorami. Obejmują one instalację czterech 26-metrowych żagli eSAIL® na wyczarterowanym statku Atlantic Orchard (zbudowanym w 2014 r.) o nośności 35 584 ton dla globalnego rolnego domu handlowego Louis Dreyfus Company (LDC). Oczekuje się, że projekt, podjęty we współpracy ze szwedzką firmą Visby Tankers, zmniejszy roczne zużycie paliwa i emisję CO2 o co najmniej 10 proc.
W segmencie chemikaliowców, Odfjell z Norwegii przygotowuje się do instalacji, w tym roku, systemu eSAIL® na pierwszym statku tego rodzaju, który wykorzysta tę przełomową technologię. Firma Eastern Pacific Shipping z Singapuru również niedawno zgodziła się zainstalować trzy 22-metrowe systemy eSAIL® na swoim statku o nośności 50 332 t Pacific Sentinel (zbudowanym w 2019 r.).
W innych segmentach, spółka zależna Marubeni Corporation, MMSL Pte Ltd z Singapuru, ma również w tym roku zainstalować cztery 26-metrowe eSAIL® na masowcu kamasarmax o nośności 84 860 t Crimson Kingdom (zbudowanym w 2016 r.), podczas gdy tahitański armator SNA THUA'A PAE (SNA) podpisał umowę na zainstalowanie pojedynczego 22-metrowego eSAIL® na nowym statku towarowo-pasażerskim, który zamówił w Vigo w Hiszpanii, z dostawą w 2026 roku.
rel (bound4blue)
Fot.: bound4blue