Gdyńska stocznia Crist SA przekazała zamawiającemu - konsorcjum Femern Link Contractors (FLC) specjalistyczną jednostkę, która pełnić będzie kluczową rolę w budowę tunelu zatapialnego, najdłuższego tego rodzaju dotychczas na świecie, który ma połączyć Danię z Niemcami.
Stocznia Crist otrzymała zlecenie na budowę tej specjalistycznej jednostki z konsorcjum Femern Link Contractors w lipcu 2021 roku. Zamawiający - FLC - odpowiada za projekt i budowę tunelu mającego zapewnić stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt na zlecenie inwestora, właściciela i operatora tunelu - Femern A/S.
Nietypowa jednostka pływająca, w formie dużego morskiego barko-pontonu z recesem w dnie i "studnią", określana jest jako MPP, czyli ponton wielofunkcyjny (multi-purpose pontoon). Posłuży do precyzyjnego, równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod opuszczane później na tak przygotowane podłoże segmenty (zatapiane kesony) tunelu zatapialnego mającego łączyć Danię z Niemcami.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, biegnących przez 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a resztą Europy, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.
Projekt koncepcyjny i wstępny dostarczył zamawiający, ale stocznia Crist współpracowała przy tym projekcie również z biurem projektowym StoGda.
Na pokładzie jednostki zaplanowano dwie zasobnie, każda o ładowności do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do zrzutu / układania żwiru (SDT) będzie opuszczane spod kadłuba jednostki do głębokości 46 m poniżej linii wodnej. Tam będą precyzyjnie układane fundamenty w postaci podsypki żwirowej pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne ułożenie fundamentów żwirowych.
Na koncorcjum FLC składają się firmy: Aarsleff, Max Bögl, BAM Infra, BAM International, Wayss & Freytag Ingenieurbau AG, VINCI Construction Grands Projets, Soletanche Bachy, CFE i Dredging International.
Specjalistyczny barko-ponton przekazany właśnie konsorcjum FLC, to kolejna nietypowa jednostka przekazana przez stocznię Crist po zbudowanych wcześniej jednostce samopodnośnej Zourite, która posłużyła do budowy wiaduktu morskiego wzdłuż wybrzeża wyspy La Reunion i doku pływającym Marco Polo do budowy kesonów, które posłużyły do zalądowienia wód Księstwa Monako, czyli de facto zwiększenia jego terytorium - na nowym obszarze powstało osiedle apartamentowców.
Jednostka została formalnie przekazana armatorowi w poniedziałek, jednak będą jeszcze na niej prowadzone pewne prace, tak więc opuści ona polską stocznię pod koniec bieżącego miesiąca (mówi się wstępnie o 25 października).
rel (Crist); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Ponton MPP (NB 131) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita (łącznie z przenośnikami taśmowymi) - 149,00 m
długość całkowita (kadłuba) - 130,20 m
długość między pionami - 130,20 m
szerokość konstrukcyjna - 44,80 m
szerokość całkowita - 48,173 m
wysokość boczna - 7,70 m
zanurzenie - 5,07 m
ładowność - 14 000 t
załoga - 19 osób
dźwig - teoretyczny maksymalny wysięg chwytaka - ok. 27 m
moc napędu dźwigu - 433 kW