Stocznie, Statki

Budowa pierwszej jednostki promowej ro-pax w ramach programu "Batory" jest zaawansowana techniczne w ponad 58 proc. i wyprzedza harmonogram - poinformowało we wtorek Ministerstwo Infrastruktury. Prom powstaje w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.

Projekt budowy jednostki ro-pax o numerze budowy NB101 jest zaawansowany technicznie w ponad 58 proc., co wyprzedza harmonogram o ok. 3 proc. - zaznaczyło ministerstwo. W pierwszym etapie z sześciu gotowych bloków - części zbudowanych zarówno w stoczni, jak i przez polskich poddostawców - powstaje kadłub jednostki. Obecnie kadłub zawiera już zamontowane elementy napędu i systemu zasilania promu.

Postęp w budowie polskich jednostek pływających jest symbolem odradzającego się przemysłu stoczniowego, a co za tym idzie: realizacji naszej wizji budowy silnego kraju o silnych fundamentach przemysłowych. Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia polska branża promowa i stoczniowa uzyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie resortu.

Jak podkreśliło ministerstwo, promy ro-pax budowane dla polskich armatorów będą dostosowane zarówno do oczekiwań rynku, wymagań konkurencji i do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej. Jednostki będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie.

Według MI napęd LNG ograniczy emisję CO2 o ok. jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań w podobnych jednostkach.

Jak przypomniało ministerstwo, prom budowany jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., zgodnie z którym Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Celem projektu "Batory" jest stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy polskich jednostek pływających i konstrukcji morskich, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej.

wkr/ mk/

Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

-1 Rekord świata pisżontu*
Głos Szczeciński:
"Budowę pierwszego promu zainaugurowano 23 czerwca 2017 roku. Wtedy na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawnej Stoczni Szczecińskiej) odbyła się - z udziałem Mateusza Morawieckiego, wtedy wicepremiera, ministra finansów i rozwoju - uroczystość położenia stępki, czyli pierwszego elementu kadłuba promu. A umowę na wykonanie tego stalowego elementu podpisano tego samego dnia – 23 czerwca 2017 roku."

Jeśli po 6 latach stopień zaawansowania projektu wynosi 58%, to należy domniemywać, że oddanie do eksploatacji nastąpi już w 2028 roku. Tak pod koniec. 31 grudnia.

*) jaki rząd, taka ortografia.
02 sierpień 2023 : 21:09 Sławomir Maj | Zgłoś
+9 STEMPKA
Ta fejkowa stępka była pokazana jak jeszcze nie było planów... Już wtedy było jasne, że promy powstaną albo na dalekim wschodzie (tak jak tankowce LNG) albo w Remontowej (stocznia wybudowała najwięcej i najbardziej zaawansowane technicznie jednostki w Polsce). Niewątpliwie stracono czas bez względu na idiotyzmy w stylu budujemy w Szczecinie, aktualnie linie promowe na Bałtyku przejmują armatorzy niemieccy i szwedzcy (Szwedzi zobowiązali się i specjalnie przystosowali nabrzeża w Ystad pod nowe nieistniejące polskie promy) bo nie ma konkurencji polskiej! Nowe promy konkurencji wchodzą do eksploatacji a my mamy 58%... Szkoda, że tak wyszło (nie zawsze aktualne władze się spóźniają i nie zawsze źle wychodzi) ale będzie mniejszy zarobek na promach jak już wejdą do służby, nie wspominając o blamażu w stosunku do Szwedów...
05 sierpień 2023 : 10:13 Tom Horn | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter