Drugi gazowiec LNG z sześciu zamówionych w południowo-koreańskiej stoczni przez Knutsen OAS Shipping pod długoterminowy czarter PGNiG (Orlen), Grażyna Gęsicka, płynie po swój pierwszy komercyjny ładunek. Zaawansowana jest budowa dwóch kolejnych statków. Pokazujemy, jak budowano gazowiec Ignacy Łukasiewicz.
Gazowiec LNG Grażyna Gęsicka (nr IMO 9922988; stoczniowy nr budowy 3244; GT 114 100; nośność 95 428 t) został formalnie przekazany przez stocznię 28 kwietnia 2023 roku. Następnego dnia wyszedł ze stoczni HD Hyundai Heavy Industries Co Ltd w Ulsan i skierował się na zachód. Minął już Cieśninę Malakka i po przejściu przez Ocean Indyjski, Kanał Sueski, Morze Śródziemne, Atlantyk i Zatokę Meksykańską dotrze do terminalu Sabine Pass grupy Cheniere w stanie Louisiana. Jest tam spodziewany, szacunkowo, 11 czerwca.
Trzeci z kolei statek - Saint Barbara (nr IMO 9946386; nr budowy 8148; GT 112 000; nośność 83 742 t) - został już zwodowany. Stało się to 17 marca 2023 roku. Metanowiec jest w trakcie wyposażania.
Czytaj także:
Gazowiec Lech Kaczyński w próbach morskich, przyjął pierwszy ładunek LNG
Gazowiec Lech Kaczyński z pierwszym ładunkiem już w drodze z USA do Polski
Metanowiec Lech Kaczyński po raz pierwszy w terminalu LNG
Pożar u producenta paneli izolacyjnych może opóźnić budowę gazowców LNG także pod czarter PGNiG
Czwarta jednostka - Ignacy Łukasiewicz (nr IMO 9946398; stoczniowy nr budowy 8149; GT 112 000; nośność 83 742 t) - również już została zwodowana. Było to już w kwietniu, jednak na razie nie znamy jeszcze dokładnej daty wodowania. Niestety, zarówno norweski armator, jak i czarterujący (PGNiG / Orlen) bardzo skąpo reglamentują informacje o serii statków budowanych pod czarter polskiego importera LNG.
Położenie stępki gazowca Ignacy Łukasiewicz miało miejsce 6 lutego 2023 roku. "Położenie stępki" oznacza ustawienie na placu montażowym pierwszego bloku lub sekcji ze składających się na kadłub statku. To co się działo pomiędzy położeniem stępki, a wodowaniem, pokazuje osadzony poniżej film. Po zakończeniu montażu kadłuba, statek został przesunięty na dok pływający (widoczny za rufą gazowca na kilku ujęciach w materiale video) i - poprzez zanurzenie doku - zwodowany.
Statek Grażyna Gęsicka, podobnie, jak pierwsza jednostka - Lech Kaczyński, zbudowano w stoczni grupy HD Hyundai Heavy Industriesw Ulsan. Natomiast metanowce Saint Barbara i Ignacy Łukasiewicz zostały zbudowane i są wyposażane w stoczni tego samego koncernu w Samho.
Saint Barbara i Ignacy Łukasiewicz zostaną oddane przez stocznię armatorowi prawdopodobnie w październiku i listopadzie tego roku.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Knutsen OAS Shipping