Po raz kolejny prezentujemy przegląd rynku budowy i zamówień statków. Opracowanie to oparte jest głównie, ale nie wyłącznie, na informacjach z przeglądu rynku morskiego jednego z największych maklerów okrętowych – BRS Shipbrokers (BRS - Barry Rogliano Salles).
Zaczynamy od sytuacji ogólnej na rynku oraz przyjrzenia się, w kontekście nowych budów i zamówień na statki, poszczególnym sektorom żeglugi – rodzajom statków. W kolejnej części opracowania, w następnym wydaniu magazynu „Polska na Morzu”, szerzej omówimy sytuację przemysłu okrętowego w poszczególnych regionach świata i wiodących krajach – budowniczych statków.
2022 – rok kontrastów
Rok 2021 był znakomity dla przemysłu okrętowego. Złożono w nim zamówienia na około 2000 nowych statków o łącznej nośności 140 mln ton. Stanowiło to drugi największy wolumen w ciągu ostatniej dekady. Umożliwiło stoczniom na całym świecie zarezerwowanie większości wolnych mocy produkcyjnych na lata 2022, 2023 i 2024.
W roku 2022 w nieco mniejszym stopniu, ale kontynuowano pozytywne wyniki z 2021 r., odnotowując zamówienia na ok. 1447 statków o łącznej nośności ok. 89 mln ton, co oznaczało poziom przewyższający wielkość produkcji w minionym roku (78,5 mln ton łącznej nośności przekazanych przez stocznie statków).
Ubiegłoroczne zamówienia wpłynęły na przedłużenie obłożenia stoczni pracą na rok 2025, utrzymując tym samym trzyletni horyzont, poza którym zarówno armatorzy, jak i stocznie nie czują się komfortowo, jeśli chodzi o zaciąganie zobowiązań czy przewidywanie stanu rynku, a co za tym idzie - opłacalności budowy i sprzedaży lub eksploatacji i stopnia wykorzystania statków.
Kluczowe elementy rynku w 2022 roku
Popyt na nowe budowy każdego z trzech głównych komponentów floty handlowej zmniejszył się w ubiegłym roku. Należy jednak zauważyć, że nawet jeśli popyt na kontenerowce spadł, z 57 mln ton do 30 mln ton łącznej nośności (- 27 mln t), to portfel zamówień pozostał obfity. Rok miniony był drugim najlepszym w ciągu ostatnich 10 lat w zamówieniach kontenerowców i zamówienia w tym sektorze były głównym czynnikiem przyczyniającym się do całkowitej liczby nowych zamówień złożonych w ubiegłym roku. Po utrzymaniu się w 2021 roku, popyt na masowce w roku 2022 był już znacznie słabszy, spadając z 48,6 mln do 27,4 mln ton (- 21,2 mln t).
Jeszcze słabszy był popyt na zbiornikowce naftowe i produktowe, który spadł z 22,1 mln do 8,7 mln ton.
Rok 2022 zostanie jednak zapamiętany ze względu na gwałtowny wzrost zamówień na nowe budowy „innych typów statków”, które osiągnęły rekordowy poziom 22,2 mln ton, napędzany wyjątkowym popytem na gazowce LNG (+16,2 mln ton) i samochodowce PCTC (+1,9 mln ton).
(...)
Piotr B. Stareńczak
Cały artykuł można przeczytać w 53. numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU dostępnym w punktach Empik i Salonikach Prasowych, w centrach handlowych i na dworcach. Wejdź na www.polskanamorzu.pl i zamów prenumeratę.