Stocznie, Statki

2 czerwca, po nietypowym miesięcznym rejsie transoceanicznym, do południowokoreańskiego portu zawinął duży gazowiec LNG armatora SK Shipping. Statek wyposażony w opracowane przez należącą do HD Hyundai firmę Avikus rozwiązanie do nawigacji autonomicznej HiNAS 2.0, poziomu 2., pomyślnie pokonał ponad 10 000 km drogi.

HiNAS 2.0 tworzy optymalne trasy, zmniejszając zużycie paliwa o 7 proc., emisję gazów cieplarnianych o 5 proc. i unikając ponad 100 kolizji z innymi statkami.

Firma Avikus, spółka zależna HD Hyundai (dawniej Hyundai Heavy Industries Holdings), z powodzeniem przeprowadziła autonomiczną nawigację dużego statku towarowego trasą przez ocean, stając się - jak mówi jej oficjalny komunikat - pierwszą firmą na świecie, która dokonała takiego wyczynu.

Firma Avikus, specjalizująca się w nawigacji autonomicznej, wraz z przedsiębiorstwem żeglugowym SK Shipping ogłosiły 2 czerwca, że pomyślnie zakończyły autonomiczną nawigację gazowcem Prism Courage (nr IMO 888481; rok budowy 2021; GT 122 166; nośność 97 494 t), dużym gazowcem LNG o pojemności ładunkowej ok. 180 000 m³.

Statek jest wyposażony w HiNAS 2.0, rozwiązanie do nawigacji autonomicznej poziomu 2. firmy Avikus. Jak utrzymuje Avikus - ten transoceaniczny rejs jest pierwszym na świecie takim przypadkiem statku korzystającego w żegludze transoceanicznej z technologii nawigacji autonomicznej.

Prism Courage wyszedł z portu Freeport na południowym wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej 1 maja, przepłynął przez Kanał Panamski i po 33 dniach dotarł do terminalu LNG Boryeong w prowincji South Chungcheong w Korei. Statek przepłynął połowę z łącznej odległości około 20 000 kilometrów wykorzystując system nawigacji autonomicznej HiNAS 2.0.

HiNAS 2.0 firmy Avikus to system nawigacyjny, który tworzy optymalne trasy i nastawy prędkości w oparciu o zintegrowane rozwiązanie Smartship Solution (ISS) firmy Hyundai Global Service. Jego sztuczna inteligencja rozpoznaje otaczające środowisko, takie jak pogoda i wysokość fal, oraz pobliskie statki, a następnie steruje w czasie rzeczywistym poleceniami sterującymi statku. W pewnym sencie jest to bardzo rozszerzona koncepcja autopilota. Technologia nawigacji autonomicznej poziomu 2. może sterować i obsługiwać statek poza funkcją rozpoznawania i oceny (technologia nawigacji autonomicznej poziomu 1).

Podczas przeprawy przez ocean statek Prism Courage wyposażony w system HiNAS 2.0 poruszał się autonomicznie po optymalnych trasach, zwiększając efektywność zużycia paliwa o około 7 procent i zmniejszając emisję gazów cieplarnianych o około 5 procent. Ponadto system dokładnie rozpoznał lokalizacje pobliskich statków podczas pracy, dzięki czemu ponad 100 razy udało się uniknąć kolizji potencjalnych.

Rejs ten był prowadzony w czasie rzeczywistym pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Amercian Bureau of Shipping (ABS) i Koreańskiego Rejestru Statków (KR) w celu sprawdzenia wydajności i stabilności technologii. Avikus planuje wprowadzić HiNAS 2.0 na rynek jeszcze w tym roku, po otrzymaniu od ABS certyfikatu potwierdzającego wyniki tego autonomicznego rejsu oceanicznego.

Technologia autonomicznej nawigacji przyciąga uwagę jako innowacyjna technologia dla przyszłej mobilności morskiej, ponieważ może rozwiązać problem niedoboru siły roboczej w branży transportu morskiego, zmniejszyć ilość zanieczyszczeń i poprawić bezpieczeństwo poprzez całkowite wyeliminowanie możliwości popełnienia błędu przez człowieka - twierdzi Avikus.

Według Acute Market Reports, globalnej firmy zajmującej się badaniem rynku, rynek statków z nawigacją autonomiczną i powiązanego wyposażenia ma rosnąć w średnim tempie rocznym 12,6 proc., osiągając wartość 235,7 mld USD w 2028 roku.

Kapitan Young-hoon Koh z gazowca Prism Courage powiedział: "Technologia autonomicznej nawigacji firmy Avikus była bardzo pomocna w tym teście przeprawy przez ocean, szczególnie w utrzymywaniu tras nawigacyjnych, autonomicznej zmianie kierunków i omijaniu pobliskich statków, co zwiększyło wygodę pracy załogi statku."

Dyrektor generalny firmy Avikus, Do-hyeong Lim, stwierdził: "Znaczące jest to, że z powodzeniem przetestowaliśmy system poziomu 2. do obsługi statku w zakresie wykraczającym poza technologię poziomu 1., zapewniającą optymalne trasy." Dodał też: "Będziemy przewodzić innowacjom poprzez unowocześnianie autonomicznych rozwiązań nawigacyjnych nie tylko dla dużych statków handlowych, ale także dla małych łodzi rekreacyjnych."

Firma Avikus została uruchomiona w grudniu 2020 roku jako pierwsze wewnętrzne przedsięwzięcie startupowe Hyundai Heavy Industries Group. Udało jej się przeprowadzić pierwszą w pełni autonomiczną operację 12-osobowego statku wycieczkowego w Korei. W styczniu tego roku firma zaprezentowała technologię nawigacji autonomicznej na targach CES 2022, największych na świecie targach elektroniki i IT, a obecnie podwaja swoje wysiłki, aby wyprzedzić innych w rozwoju technologii nawigacji autonomicznej, na przykład współpracując z ABS w zakresie stopniowej certyfikacji podstawowej technologii nawigacji autonomicznej na statkach.

rel (Hyundai Heavy Industries Group)

(Prawie) autonomiczny rejs transoceaniczny dużego koreańskiego gazowca
(Prawie) autonomiczny rejs transoceaniczny dużego koreańskiego gazowca

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter