Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podpisało porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding, MOU) z greckim armatorem promowym Saronic Ferries, umożliwiające rozwój projektu promu elektrycznego, który miałby pływać po greckiej zatoce. Porozumienie podpisano podczas targów Posidonia 2022.
Celem współpracy jest opracowanie koncepcji w pełni elektrycznego promu do użytku na krótkich morskich trasach pasażerskich w rejonie Zatoki Sarońskiej.
Obsługujemy największą flotę na Wyspach Sarońskich, które znajdują się zaledwie kilka mil od portu w Pireusie, największego portu Grecji, gdzie dekarbonizacja będzie miała największe znaczenie - powiedział Joseph Lefakis, partner Saronic Ferries. - Naszym celem jest współpraca z myślącymi przyszłościowo partnerami, takimi jak DNV, i stworzenie pierwszego w pełni elektrycznego promu w Grecji, pływającego po Wyspach Sarońskich.
Wykorzystanie w pełni elektrycznych lub hybrydowych statków krótkodystansowych gwałtownie wzrosło w ostatnich latach, ze względu na płynące korzyści z tej technologii. Jednostki eliminują emisję zanieczyszczeń do atmosfery, zmniejszają hałas oraz zapewniają zgodność z coraz bardziej rygorystycznymi przepisami.
Jako inicjator Norwegian Green Shipping Programme, DNV od wielu lat pracuje nad zacieśnieniem współpracy pomiędzy zainteresowanymi podmiotami z branży morskiej celem wykorzystania ekologicznych jednostek pływających, a w szczególności floty promów krótkodystansowych.
Grecja ma także duży potencjał do zasilania promów elektrycznych energią odnawialną. Dostępne zasoby morskiej energii wiatrowej i słonecznej, zarówno stałej, jak i pływającej, są znaczące. Ich połączenie stwarza możliwość stworzenia nowego "greckiego zielonego korytarza", co nie tylko przyczyni się do dekarbonizacji floty, ale także do powstania lokalnej wiedzy specjalistycznej i nowych możliwości biznesowych.
rel (DNV)