Stocznie, Statki

Finneco I - pierwszy statek z programu budowy nowych jednostek armatora Finnlines o wartości 500 mln euro został dostarczony armatorowi 28 kwietnia 2022 roku. To hybrydowa jednostka typu ro-ro zbudowana w stoczni China Merchants Jinling. Od czerwca br. rozpocznie pracę na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i w rejonie Zatoki Biskajskiej.

Pierwsze plany budowy statków pojawiły się już w 2018 r. Celem ich było stworzenie najbardziej przyjaznego dla środowiska statku, jaki kiedykolwiek pływał po Morzu Bałtyckim. Zamówienie na trzy statki ro-ro zostało podpisane w maju 2018 r., a budowa pierwszego rozpoczęła się w czerwcu 2020 r.

Postępują również prace na dwóch bliźniaczych promach. Drugi - Finneco II został zwodowany w sierpniu 2021 roku, a trzeci, Finneco III - w listopadzie 2021 roku. Wszystkie trzy w pierwszy rejs wypłyną jeszcze w tym roku.

Program budowy nowych statków Finnlines obejmuje również dwa ekologiczne statki klasy Superstar, które mają zostać dostarczone w 2023 roku. Szerzej o tym projekcie informujemy w artykule poniżej.

W porównaniu z największymi statkami obecnie pływającymi we flocie Finnlines ładowność tych nowo budowanych wzrośnie o prawie 40 procent. Każdy statek o długości linii ładunkowej 5,8 km, może przetransportować około 400 naczep podczas jednego rejsu.

Sprawną obsługę ładunków zapewnią rampy rufowe, rampy wewnętrzne oraz podnoszone pokłady samochodowe. Jednocześnie statki będą niezwykle elastyczne - podnoszony pokład umożliwia załadunek każdego rodzaju ładunku tocznego o długości do 7 metrów.

Towarzystwo klasyfikacyjne RINA (Registro Italiano Navale) przyznało dodatkowe oznaczenie klasy "Green Plus" za ekologiczność statku. Jednostkę wyposażono m.in. w tzw. technologię "smarowania powietrzem", polegającą na umieszczeniu w podwodnej części kadłuba, sztucznie wytwarzanej warstwy pęcherzyków powietrza. Działanie to zmniejsza opór tarcia między kadłubem a wodą, minimalizując zużycie paliwa, a w konsekwencji emisję dwutlenku węgla. Akumulatory są ładowane podczas żeglugi, a 600 m2 paneli słonecznych będzie również generować energię. Ponadto, system oczyszczania spalin zmniejszy emisję zanieczyszczeń do atmosfery i zredukuje ilość szkodliwych cząstek.

Z radością witamy Finneco I w naszej flocie. Statek będzie większy i bardziej przyjazny dla środowiska niż jakikolwiek inny statek ro-ro na Morzu Bałtyckim. Będzie odgrywał ważną rolę w zapewnieniu niezawodnych dostaw towarów do i z Finlandii, a nasze połączenia z Europą ulegną znacznej poprawie - mówi Emanuele Grimaldi, dyrektor generalny Finnlines. - Innowacyjne statki klasy Eco, które również zostały zbudowane w stoczni Jinling Jiangsu, a obecnie pływają pod banderą Grimaldi Group, odniosły wielki sukces. Jestem przekonany, że seria Finneco będzie stanowić wartość dodaną dla Finnlines i jej klientów.

Finnlines został założony w 1947 roku i jest teraz jednym z największych operatorów promowych w całej Europie. Swoje siedziby posiada w krajach Europy Wschodniej, jak i Zachodniej. Oferuje przewozy frachtowe w Europie Północnej oraz pasażerskie na Morzu Bałtyckim. Od roku 2006, Grimaldi Group jest największym akcjonariuszem Finnlines (50.7% udziałów). Do fińskiego operatora należą również Polfin Line, Trans-Russia Express oraz operator portu Finnsteve.

rel (Finnlines), AL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter