Stocznie, Statki

Znana marka niemieckiego przemysłu okrętowego chce wrócić do gry na rynku budowy w pełni wyposażonych morskich statków towarowych. Zaczyna od małych - takich, jakimi miała powrócić na rynek Stocznia Szczecińska. 

Niemiecka stocznia z udziałem norweskiego kapitału - Fosen Yard Emden GmbH - pozyskała zamówienie na budowę sześciu mini-masowców. Przeznaczone mają być dla nieujawnionej z nazwy niemieckiej firmy finansującej żeglugę.

Ze skąpych dotychczas doniesień wiadomo, że statki mają mieć po 88 m długości i mają być zatrudnione na wodach europejskich.

Według Fosen mają to być statki o wyjątkowo niskich emisjach i bardzo oszczędne. Mają zawierać liczne innowacyjne rozwiązania zapewniające konkurencyjność statków w dłuższej perspektywie czasowej.
Cała seria ma być przekazana w roku 2023.

Stocznia, znana dawniej jako Nordseewerke Emden Shipyard, Fosen Yard Emden stała się częścią norweskiej grupy Fosen Yard Group w 2019 roku.
W roku 2018, grupa inwestorów skupiona wokół Deutsche Industrieanlagen i przedsiębiorcy o nazwisku Patrick Hennings-Huep, wcześniejszego właściciela Nordseewerke Emden Shipyard oraz Fosen Yard z Norwegii podpisali porozumienie o utworzeniu Fosen Nordseewerke GmbH.

Jeżeli chodzi o nowe zlecenie stoczni Fosen Yard Emden GmbH na mini-masowce, to istnieje podejrzenie, że może chodzić o serię "coasterów" zamówionych w Szczecińskim Parku Przemysłowym (obecnie Stocznia Szczecińska "Wulkan" Sp. z o.o.). Polska stocznia kontraktu (szumnie ogłoszonego w mediach) nie zrealizowała. Prawdopodobnie nie uprawomocnił się on, a faktycznych prac przy budowie w ogóle nie rozpoczęto.

Poszlakami przemawiającymi za tym, że może chodzić o te same statki czy żeglugowe przedsięwzięcie z całkowicie lub częściowo tym samym zestawem "aktorów", są: podobna wielkość, a ściślej mówiąc długość (88 m w zleceniu dla Fosen Yard Emden, 87,95 m w przypadku zamówienia "szczecińskiego"), "pro-ekologiczność" oraz powiązanie z oboma kontraktami "firmy finansującej żeglugę". Być może również w przypadku zamówienia dla Fosen Yard Emden (jak to było w Szczecinie) chodzi o "crowd-fundingowy" fundusz inwestycyjny zarządzany przez New Shore Betriebsgesellschaft mbH.

Szerzej pisaliśmy o nim i o stamych statkach w naszych wcześniejszych materiałach.

 

Fosen Yard Emden i Stocznię Szczecińską łączy coś jeszcze (przy założeniu, że w obu przypadkach chodzi o "te same" statki, od tych samych zleceniodawców) - otóż Stocznię Szczecińską cechowała w okresie pozyskania zamówienia od armatora Lauterjung Shipmanagement GmbH ze wsparciem finansowym ze strony New Shore Betriebsgesellschaft mbH, a teraz jest udziałem stoczni Fosen Yard Emden, silna determinacja by powrócić (dzięki realizacji kontraktu na serię mini-masowców) na rynek budowy w pełni wyposażonych statków morskich. W Szczecinie się to nie udało. Czy "odbudowa przemysłu okrętowego" uda się Norwegom i Niemcom w Emden?...

Stocznia Nordseewerke, założona w 1903 roku, to zakład produkcyjny z bogatymi tradycjami, mający na koncie wiele znanych szerzej lub ciekawych technicznie, unikatowych statków.
Należał do nich np. zbudowany w 1971 roku wycieczkowiec Sea Venture, znany później jako Pacific Princess czyli główny rekwizyt i miejsce akcji sitcomowego, serialu komediowego "The Love Boat".
Ze stoczni Thyssen Nordseewerke pochodziły także m.in. barkowce systemu SeaBee - statki doki, a zarazem kontenerowce Baco-Liner 1 oraz …2 i …3 z przełomu lat 70- i 80-tych (koncepcja BACO = BArges and COntainer).
W 1973 stocznia przekazała pierwszy z czterch kontenerowców z napędem głównym w postaci turbiny gazowej dla armatora SeaTrain ze Stanów Zjednoczoncyh - był to wtedy najszybszy statek towarowy na świecie.

Stocznia niejednokrotnie zmieniała właścicieli i nazwy, do których należały: Rheinstahl Nordseewerke GmbH (od 1957 r.), Thyssen Nordseewerke GmbH (od 1976 r.), Nordseewerke GmbH (od 2002 r.), TKMS Blohm + Voss Nordseewerke GmbH (od 2008 r.), SIAG Nordseewerke GmbH (od 2010 r.; grupa SIAG Schaaf Industrie AG), Nordseewerke Emden Shipyard GmbH (od 2015 r.), Fosen Nordseewerke GmbH (od 2018 r.), Fosen Yard Emden GmbH (grupa Fosen Yard Group; od 2019 r.).

Ostatnimi w pełni wyposażonymi zbudowanymi w niej pełnomorskimi statkami były kontenerowce o pojemności brutto ok. 36 500 jedn., nośności ok. 42 600 ton i ładowności ok. 3420 TEU - Rio Centaurus (ex Centaurus, ex Frisia Cottbus) oraz MSC Sagitta III (ex Sagitta, ex Frisia Brussel) przekazane do eksploatacji w 2010 roku.

Później stocznia przez większość czasu stała bezczynnie, wykonując okazjonalnie w podwykonawstwie m.in. dla innych stoczni konstrukcje stalowe, np. sekcje okrętowe, a w grudniu minionego roku przekazała częściowo wyposażony kadłub nieco nietypowego małego statku ro-ro Baltrum V (GT 727, długość 53,00 m), którego wyposażenie, rozruchy, próby morskie (rozpoczęte na początku grudnia tego roku) realizuje stocznia Schiffswerft Diedrich GmbH & Co KG - Moormerland.

PBS

Fot.: SteKrueBe, Bin im Garten / CC, Wikimedia Commons 

Mini-masowiec, który ma być budowany przez Fosen Yard Emden - wizualizacja
Stocznia Nordseewerke w Emden
Mini-masowiec, który ma być budowany przez Fosen Yard Emden - wizualizacjaStocznia Nordseewerke w Emden

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter