W piątek późnym wieczorem, tj. 17 grudnia ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA wypłynął Salish Heron – czwarty prom pasażersko-samochodowy klasy „Salish” budowany dla największego operatora żeglugi promowej w Ameryce Północnej. W drodze do Kolumbii Brytyjskiej w zachodniej Kanadzie ma do przebycia ponad 10 tys. mil morskich.
Salish Heron został zbudowany na bazie kompletnej dokumentacji stworzonej przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. w 2016 roku. Przygotowania do realizacji projektu rozpoczęły się dosłownie w dniu podpisania kontraktu, tj. 1 listopada 2019 roku. Umowę uprawomocniono 20 grudnia 2019 r., na początku lutego 2020 roku odbyło się palenie pierwszych blach, a w grudniu wodowanie.
Kontrakt obejmował nie tylko budowę i wyposażenie, ale także przeprowadzenie prób i dostawę statku do portu macierzystego. Nadzór nad budową sprawowało towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register.
Prom ma do przebycia, z Gdańska, do Kolumbii Brytyjskiej w zachodniej Kanadzie, ok. 10 440 mil morskich. Jego pierwszym celem jest port Las Palmas (Gran Canaria), skąd czeka go transatlantycka podróż, która zajmie, według szacunków armatora, 45 do 55 dni, w zależności od warunków pogodowych.
- Z niecierpliwością czekamy na powitanie Salish Heron i wejście do eksploatacji w przyszłym roku - powiedział cytowany w komunikacie prasowym kapitan Jamie Marshall, wiceprezes BC Ferries, Shipbuilding & Innovation. - Biorąc pod uwagę naszą obecność na wodach przybrzeżnych, jesteśmy zdeterminowani, aby prowadzić nasze operacje transportowe w sposób odpowiedzialny ekologicznie, zmierzając do osiągnięcia celu obniżenia emisji dwutlenku węgla w przyszłości.
W przyszłym roku zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland linię Swartz Bay-Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie. Jego portem macierzystym będzie Victoria.
Czytaj także:
Barwne czaple przyozdobią burty promu Salish Heron
Warto przypomnieć, że stocznia Remontowa Shipbuilding SA zbudowała już trzy podobne promy dla armatora BC Ferries. Były to: Salish Orca (przekazany w styczniu 2017 roku), Salish Eagle (w marcu 2017) i Salish Raven – w czerwcu 2017 roku. Mają długość ponad 107 metrów, mogą przewozić do 145 pojazdów i 600 pasażerów.
To pierwsze we flocie BC Ferries promy z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Takie rozwiązanie generuje olbrzymią korzyść dla środowiska (zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25 proc., tlenków siarki o prawie 100 proc. i tlenków azotu o ok. 85 proc. w porównaniu do napędu konwencjonalnego opartego na paliwie żeglugowym).
BC Ferries jest jednym z największych operatorów promowych na świecie, zapewniającym całoroczną obsługę pojazdów i pasażerów na 25 trasach, do 47 portów, z flotą 35 statków.
AL
Zdjęcia: Sławomir Lewandowski/PORTALMORSKI.PL