Stocznie, Statki

Firma Ocean Residences Development Ltd. (ORD) zleciła niemieckiej stoczni Meyer Werft budowę luksusowego statku wycieczkowego z rezydencjami stałymi (wykupywanymi "na własność", na czas nieokreślony) z napędem LNG. Jednostka z 117 apartamentami zostanie przekazana pod koniec 2025 roku. Statek o stylistyce zewnętrznej bryły architektonicznej upodabniającej go megajachtu, nazywany jest tak ze względów marketingowo-promocyjnych. 

Meyer Werft twierdzi, że ten luksusowy statek, określany w celach reklamowych jako "ogromny jacht", zaprojektuje tak, aby spełniał wymagania środowiskowe zarówno w momencie dostawy, jak i w późniejszym okresie.

Njord o tonażu pojemnościowym brutto 84 800, długości 289,30 metrów, szerokości 33,5 metrów pomieści około 1000 osób (załoga i pasażerowie).

Za projekt architektoniczny odpowiadają renomowani projektanci Espen Øino i Jean Louis Stutzmann.

Aby jednostka była przyszłościowa, silniki i zbiorniki paliwowe będą przygotowane do łatwej konwersji na przyszłe paliwa o niższej lub neutralnej emisji dwutlenku węgla. Statek ma osiągać prędkość maksymalną 21 węzłów.

W przeciwieństwie do klasycznych wycieczkowców, tutaj potencjalni klienci będą kupować apartamenty lub mieszkania na pokładzie, będą więc gospodarzami, częściowymi właścicielami, nie gośćmi lub pasażerami.

118 prywatnych rezydencji dostępnych do zakupu w 20 różnych konfiguracjach różniących się wielkością i zawierających od dwóch sypialni do sześciu, o łącznej powierzchni od 116 do 800 m². Będzie nawet 16 kabin gościnnych z obsługą kamerdynera, a każda z nich będzie miała swój prywatny salon z oknami od podłogi do sufitu dla widoku na morze oraz prywatny taras.

Njord będzie "domem" dla społeczności osób i rodzin, które dzielą pasję do podróży, przygód i odkryć - przez oceany, pod wodą, w powietrzu i na lądzie.

Deweloper nie omieszkał dorobić ideologii, by - w dobie piętnowania wszelkich środków transportu, a szczególnie statków i samolotów (za ich wpływ na środowisko) - ułatwić bogatym klientom decyzje inwestycyjne. Jak cztamy w oficjalnych komunikatach - jako statek o "filantropijnym przeznaczeniu", Njord będzie wyposażony do prowadzenia badań naukowych i oceanograficznych, gdziekolwiek się znajdzie, wspierając organizacje charytatywne, misje i pilne potrzeby. We współpracy z oceanograficznymi organizacjami badawczymi i grupami naukowymi, Njord ma wspierać finansowo projekty badawcze, które "pomagają przekraczać granice nauki i rozwijać globalną naukę o oceanach, przyczyniającą się do lepszego zrozumienia złożonych systemów, które tworzą naszą planetę".

Tak o świeżo pozyskanym zleceniu na budowę "jachtu" Njord mówił Thomas Weigend, dyrektor zarządzający Meyer Werft: 

"Jest to kolejny bardzo ważny krok w kierunku zabezpieczenia bytu zakładu produkcyjnego w Papenburgu. Dzięki nowemu zamówieniu rozszerzamy nasze portfolio typów statków i możemy w ten sposób poprawić dotychczas trudne perspektywy, zwłaszcza na lata 2024/2025. To zamówienie było pilnie potrzebne, by spadek wykorzystania mocy produkcyjnych nie przekroczył w tych latach nawet 40 %."

Jak twierdzi Ocean Residences projekt budowy statku rezydencyjnego Njord został bardzo dobrze przyjęty i doświadcza dużego popytu na rezerwacje "lokali" na pokładzie.

Firma Ocean Residences używa logotypu Royal Viking Line - jednego z pionierów nowoczesnej żeglugi wycieczkowej w znanym dzisiaj kształcie, amerykańskiego operatora wycieczkowców działającego w latach 1972 until 1998. Nie wiadomo, czy istnieją jakieś powiązania kapitałowe lub personalne między założycielami i właścicielami Royal Viking Line i Ocean Residences, poza jednym. Otóż obie marki i przedsięwzięcia biznesowe łączy prawdopodobnie tylko Kristian Stensby, norwesko-amerykański przedsiębioraca, który jest prezesem i dyrektorem generalnym Ocean Group oraz założycielem Ocean Residences - developera statku rezydencyjnego Njord, zaś w przeszłości był dyrektorem finansowym Kloster Cruise Limited (KCL), firmy-matki Norwegian Cruise Line, Royal Viking Line i Royal Cruise Line.

Poza Njord, stocznia Meyer Werft posiada obecnie zamówienia na dziewięć wycieczkowców o pojemności brutto od 44 650 do 184 000 jednostek, z terminami przekazania do eksploatacji od roku bieżącego do 2025 (z luką w 2024).
Zleceniodawcami są Carnival Corporation (dla przynajmniej dwóch brandów w tej grupie), Walt Disney World, NYK Line i Silversea Cruises.

AL, PBS, rel (Meyer Werft)

Rys.: ORD, Meyer Werft 

Njord
Njord

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter