Zarząd Portu w Rotterdamie otrzymał niemal 25 mln euro z funduszy unijnych na realizację projektów wpływających na rozwój logistyki portowej. Wśród nich m.in. wprowadzenie bezemisyjnego transportu portowego do 2050 roku.
Projekt badawczy MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs) powstał w wyniku współpracy pomiędzy władzami portów w Rotterdamie, DeltaPort (Niemcy), HAROPA (Francja: La Havre, Rouen, Paryż) i Sines (Portugalia), w partnerstwie z 10 instytucjami badawczymi i ponad 30 firmami z Holandii, Niemiec, Francji, Portugalii i Danii.
Fiński koncern Wärtsilä, będący największym partnerem MAGPIE, ma otrzymać też największą część grantu na podprojekt demonstrujący opłacalny komercyjnie autonomiczny wewnątrzportowy, międzymiastowy transport kontenerowy. Projekt będzie zawierać kilka najnowszych rozwiązań Wärtsilä, w tym SmartMove Suite, który zapewnia unikalne połączenie technologii czujników z systemami nawigacyjnymi dla bezpiecznego, zautomatyzowanego ruchu statków.
Autonomiczne rozwiązania Wärtsilä zostały już wcześniej przetestowane z powodzeniem na najbardziej ruchliwych i zatłoczonych akwenach, zarówno na skomplikowanych śródlądowych drogach wodnych, jak i w międzynarodowych portach, takich jak Singapur. Tak więc, z założenia mogą one bezpiecznie obsługiwać duże natężenie ruchu.
Uważamy, że transport lądowy nie będzie w stanie poradzić sobie z pojawiającym się wąskim gardłem przepustowości dla wewnętrznego ruchu kontenerowego. Dostarczymy więc koncepcję autonomicznej barki elektrycznej, która może znacznie zwiększyć wydajność portu w Rotterdamie dzięki zautomatyzowanemu przeładunkowi towarów morskich. Naszą ambicją jest, aby te wahadłowce kontenerowe zostały wprowadzone do inteligentnej sieci logistycznej w ciągu najbliższych kilku lat - mówi Hendrik Busshoff, specjalista ds. rozwoju biznesu w Wärtsilä Voyage.
Aby podnieść poziom ambicji związanych z eksploatacją takiej barki nie tylko do poziomu "inteligentnej" jednostki pływającej, ale również wolnej od emisji, zastosowany zostanie elektryczny układ napędowy i przełomowe rozwiązanie w postaci wymiennych kontenerów akumulatorowych, ładowanych ze źródeł energii odnawialnej.
W Wärtsilä uważamy, że strategia autonomii jest kluczem do realizacji ambicji zerowej emisji. Aby uzupełnić system e-nawigacji, jesteśmy częścią konsorcjum, które opracowało koncepcję opartą na zastosowaniu wymiennych kontenerów akumulatorowych, znanych jako ZESPacks (Zero Emission Services). Powstanie sieć punktów ładowania z otwartym dostępem, w których będzie można wymieniać pojemniki z bateriami na w pełni naładowane zamienniki, co ograniczy do minimum czas oczekiwania. Pierwsze z tych pojemników akumulatorowych zostaną zainstalowane latem - mówi Teus Van Beek, dyrektor generalny, Ecosystem Innovation, Wärtsilä Marine Systems.
Największe gospodarki świata mają duże nadzieje na rozwiązanie niektórych swoich wyzwań związanych z emisją gazów cieplarnianych i wąskich gardeł infrastrukturalnych dzięki inteligentnej żegludze. Od 2015 roku, w połączeniu z wysiłkami na rzecz ograniczenia transportu naziemnego, UE postawiła sobie za cel zwiększenie o 25% transportu ładunków za pomocą żeglugi morskiej bliskiego zasięgu przed 2030 rokiem. Czujemy, że możemy to umożliwić - mówi Sean Fernback, prezes Wärtsilä Voyage.
AL, rel (Wärtsilä)