Norweski rząd zapowiedział we wtorek, że uniemożliwi przejęcie przez rosyjski koncern Transmaszholding od Rolls-Royce'a firmy Bergen Engines, dostawcy silników okrętowych dla norweskiej marynarki wojennej. Jako powód wskazano zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju.
Na początku marca zdecydowano jedynie o tymczasowym wstrzymaniu transakcji w celu analizy jej skutków.
Mamy teraz wystarczające informacje, aby stwierdzić, że sprzedaż Bergen Engines musi zostać uniemożliwiona - podkreśliła w parlamencie minister sprawiedliwości i zarządzania kryzysowego Monica Maeland.
Według Maeland "technologia Bergen Engines i produkowane przez tę firmę silniki okrętowe miałyby duże znaczenie militarno-strategiczne dla Rosji".
Wzmocniłyby zdolności wojskowe Rosji w sposób, który byłby sprzeczny z (celami) norweskiej polityki bezpieczeństwa oraz naszych sojuszników (z NATO) - podkreśliła minister.
Dodała, że zakup Bergen Engines przez Rosję byłby ominięciem zakazu eksportu oraz sankcji wprowadzonych wobec tego kraju w 2014 roku. Firma Bergen Engines, z siedzibą w Bergen w zachodniej Norwegii, jest dostawcą silników dla norweskiej marynarki wojennej, straży przybrzeżnej oraz sprzętu dla wojsk innych krajów NATO. Dokonuje również przeglądów technicznych i napraw. W Bergen Engines powstał m.in. silnik dla okrętu Marjata, który wykonuje misje wywiadu elektronicznego na Morzu Barentsa przy granicy z Rosją. W 2014 roku jego matką chrzestną została premier Norwegii Erna Solberg.
Innym powodem ryzyka dla bezpieczeństwa Norwegii jest strategiczne położenie zakładów produkujących silniki okrętowe.
Firma nie powinna mieć rosyjskich właścicieli, gdyż znajduje się w pobliżu bazy morskiej oraz instalacji obronnych - podkreśliła Maeland.
Wydana przez Narodowy Urząd Bezpieczeństwa (NSM) opinia potwierdza, że skutki podpisania umowy między Rolls-Royce'em a koncernem Transmaszholding "nie spowodowały wycieku wrażliwych informacji".
Formalnie decyzja o wstrzymaniu na stałe przejęcia od Rolls-Royce'a firmy Bergen Engines przez koncern Transmaszholding ma zostać wydana specjalnym dekretem w piątek. Jest to możliwe na podstawie ustawy o bezpieczeństwie, która chroni interes państwa przed niepożądanymi inwestycjami zagranicznymi.
Dotychczasowy właściciel Bergen Engines koncern Rolls-Royce 4 lutego poinformował, że z powodu kryzysu wywołanego koronawirusem zamierza sprzedać firmę spółce kontrolowanej przez rosyjski koncern Transmaszholding. Transakcja jest wyceniana na 150 mln euro i miała zostać sfinalizowana w drugiej połowie roku.
Rząd Norwegii początkowo nie wyraził sprzeciwu, dopiero pod wpływem krytyki ze strony opozycji zdecydowano o wstrzymaniu transakcji i analizie jej skutków na bezpieczeństwo kraju.
zys/ akl/
Fot.: Rolls-Royce
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.