Stocznie, Statki

Jak informuje holenderski portal swzmaritime.nl, stoczniowa grupa Damen ogłosiła plan zwolnień pracowników w swoich stoczniach remontowych Damen Verolme Rotterdam i Damen Shiprepair Rotterdam.

Według Coriny Hensen, dyrektora związku zawodowego CNV Vakmensen, zlikwidowanych zostanie 125 miejsc pracy, przy czym większość redukcji dotknie pracowników biurowych.

Plany restrukturyzacji zatrudnienia w spółkach Damen Shipyards, obejmujące redukcję 1050 miejsc pracy w firmach należących do holenderskiej Grupy na całym świecie, ogłoszono już w sierpniu 2020 r. Jak wtedy informowano - większość etatów - 870 – miała być zlikwidowana w Rumunii (stocznie Grupy Damen w Galati i Mangalii), a reszta w zakładach spółki w Gorinchem, Schiedam i Bergum. Aby utrzymać liczbę likwidowanych miejsc pracy w spółkach działających na terenie Holandii na jak najniższym poziomie, Damen miał przenieść część pracowników do innych działów w ramach całej Grupy.

Obecne – ogłoszone w lutym ub.r. - zwolnienia 125 osób w stoczniach remontowych stanowią dopełnienie tamtej liczby. Powody są takie same dla obu rund zwolnień: kryzys w sektorze offshore i pandemia Covid-19. Przypomnijmy, że za 2019 r. grupa Damen Shipyards odnotowała łączną stratę netto w wysokości 287 mln euro.

Według spółki, reorganizacja jest konieczna, aby "utrzymać stocznię w dobrej kondycji na przyszłość". Dyrektor Hensen twierdzi, że restrukturyzacja będzie miała największy wpływ na rejon przemysłowy portu Rotterdam - Botlek. Część w Verolme zostanie zamknięta, natomiast w zakładach w Schiedam zlikwidowana zostanie jedynie niewielka liczba miejsc pracy.

CNV Vakmensen informuje, że w chwili obecnej nie ma żadnego planu socjalnego dla osób tracących pracę, dlatego ten holenderski związek zawodowy będzie się starał jak najszybciej osiągnąć porozumienie w tej sprawie z Grupą Damen.

- To, że stocznię dotyka globalny kryzys w przemyśle wydobycia ropy i gazu ze złóż podmorskich samo w sobie nie jest zaskoczeniem - mówi Corina Hensen. - Zbiegł się on jednak w czasie z terminem wygaśnięcia ostatniego obowiązującego planu socjalnego w ubiegłym roku. Dlatego w CNV Vakmensen z pewnością postaramy się włączyć poprzednie plany socjalne do nowej sieci pakietów osłonowych dla zwalnianych pracowników.

Rady zakładowe obu stoczni muszą jeszcze wyrazić zgodę na reorganizację.

GL, z mediów

+14 Damen to Damen tamto
A wszystko dlatego, ze ma w Polsce outsourcing. Jakby nie mial toby nikt nie pisal o tym co sie dzieje w Rotterdamie, tak jak nie pisza o wielu innych stoczniach, ktore maja wlasne problemy.
10 marzec 2021 : 18:22 Dziaders | Zgłoś
+11 No właśnie tną outsouring
Te 125 pracowników w dwóch stoczniach remontowych w Holandii, to niewiele. Z tego, co napisano wynika, że główny impet zwolnień poszedł w spółki zagraniczne - głównie produkujące kadłuby w Rumunii, bo jest za mało zamówień na nowe statki, więc zwalniają głównie właśnie ten cały "outsourcing", bo wolą utrzymać miejsca pracy Holendrów, a jak nie ma zamówień w nowych budowach, to cała ta tania siła robocza za granicą w takiej ilości nie jest im potrzebna. Podobno w spółkach Damena w PL i na Ukrainie też redukują zatrudnienie.
10 marzec 2021 : 22:16 Dani | Zgłoś
+5 OK ale chodzi mi o to, ze wiele stoczni ma teraz problem
A portal pisze o Damenie, bo Damen ma w Polsce outsourcing. Tu prosze
fleetmon.com/maritime-news/2021/32869/lloyd-shipyard-bremerhaven-announced-closure/
Cala stocznie zamykaja. Na marginesie, to bylo do przewidzenia. Niemcy najpierw wykonczyli polskie stocznie rekoma swoich polecznikow a dzis sami maja problemy. Niemcy wbrew pozorom to dosc prymitywny narod, mimo, ze swa praca i systematycznoscia osiagnal niezle sukcesy. Ale wciaz prymitywny. Zamiast sie szykowac do rywalizacji ze swiatem, rosnacymi Chinami, automatyzowac produkcje, rozwijac nowe technologie, oni poprzez unie usuneli wszystko co mogli (w ramach unii) i na koniec zostali z przestarzalym przemyslem niezdolnym do konkurencji z Azja. Cala Europa tak naprawde tak wyglada dzis.
11 marzec 2021 : 07:52 Dziaders | Zgłoś
0 Konkurencja z Azją?
W kwestii konkurowania z Azją, niezależnie czy mówimy o Korei ( Hyundai czy DSME ) czy o dowolnej chińskiej stoczni, proponuję wziąć pod uwagę ich jakość. O ile kadłuby ( kwestie jakości chińskiej stali uprzejmie pominę ) to jeszcze robią na poziomie jak cię mogę, to całość wykończenia a szczególnie okablowanie i połączenia systemów elektrycznych i elektronicznych to nadal jedna wielka porażka, nawet w wydaniu na Koreę. Nie jest zbiegiem okoliczności że statki budowane w europejskich stoczniach są eksploatowane przez tego samego armatora / operatora po 10 lat i więcej a azjatyckie szukają nowego ownera po 3-4 latach. Ilość koniecznych serwisów i aranżowanie ich po różnych zakątkach świata wyleczyła już sporo armatorów z azjatyckiej ceny promocyjnej, niemniej nadal są tacy którzy patrzą na cenę i nic więcej.
Reasumując - jeśli konkurencyjnością jest bylejakość to istotnie europejskie stocznie nie mają pola do manewru.
11 marzec 2021 : 09:42 Michu_35 | Zgłoś
+10 Cieakwy glos
Bo jak sie go czyta, to mozna odniesc wrazenie, ze w Azji oraz w Europie buduje sie takie same statki z tym, ze w Azji buduje sie slabe jakosciowo w Europie wysoko jakosciowe. Tyle, ze tak nie jest. Bo wielu statkow, wielu rodzajow w Europie sie nie robi juz w ogole. Dane mi bylo slyszec osobiscie pewnego Norwega, ktory spytany czemu buduja FPSO w Azji odpowiedzial: bo w Europie to juz niemozliwe. Mozesz sobie wymyslic jaka chcesz historie o jakosci, ale jesli tak skomplikwane statki buduje sie w Azji to wlasnie tam jest know how a nie w Europie. Tak samo jest ze spawaniem, polscy spawacze pojada na montaz do Francji, wejda do wielkiej stoczni i mowia: eee no, ale patrz na te spawy, my lepiej spawamy. I ok, prawda. Ale co to ma za znaczenie? Ta wielka stocznia jest mega mechanizmem, a takich w Polsce juz nie ma. Spawanie to jedna sprawa, ale koordynacja budowy duzych statkow to zupelnie inny poziom.
11 marzec 2021 : 10:51 Dziaders | Zgłoś
+3 Stosunek ceny do jakości
Musi być dla armatorów zadowalający, skoro statki mające na siebie zarabiać (czyt. spoza zamówień budżetówki) budowane są niemal wyłącznie na Dalekim Wschodzie, a trend oddawania kolejnych segmentów rynku Azjatom wciąż przybiera na sile i zdążył dosięgnąć już nawet... wycieczkowców.
11 marzec 2021 : 20:11 P. | Zgłoś
+5 Kwitek
Nie do końca. Myślę że masz informacje sprzed 10 lat. W wyposażeniu chińczyki bardzo poszły do przodu. Nizsza jakość blach to też już informacje przestarzałe. W Chinach po prostu jest 500 działających stoczni. Jedne to zakłady spawalnicze, ale są i takie co lotniskowca umieją skopiować, na razie na bazie ukraińskiej dokumentacji, ale Dalian zbuduje 2, 3 sztuki i się nauczy.
Widziałem już nawet statek wycieczkowy dla Aidy w Szanghaju. Nie jest źle. Może i nie jest to jeszcze jakość wyposażenia Meyera ale są blisko, oczywiście pytanie jak cenowo wyjdą.
Generalnie za jakość w Chinach trzeba zapłacić, ale można ją uzyskać. Podstawowa zaletą to masa ludzi w tym zawodzie, i realistyczne terminy.
Coś o co w Europie będzie bardzo ciężko w przyszłej dekadzie, bo nie tylko w Polsce zawód stoczniowca szeroko pojętego odchodzi w zapomnienie.
11 marzec 2021 : 20:56 Stefek | Zgłoś
+3 młodnym się nie chce
bo w Polsce jest teraz moda na developerow, validatorów i innych klepaczy kodu (czyt. programistów). Praca przed monitorkiem, lunche, owocowe wtorki, kawki ploty. Młodym się duby nie chce ruszyć do innego zajęcia, więc się nie dziwmy, że jest jak jest.
16 marzec 2021 : 10:14 Krzychu_ | Zgłoś
0 konkurencja
Z taką Koreą Płd. na ten przykład nie da się konkurować. Nie ta efektywność pracy, nie te technologie i nie ta jakość. Niestety, ale Azja odjeżdża Europie i to sporo.
16 marzec 2021 : 10:04 Zdzisław | Zgłoś
+10 Wynik
Za 2019 rok 287 mln EUR straty. Ciekawe jaki wynik będą mieli za 2020.
10 marzec 2021 : 20:58 Tymek | Zgłoś
0 Damen, damen...znowu damen.
Przechodzą na autonomię. Z grubej rury.
11 marzec 2021 : 08:32 co | Zgłoś
+1 .
wdrażają pracę zdalną ;)
16 marzec 2021 : 10:16 Krzychu_ | Zgłoś
+2 Tam się restrukturyzuje a u nas likwiduje
Stocznie to przede wszystkim olbrzymi majątek budowany przez dziesięciolecia . W Holandii , Niemczech , Francji , Włoszech i innych krajach o tym wiedzą i restrukturyzują , żeby majątek stoczniowy mógł dalej pracować i był na bieżąco konserwowany . U nas zaorali wielki majątek narodowy w stoczniach w Gdyni i Szczecinie . W tym roku niszczą i likwidują wielki majątek Morskiej Stoczni Remontowej S.A. w Świnoujściu , wypracowany przez 50 lat przez świnoujskich stoczniowców . Pojawia się pytanie , dlaczego byliśmy pod zaborami ? Ano dlatego , że nie potrafimy rządzić się sami . Przychodzi jakiś politruk i likwiduje MSR S.A. , a durne państwo na to pozwala . Ale jest nadzieja , że gdy historia się powtórzy , to każdy będzie robił to co potrafi , czyli politruk będzie politrukował , murarz będzie murował , elektryk kable ciągnął itd. , a prawnicy rozliczą te bezprawne , niszczycielskie szkody .
11 marzec 2021 : 11:46 Stoczniowiec | Zgłoś
0 Damen
Zwalnia 125 pracowników z DWÓCH stoczni remontowych? A u nas w MSR w Świno zwolnili od razu ponad 200 i zlikwidowali stocznię. Polak potrafi!
11 marzec 2021 : 16:11 Tyż stoczniowiec | Zgłoś
+5 Damen
Nie wiem czy na bazie Damen nie można sie pokusić się o głębszą analizę rynku
europejskiego. Meyer Werft to typowe stocznie "pasażerskie" (Turku +Rostock).
Fincantieri +Francuzi z St. Nazaire to trzecia istotna Grupa.Dane są ciekawe.
Damen w 2019 przy produkcji 2.4 mld E miała straty 287 mln E w 2015 17 mln
pierwszy minus po 15 latqch. 13000 osób zbudowało w 20 stoczniach
70 holowników, 3 offshory, 13 pogłębiarek, obronność 18 (różne),40 promiki i szybkie.
Wymieniam by zorientować czytelników w asortymencie łącznie 176 jed.
Stocznie niemieckie to prawie 100 % pasażery- ARVIA 950 mln $.
Fincantieri też ma kłopoty. Remontowa Gdańsk z kolei od XI 2019 oczekuje na kontrakty.
Na podsumowanie powiem, że o Chińczykach mam lepsze zdanie. To nie wiek XX.
11 marzec 2021 : 21:58 Mieczyslaw | Zgłoś
+2 rozwin swoją wypowiedź
masz lepsze zdanie o chińczykach niż o remontowej, czy tak?
16 marzec 2021 : 10:19 Gromosław | Zgłoś
+3 zwolnienia
W Gdyni też już zwolnienia w D.
16 marzec 2021 : 10:00 Zdzisław | Zgłoś
+3 to było do przewidzenia.....
.
17 marzec 2021 : 12:13 Wacław | Zgłoś
+11 Azja nowy kierunek emigracji zarobkowej
Wiem co mówię, od 3 lat pracuję na kontrakcie w stoczni CSBC na Tajwanie i sobie chwalę tą pracę. Warunki Bardzo dobre, ludzie mili i pomocni kiedy trzeba.
16 marzec 2021 : 10:11 Robert K. | Zgłoś
+3 mam pytanie
Lepiej leciec do pracy do Korei czy na Tajwan?
Jakie są plusy/minusy?
Jak z językiem? Wystarczy tam b.dobra znajomość technicznego Angielskiego?
Jakie koszty życia/zakwaterowania?
17 marzec 2021 : 12:24 Kaczmar Gdynia | Zgłoś
+2 Tajwan
Myślę, że na Tajwan. Korea w kontekscie zatrudnienia stawia przedewszystkim na swoich.

Tu na Tajwanie jest wiekszy luz - jesteś fachowcem w danej dziedzinie i czymś się wyróżniasz to Cię biorą. Nie wiem w jaki wydział celujesz. Ja kiedyś byłem zatrudniony w norweskiej firmie i oddelegowali mnie 4 lata temu na Tajwan w celu realizacji jednego z projektów. Spodobało mi się tam i postanowilem bezposrednio po zakonczeniu kontraktu zostac i uderzyć do tamtejszej stoczni z którą współpracowaliśmy. Udało się i 3 lata zlecialo od tak. :) Poki co nie zamierzam zmieniac pracodawcy, dobrze mi tam.

Są otwarci na fachowców z różnych krajów, jeżeli są dobrzy. Na kadłubowni/hali prefabrykacji z tego co mi wiadomo pracują oprócz rodowitych tajwańczyków, też spawacze z filip, z malezji.

Myślalem, z początku, że bedzie problem z językiem, ale okazało się, że angielski (techniczny) wystarcza w zupełności.
18 marzec 2021 : 10:13 Robert K. | Zgłoś
+4 c.d. Tajwan
Koszty życią o wiele niższe niż w Norwegii, myślę, że coś jak w Niemczech, jednak żywność o wiele tańsza. Jedynie wyroby spożywcze importowane z europy są droższe. Wiadomo koszt transportu na drugi koniec świata.
Generalnie na ulicach mnóstwo knajpek, barów, restauracji. Życie toczy się całą dobę, kulinarnie i cenowo na każdą kieszeń.

Teraz w dobie Covida pomyśl o wyrobieniu sobie paszportu covidowego, ze jestes zaszepiony itd, to będzie łatwiej o przyjazd. Generalnie chyba wszystkie kraje dalekowschodnie juz takie cos wprowadziły lub wprowadzają.
Pozdro i powodzenia!
18 marzec 2021 : 10:14 Robert K. | Zgłoś
+1 pytanko
tam można tylko na paszport, czy trzeba jeszcze jakąś wize?
18 marzec 2021 : 10:34 Chris | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter