Towarzystwo klasyfikacyjne RINA oraz ośrodek projektowy i badawczo-rozwojowy Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI) podpisały umowę o wspólnym projekcie rozwojowym (joint development project - JDP) w celu opracowania projektu statku, który będzie mógł być zasilany amoniakiem lub metanolem.
W ramach porozumienia SDARI skupi się na opracowaniu koncepcji i projektu statku, podczas gdy RINA zweryfikuje zgodność z obowiązującymi przepisami, w tym dotyczącymi stosowania paliw alternatywnych.
Jak wyjaśniono, wybranym typem statku jest zbiornikowiec, ale projekt, który jest pierwszym mającym badać wykorzystanie zarówno metanolu, jak i amoniaku w napędzie tego typu statku, zwiększy zrozumienie zastosowania obu paliw w branży żeglugowej, na różnych typach statków.
"Konstrukcje statków przeszły długą drogę w zakresie ich wydajności, ale aby osiągnąć cele dotyczące redukcji emisji, musimy sięgnąć po paliwa alternatywne. Statek specjalnie zaprojektowany i zoptymalizowany pod kątem wykorzystania amoniaku i metanolu jako paliw oferuje przyszłościowe, zrównoważone ekologicznie rozwiązanie" - skomentował Giosuè Vezzuto, wiceprezes wykonawczy ds. morskich w RINA.
"Cieszymy się, że możemy współpracować z RINA nad naszymi wspólnymi celami, by dostarczać coraz bardziej niezawodne rozwiązania projektowe i sprostać celom emisji ustalonym przez IMO na lata 2030 i 2050", powiedział Wang Gang Yi, wiceprezes SDARI.
Dodatkowo, zewnętrzne wsparcie dla projektu zapewni niemiecki producent silników MAN Energy Solutions.
"Podczas gdy technologia silników dwusuwowych prawdopodobnie zachowa swoje wpływy w żegludze dalekomorskiej w przewidywalnej przyszłości, amoniak i metanol są paliwami o dużym potencjale jako czyste paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla... Cieszymy się, że będziemy mogli wnieść do projektu nasze doświadczenie" - zauważył Brian Østergaard Sørensen, wiceprezes i szef działu badań i rozwoju, Two-Stroke Business w MAN Energy Solutions Copenhagen.
rel (RINA)