3 lutego 2021 r. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyło się przekazanie do Marynarki Wojennej RP okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kadm. Xawery Czernicki, który zakończył tym samym gruntowną naprawę główną - dokową w oksywskim zakładzie Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Należący do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża okręt, będący jednym z najaktywniejszych w Marynarce Wojennej (MW), jest teraz gotowy na kolejne lata służby.
Kontrakt realizowano na bazie umowy z dnia 8 marca 2019 r. podpisanej pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA (lider konsorcjum) i gdyńskich spółek: PGZ Stoczni Wojennej Sp. z.o.o. (lider techniczny) i Stoczni Remontowej Nauta SA.
Jednostka weszła do stoczni 14 marca 2019 r. i niemal natychmiast rozpoczęto na niej pierwsze prace. Pierwotnie planowany czas realizacji projektu wydłużył się z 16 do 22 miesięcy, co było spowodowane koniecznością znacznego rozszerzenia zakresu prac, w tym m.in. potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości około 100 km. Dodatkowo ostatnie etapy prac spowolniła sytuacja epidemiczna związana z Covid-19.
Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych, co powoduje, że wychodzi on ze stoczni jako jednostka głęboko zmodernizowana. Na jednostce dokonano nie tylko typowych prac serwisowych, ale również wprowadzono liczne zmiany ułatwiające codzienną służbę i zwiększające komfort eksploatacji. Jako przykłady takich zmian wskazać można np. cyfryzację systemów okrętowych, wymianę steru strumieniowego na efektywniejszy czy nowy system klimatyzacji i wentylacji.
Okręt otrzymał także nowy system monitorowania pracy siłowni, który usprawnia pracę napędu i zmniejsza ryzyko awarii. Wymieniono praktycznie całe okablowanie oraz orurowanie, a także dokonano drobnych napraw kadłubowych.
Zakończony obecnie kontrakt na remont ORP Kadm. Xawery Czernicki to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej. Obecnie w PGZ SW trwają prace nad dwoma innymi okrętami skierowanymi do stoczni na naprawy główne-dokowe, tj. fregatą rakietową typu OHP ORP Kościuszko oraz okrętem hydrograficznym ORP Arctowski. Te dwie jednostki wrócą do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni w 2021 r.
Stocznia czeka na przyjęcie okrętu-muzeum ORP Błyskawica, który przejdzie niebawem na Oksywiu naprawę konserwacyjno-dokową i ewentualne kolejne jednostki.
rel (PGZ SW)
A wy szanowni "uczeni panowie" nie demagnetyzujecie swoich mieszkań i okablowanie wam się tak nie zużywa i nie ma potrzeby wymiany. Wskazane jest jednak dokonanie przeglądu okablowania waszych mózgów bo tam tez płyną prądy, wprawdzie mikro ale mogą co niektórym szkodzić.
Jak słusznie zauważyłeś cała twoja morska wiedza pochodzi z filmów "Piraci z Karaibów", a to mało , musisz jeszcze trochę poczytać np. pozycję NEMEDRI.
P.S. Rozumiem, że minusuje mnie "Stowarzyszenie Entuzjastów ORP Gawron" czy jak mu tam . Tak, tak istnieje taka grupa poj...ów i ma nawet swoją stronę w Internecie. .
Okręt który był dwukrotnie wodowany - pierwszy raz 30 lat temu - dziś znowu jak nówka nie śmigana.
Idzie na rekord długowieczności - Kobbeny pobije na pewno.
Jaki kraj takie obyczaje.
Ahoj Morjaki .
Kolejne dyplomy już powinny być w drodze.
Wcześniej zachęcam do przestudiowania :"DEGAUSSING SHIP Project 130".
Szczególnie czas budowy tych okrętów. Ważne jest, że projekt to lata 70-te.
Ciekawy, czy wymiana kabli stworzy z niego jednostkę współczesnego pola walki ?
Na dodatek w czasie remontu okrętu w Remontowej keję podpierały 2 PSV typu VS 4411.
Po dobudowaniu pokładu górnego i doinwestowaniu byłby to prawdziwy okręt.
Z pewnością trochę wygodniejszy.Ten model stosuje również USA, Australia i inne.
Ale cóż, wygrał brak pieniążków. Prawdą jest,ze najważniejsza jest gwarancja finansowania.
Na dzień dzisiejszy jedynym potencjalnym gwarantem Jest Mar Woj.
Szkoda ,że przespaliśmy taką okazję.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.