Wczesnym popołudniem, w piątek, 22 stycznia 2021 r., wyholowano z portu Gdynia kolejny częściowo wyposażony superjacht, zbudowany w stoczni Damen Shipyards Gdynia dla holenderskiej stoczni grupy Damen.
Jacht Amels 6001, za holownikiem Leopard, opuścił Kanał Kiloński późnym wieczorem w niedzielę. Zespół holowniczy ma dotrzeć do niderlandzkiego Vlissingen 27 stycznia.
Superjachty budowane w stoczniach grupy Damen i należącą do niej, specjalizującą się w jachtach, stocznię Amels, od jakiegoś czasu funkcjonują na rynku pod marką Damen Yachting.
Przekazany ostatnio i holowany właśnie do Niderlandów częściowo wyposażony jacht, to pierwszy przedstawiciel (otwierający serię) nowego typu (modelu) Amels 60 należącego do linii produktowej "Limited Editions". Projekt Amels 60 przedstawiony został na rynku w 2019 roku.
Jacht wyholowany w piątek z Gdyni znany jest na razie pod kryptonimem Project 6001. Ma już armatora (zamawiającego), który jednak nie został ujawniony (jak to zazwyczaj bywa w tej branży). Wiadomo tylko, że pierwsza "60-tka" jest już trzecim jachtem Amels, jaki trafi do tego samego armatora. Przekazanie jednostki odbiorcy ostatecznemu przez stocznię niderlandzką spodziewane jest na wiosnę 2022 roku.
W budowie jest już także drugi jacht modelu Amels 60 (o stoczniowym symbolu budowy 6002), znany pod kryptonimem "Project Witchcraft", który ma być przekazany armatorowi na jesieni 2022 r. Kolejny (prawdopodobnie "wolny") jacht z tej serii (6003) oferowany jest z terminem przekazania na wiosnę 2023 roku i formalnie jest już w budowie / zamówieniu (nie wiadomo, czy jest już klient na tę jednostkę, czy też jest to tylko zamówienie "wewnętrzne" grupy Damen, czyli de facto spekulacyjne).
Pierwszy Amels 60, z napędem hybrydowym, zaprojektowany został - w zewnętrznej bryle architektonicznej - przez studio Espen Øino. Z kolei na projektanta wnętrz luksusowego prywatnego statku, jego przyszły armator wybrał firmę Winch Design (koncepcja wystroju wnętrz Amels 60 oferowana przez Damen Yachting "w standardzie" opracowana została przez Studio Indigo).
Do ważniejszych cech modelu Amels 60 zaliczyć można dużą powierzchnię dostępnych pokładów zewnętrznych - ok. 486 m². Najwyższy z pokładów - słoneczny (Sun Deck) charakteryzuje się powierzchnią 162 m². Oferuje m.in. jacuzzi dla sześciu osób.
Napęd hybrydowy w trybie mechanicznym, przy utrzymywaniu prędkości 7 węzłów, redukuje emisje tlenków azotu o 70 %. Zarówno silniki napędu głównego, jak i silnik zespołu prądotwórczego wyposażone są w katalizatory (SCR). Natomiast w trybie elektrycznym statek ma wyłączone główne silniki spalinowe (jest bezemisyjny) i porusza się jedynie dzięki dwóm silnikom elektrycznym zasilanym z baterii akumulatorów.
Na wyposażeniu superjachtu projektu Amels 60 jest spory (9-metrowy) tender składowany na pokładzie dziobowym. Załoga dysponuje drugim tendrem, roboczo-ratowniczym, o długości 6,2 m. Pokład do kąpieli słonecznych w kierunku dziobu od jacuzzi kowertowany jest łatwo na chwilowe ("touch-and-go") lądowisko dla śmigłowców o masie startowej do 3000 kg (np. Airbus ACH135).
PBS, rel
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Wizualizacje: Damen Yachting
Project 6001 - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9880312
państwo bandery - Cayman Islands
armator - nieujawniony
stocznia podwykonawcza (częściowy wyposażony kadłub z nadbudówką) - Damen Shipyards Gdynia SA
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Damen Yachting BV, Vlissingen (Flushing), Niderlandy
stoczniowy symbol budowy - Amels 6001 lub Damen Yachting 6001
zamówienie - luty 2019 r.
wodowanie - styczeń 2021
spodziewany rok przekazania armatorowi - 2022
długość całkowita - 60.00 m
szerokość konstrukcyjna - 9,40 m
szerokość maksymalna kadłuba - 10.40 m
zanurzenie przy pełnym obciążeniu - 3,35 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 5,05 m
tonaż pojemnościowy brutto - 830 (wg innego źródła - 817)
projekt architektoniczny (zewnętrzna bryła) - Espen Øino
projekt i wystrój wnętrz - Winch Design
projekt statku (strona techniczna) - Damen Yachting, Holandia
prędkość maksymalna - 15,5 węzła
prędkość eksploatacyjna - 13 węzłów
prędkość ekonomiczna - 7 węzłów
zasięg (przy prędkości 13 w.) - 4500 Mm
ster strumieniowy - 1 × dziobowy
miejsca dla gości - 12 (liczba kabin i apartamentów - 6)
załoga - 13 osób
klasyfikacja - najprawdopodobniej Lloyd's Register
Jacht ma się nazywać s/y "A ch. Wam wszystkim w ... " . Ten kumpel to Holender, Prosił żeby mu to przetłumaczyć :-). Więc mu przetłumaczyłem, ale nie dosłownie na "Lubie moich, podwykonawców, poddostawców i podatników" . Ma być podstawiony po szczepieniach do Honolulu na Hawajach. 2 nowe mają zacząć budować na początku przyszłego roku dla 2 następnych złodzieji z tego samego Konga .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.