Pracownicy Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Świnoujściu otrzymali wypowiedzenia - poinformował o tym, 30 listopada br., m.in. serwis TVN24. To cios dla pracowników - pracę straciło w tej chwili około 200 osób - jak również osłabienie i obniżenie konkurencyjności przemysłu okrętowego na Pomorzu Zachodnim.
MSR Gryfia składa się z dwóch zakładów produkcyjnych: w Szczecinie i Świnoujściu. Spółka powstała w wyniku połącznia, we wrześniu 2013 roku, przy głośnych protestach załogi świnoujskiego zakładu, Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu oraz Szczecińskiej Stoczni Remontowej "Gryfia", a w zasadzie - formalnego przyłączenia świnoujskiej stoczni do większego zakładu w Szczecinie.
Jak informował we wrześniu br. zarząd stoczni MSR Gryfia, planował on zbycie części majątku Gryfii w Świnoujściu i zgromadzenie majątku obu zakładów w Szczecinie, posadowienie tam nowego (największego) doku i kontynuowanie podstawowej działalności przedsiębiorstwa, jaką są remonty i modernizacje statków.
Warto dodać, że MSR Gryfia, w warunkach sprzedaży terenów zakładu w Świnoujściu zastrzegła, że ewentualny nabywca nie może tam prowadzić działalności stoczniowej.
W czwartek dostaliśmy wszyscy wypowiedzenia. W tym samym dniu pan premier Morawiecki i pan minister Gowin mówili o tym, że należy ratować wszystkie miejsca pracy, że każde miejsce pracy jest na wagę złota - mówi w serwisie informacyjnym TVN24 Pani Aneta Stawicka z Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Stoczni.
Powodem tych działań ma być ratowanie stoczni w Szczecinie kosztem zakładu Świnoujściu. Po części przemawiać może za taką interpretacją fakt kanibalizacji stoczni w Świnoujściu - część jej kluczowego majątku produkcyjnego, np. doki, ma być przeniesiona do Szczecina.
Sytuacja stoczni w Świnoujściu, w optyce obu stron sporu, przedstawiona była dość szeroko i szczegółowo przez uczestników niedawnego posiedzenia sejmowej komisji morskiej, której pełny przebieg (zapis wideo) umieściliśmy we wcześniejszym materiale.
Działalność Zakładu w Świnoujściu w znacznym stopniu opierała się na świadczeniu usług z zakresu offshore. Wraz ze zmniejszeniem zapotrzebowania na rynku na tego typu usługi, zakład w Świnoujściu zaczął generować poważne straty - twierdzi zarząd Gryfii w piśmie przesłanym do redakcji serwisu TVN24.
Jak czytamy w serwisie TVN24, stocznia MSR Gryfia zaoferowała pracownikom alternatywę, aby każdy pracownik tego Zakładu w dalszym ciągu świadczył pracę na rzecz Spółki z tym, że w Zakładzie w Szczecinie.
Szczecin oddalony jest od Świnoujścia o nieco ponad 100 kilometrów, jednak ze względu na możliwości komunikacyjne, dojazdy byłyby bardzo kłopotliwe - dla większości osób oznaczałyby podróże trwające dwie godziny lub dłużej.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA składa się z dwóch zakładów, które prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Zakłady produkcyjne w Szczecinie i Świnoujściu - umożliwiające kompleksowe remonty i przebudowy statków towarowych, promów pasażerskich oraz specjalistycznych jednostek wielozadaniowych, większych - w Szczecinie, mniejszych - w Świnoujściu. Największy dok w Świnoujściu ma 125 m długości i 4500 t unosu, natomiast największy z doków, jakimi dysponuje zakład szczeciński ma 216 m długości i nośność 17 000 t.
Zamknięcie stoczni w Świnoujściu nie ma wielkiego wpływu na cały polski sektor stoczniowy, jednak niewątpliwie oznacza pewne jego osłabienie, redukcję oferty rynkowej, a przez to obniżenie - może w niewielkim stopniu, ale jednak - konkurencyjności całego sektora w kraju.
AL, PBS, TVN24, PAP
Gryfia po prostu wrogo przejęła MSR, ograbiła ją z majątku, a teraz sprzedaje teren z zakazem prowadzenia na nim działalności stoczniowej!
W słowniku ludzi kulturalnych brakuje słów na określenie tego co zrobił Szczecin Świnoujściu.
Zarząd zrobił zapis aby tam nie było działalności stoczniowej od kupującego natomiast zapis w planie zagospodarowania terenu mówi jasno "teren jest udostępniony tylko i wyłącznie do prowadzenia działalności stoczniowej".
Tak więc, nowy kupiec wydałby pieniądze a pozniej bujalby się po sądach wyjaśniając czyja racja jest ważniejsza.
Szczecin nic jie zobaczy z maszyn w swinoujsciu, wywiozą i je zezlomują a z aapre miesięcy obecni panowie w zarządzie wypowiedzenia dadzą pracownikom w Szczecinie.. wtedy niech osbie radzą już sami.
Czy PIS dla żartu tę władzę wziął? miał Polskę z ruin dzwigać..
Skomentuj może ile z podatków RP idzie na propagandę w TVPIS i pisowskie synekury zamiast wypominać NED czy CETO zapłaty za projekt. Ci ludzie muszą płacić podatki m.inn na wszystkie pisowskie fantazje , mają także rodziny.
A skoro jak twierdzisz nie są Pro-PIS tym barziej nie mają lewych synekur na rządowych posadach.
PIS w gospodarce morskiej RP spieprzył chyba wszystko co mógł.
Powojenna komunistyczna Polska i PRL były 100 razy skuteczniejsza niż ten populistyczny nie-rząd.
W cztery lata po II w.ś i potrafili zbudować Sołdka.
Wy tylko tą stępkę.
Poza ile można zwalać na Tuska...
Przemysl okretowy zostal w Polsce zaorany i zniszczony w 2008 roku, wygugluj sobie prosze dane na temat produkcji okretowej przed 2008 rokiem a dzis. To co my mamy dzis to jeden wielki UPADEK. Zawdzieczamy to zaoraniu stoczni w Szczecinie i Gdyni w 2008r, produkcyjnych stoczni. PiS zastal to szambo po poprzednikach. I fakt, kompletnie nie poradzili sobie. Ale prawda jest taka, jesli juz mowisz o obiektywizmie: ze ZNISZCZYC to co dziala to malpa potrafi. Wystarczy piasku w tryby nasypac i skomplikowana maszyna ulega zniszczeniu. Natomiast ODBUDOWAC to co zniszczone nie jest proste, bo to jest bardzo skomplikowany mechanizm taki rpzemysl okretowy.
Kolega Robert2 to filozoficznie trochę, więc uprzejmie zwracam uwagę, że gatunek 'Homo sovieticus' to raczej już w Polsce na wymarciu . Został wytrzewiony a niedobitki zlustrowane i pozbawione cech rozrodczych.
Na szczycie drabiny ewolucji są teraz gatunki inne , które antropolodzy powinni nazywać "Homo Mecierevicius" i "Homo Misievicius" .
Ich wpływowi na Polskę i Polaków jest obecnie tak duży, że proponowałbym koledze ich cechy zgłębić.
Tak wychodzi orwellowskie dwójmyślenie.
i potwierdzenie iż to tekst klasycznego homo Macierewiciusa, mistrza dochodzenia do prawdy półprawdami, insynuacjami a gdy trzeba i kłamstwami. Ważne aby interlokutor nie zorientował się że te cechy dotyczą nie w mniejszym stopniu także innych niż aktualny wróg władzy....
Wystarczy sięgnąć do google i wbrew insyniacjom że inni nie korzystają także porównać:
Zerkając na wskazaną polską wikipedię kolega wciska czytelnikom zmielony 'kit' i pólprawdy:
1. W definicji (cz ęsciowo autorstwo przypisywane Ks. Tishnerowi) nie ma nic o Unii ( UE)
- jest za to na pierwszym miejscu : " człowiek podporządkowany kolektywowi (organizacji partyjnej)" ( to w 100% dotyczy totalitarnych zapędów PIS )
c.d...
- ja znajduję "całkowicie podporządkowany władzy"
Nic negatywnego w unizoności władzy własnej kolega nie widzi
Na koniec tak rozwleklej już konwersacji zapytam: czy 1984 kolega czytał albo oglądał może ?
Co piszesz nie trzyma się kupy : Remontowej jednak nie zaorali...
A deklaracje zobiowiązują..., skoro deklarowaliście wstawania z kolan to owice już powinny być ...
Gdzie te statki i stocznie??? Jak pisałem PRL-owi zajęło to 4 lata i to rzeczywiście po zaoraniu i zniszczeniu.... II w.ś
Wiem to niełatwe, PIS jest tak zadufany we własną nieomyslnośc, że pozostawi po sobie pustynię.
Miejsce PIS jest w kościele, modlić się o Polskę żarliwie, bo nic innego nie potrafia.
Takich szkodnikow jak PIS to w całej III RP nie było.
Mogli cofnąć połączenie tych stoczni. Mogli? Mogli.
Mogli zbudować jeden, albo dwa promy w Szczecinie - przypominam, że pierwszy WCHODZI DO EKSPLOATACJI już na przełomie 2020/2021 r. Mogli? Oczywiście, że mogli! (żeby była jasność - sam jestem za tym, żeby dołożyć dwa albo nawet trzy razy tyle, ile taki sam prom kosztuje w Chinach - to w ostatecznym rachunku się nam opłaci - kompetencje ludzi, nowe technologie, praca, rozwój tysięcy firemek z branży w naszym kraju itp.
I co? Nic.
Może jakieś inne przykłady spektakularnych inwestycji, poza bezsensownym przekopem mierzei - ta inwestycja idzie do przodu, jak żadna, tylko cholerka będzie kosztować 3 albo nawet 4 razy więcej...
Nikt tego obrazu nie stworzył specjalnie pod obecny rzad. To są owoce wynikające z jakości pracy aparatu PIS.
To daje argumenty opozycji waszą nieudolnością i totalnym brakiem wizji Polski XXI wieku.
Do tego żyjesz w w bańce informacyjnej. Partaczami i złodziejami są w wyłącznie opozycja pod wodzą Tuska.
PIS to sami mędrcy, już za życia właściwie kanonizowani. - A w praktyce święte krowy ( taki Gróbarczyk dawno powinien pójść w infamię... )
Specjalistów od gospodarki bierzecie głownie z IPNu , studiują gospodarkę na aktach SB i historii komunizmu bo na tym się tylko znają.
Żale, że opozycja was punktuje są żałosne, trzeba po prostu robić dobrze . Wy także wylewacie pomyje i stworzyliście pojęcie polaków gorszego sortu.
Nie znalazłem w twoich opiniach nawet cienia wzmianki że większość zamówień i budów stoczniowych jest w Azji a to dosyć ważne aby zrozumieć trendy obiektywnej koniunktury.
PiS nie znalazł rozwiązania także dla ST3.
Jaworski sprzedał Stocznie Gdańska Ukraińcom
To wszystko ich owoce.
To zwykli populiści i nieudacznicy.
O trendach poczytaj choćby Forum okretowym
Ewidentne działanie na szkodę polskiego przemysłu okrętowego. Kryminał.
Dziwię się że ludzie nie palą opon.
Dla niego trzeba zrobić globus Swinoujscia lub stoczni aby się poduczył.
https://www.portalmorski.pl/stocznie-statki/45149-przetarg-na-patrolowiec-dla-strazy-granicznej-rozstrzygniety
a cala stocznie sprzedaje za 60.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.