Długo oczekiwany bezemisyjny i docelowo bezzałogowy kontenerowiec został przekazany armatorowi - Yara International przez norweską stocznię Vard.
Po przekazaniu do eksploatacji, statek ma zostać poddany testom załadunkowym, zanim wyruszy w podróż do portu i strefy testowej w Horten w celu dalszych przygotowań do eksploatacji w trybie autonomicznym. Początkowo będzie eksploatowany z małą załogą.
"Otrzymaliśmy zadanie zbudowania statku przygotowanego do autonomicznego działania, który Yara będzie dalej rozwijać we własnym zakresie (wraz z grupą Kongsberg - red.), aż do ostatecznego wprowadzenia do normalnej planowanej eksploatacji" - wyjaśnił przedstawiciel stoczni Vard.
Kadłub (w wysokim stopniu wyposażony - red.) został zbudowany przez rumuńską stocznię Vard Braila i początkowo planowany do wykończenia wyposażania i przekazania armatorowi przez stocznię Vard Brevik, jednak później - w związku z decyzją o zamknięciu zakładu w Brevik - przeniesiony do stoczni Vard Brattvaag.
W maju br. informowano o wstrzymaniu realizacji projektu ze względu na problemy wynikające z pandemii koronawirusa. Miało to miejsce po dostarczeniu kadłuba do stoczni norweskiej.
Zwodowany w lutym w stoczni Vard Braila kadłub Yara Birkeland, został przeholowany z Rumunii do Norwegii w maju br. przez holownik Amber II, należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego. W Brevik statek został wyposażony w różnorodne systemy sterowania i nawigacji i przeszedł testy oraz próby morskie przed dostawą armatorowi.
Na początku tego miesiąca Yara informowała, że budowa statku, łącznie z montażem baterii, systemów sterowania i nawigacji, została zakończona z jedynie niewielkim opóźnieniem w stosunku do planów. Jednak autonomiczna logistyka na lądzie okazała się być wyzwaniem dla projektu.
"Dla autonomicznej logistyki na lądzie, zespół projektowy nadal poszukuje uproszczonych rozwiązań" - przyznała Yara.
"Celem Yara jest ukończenie projektu i wprowadzenie bezemisyjnego statku do komercyjnej eksploatacji. Różne modele własnościowe lub partnerstwo będą rozważane jeśli chodzi o eksploatację i komercjalizację statku" - ujawnił armator.
Yara i grupa Kongsberg ogłosiły w 2017 planowany statek Yara Birkeland jako pierwszy w świecie, z napędem w pełni elektrycznym, bezemisyjny pojemnikowiec dowozowy.
Ma to być docelowo także w pełni autonomiczny statek.
W ramach partnerstwa, Kongsberg jest odpowiedzialny za opracowanie i dostawę wszystkich kluczowych rozwiązań technicznych dla Yara Birkeland, w tym czujników i integracji systemów wymaganych do pracy w trybie zdalnym i autonomicznym, a także systemów napędu elektrycznego, akumulatorów i sterowania napędem.
Yara Birkeland ma 80 metrów długości, 15 metrów szerokości i może pomieścić 120 standardowych 20-stopowych kontenerów (TEU). Statek jest przeznaczony do transportu produktów z zakładu produkcyjnego Yara w Porsgrunn do Brevik i Larvik w Norwegii, pomagając w przeniesieniu transportu z dróg na morze i tym samym zmniejszając hałas i pył, emisje NOx i CO2.
Statek będzie się poruszał w ograniczonym obszarze pływania, do 12 mil morskich od brzegów, pomiędzy trzema portami w południowej Norwegii. Pokonywać będzie dystanse: 7 Mm między Herøya i Brevik oraz 30 Mm między Herøya i Larvik.
Aby zapewnić bezpieczeństwo, zaplanowano trzy centra zdalnego sterowania i nadzoru o różnym profilu działania, które będą obsługiwać wszystkie aspekty eksploatacji. Ośrodki te będą zajmować się obsługą awaryjną i w nietypowych sytuacjach nawigacyjnych, monitorowaniem stanu, monitorowaniem operacyjnym, wspieraniem decyzji, nadzorem nad autonomicznym statkiem i jego otoczeniem oraz wszystkimi innymi aspektami bezpieczeństwa. W centrum operacyjnym w Herøya zostanie wdrożone połączenie z operacją logistyczną Yara.
PBS, rel (Yara)
Yara Birkeland - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 79,50 m
długośc między pionami - 72,40 m
szerokość konstrukcyjna - 14,80 m
wysokość do pokładu ochronnego - 10,80 m
zanurzenie w stanie pełnego załadowania - 6,00 m
zanurzenie pod balastem - 3,00 m
prędklość eksploatacyjna - 6 węzłów
prędkość maksymalna - 13 węzłów
ładowność kontenerów - 120 TEU
nośność - 3200 t
system napędu głównego - elektryczny
pędniki - 2 × azymutalne
stery strumieniowe - 2 ×
bateria akumulatorów - 7÷9 MWh
czujniki i urządzenia nawigacyjne - radar, lidar, AIS, kamera, kamera na podczerwień
za- i rozładunek - odbywać się będzie automatycznie z użyciem elektrycznych dźwigów (suwnic) nabrzeżowych i innego terminalowego wyposażenia przeładunkowego
zbiorniki balastowe - brak; za balast stały służą baterie akumulatorów
system cumowniczy - automatyczny, statek będzie cumował i odcumowywał bez ingerencji człowieka.
"Długo oczekiwany bezemisyjny i docelowo bezzałogowy kontenerowiec został przekazany armatorowi"
"Po przekazaniu do eksploatacji, statek ma zostać poddany testom załadunkowym"
"Kadłub (w wysokim stopniu wyposażony - red.) został zbudowany przez rumuńską stocznię Vard Braila"
A było to tak: In one of this year’s most eagerly anti*****ted ship deliveries, Norwegian shipbuilder Vard has handed over the zero emissions autonomous container vessel
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.