29 września br. PRS podpisał ze stocznią Alkor Sp. z o.o. umowę na nadzór nad budową innowacyjnej pływającej platformy dokującej, która będzie umożliwiała transport wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd. PRS będzie zatwierdzał dokumentację techniczną oraz nadzorował budowę.
Wymiary jednostki to: długość całkowita - 69,25 m, szerokość - 30,25 m, wysokość boczna - 13,00 m i zanurzenie projektowe / maksymalne w trybie dok - 11,00 m, w trybie ponton - 4,70 m.
Platforma powstanie w ramach projektu konsorcjum firm Alkor Sp. z o.o. i Safe Co. Ltd. Sp. z o.o. pod nazwą: "Opracowanie i demonstracja zunifikowanej technologii przemieszczania szczególnie ciężkich, wielkogabarytowych konstrukcji pływających i hydrotechnicznych (offshore) pomiędzy lądem a pływającymi urządzeniami dokującymi lub transportowymi, z wykorzystaniem zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych".
Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Zostanie zrealizowany w trzech etapach jako prace rozwojowe. W etapie pierwszym zostaną zrealizowane prace projektowe, a w dwóch pozostałych - eksperymentalne prace rozwojowe.
Cały projekt będzie realizowany przez konsorcjantów posiadających komplementarne kompetencje i duże doświadczenie w branży stoczniowej. Zespół badawczo-rozwojowy składa się również z naukowców wywodzących się z Politechniki Gdańskiej oraz podwykonawcy dysponującego doświadczoną kadrą naukowo-techniczną.
W wyniku realizacji projektu jego uczestnicy oczekują wprowadzenia na rynek innowacyjnej usługi przemieszczania wielkogabarytowych konstrukcji z lądu na wodę i z wody na ląd.
Prace rozwojowe dotyczyć będą:
- Przeprowadzenia analiz, w tym analiz numerycznych oraz symulacji w celu opracowania koncepcji dokowania z wykorzystaniem platform SPMT na jednostce pływającej platformy dokującej (dalej nazywanej w skrócie PPD) wraz z uwzględnieniem transportu zadokowanych konstrukcji.
- Opracowania dokumentacji projektowej prototypu PPD, prototypu pomostu transportowego oraz stworzenia oprogramowania wykorzystującego zautomatyzowane algorytmy obliczeniowe.
- Stworzenia i przetestowania w warunkach rzeczywistych prototypów - pływającej platformy dokującej oraz pomostu transportowego.
Do cech pływającej platformy dokującej mających świadczyć o jej innowacyjności ma należeć m.in.: wzrost bezpieczeństwa procesów przesuwania ładunku na lądzie dzięki zastosowaniu rozwiązań zapewniających wysoką manewrowość na nierównym terenie; zapewnienie wykonywania transportu ciężkich konstrukcji z lądu na wodę oraz z wody na ląd na nabrzeżach o niskiej dopuszczalnej obciążalności; skrócenie czasu wykonywania operacji dokowania/wydokowania jednostek.
Ponadto, w ramach projektu zostaną opracowane i zaimplementowane w firmach konsorcjum zautomatyzowanych algorytmów obliczeniowych przy wykorzystaniu oprogramowania służącego do planowania, wyceny, sterowania i kontroli bezpieczeństwa procesu przemieszczania konstrukcji.
Okres realizacji projektu to 01.06. 2020 - 31.12.2022. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 23 961 538,75 zł, z czego wkład funduszy europejskich ma wynieść 9 584 615,50 zł.
rel (PRS, Safe)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.