Największy krajowy armator, Polska Żegluga Morska, wyremontuje w tym roku w polskich stoczniach 13 swoich statków, w tym 11 masowców i dwa promy. Łącznie zapłaci za te usługi około 50 milionów złotych.
Największym beneficjentem zleceń PŻM w tym roku jest Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" ze Szczecina - poinformował w czwartek rzecznik Grupy PŻM Krzysztof Gogol. Do tej pory przeprowadzono tu remonty na pięciu masowcach PŻM typu "jeziorowiec" : Iryda, Isolda, Irma, Miedwie oraz Drawsko oraz na dwóch promach: Polonia i Skania, zarządzanych przez spółkę z Grupy PŻM - Unity Line. Obecnie w "Gryfii" trwa remont 38-tysięcznika Podhale, a do końca roku do szczecińskiej stoczni na remont przypłyną jeszcze prawdopodobnie: Resko (w listopadzie) oraz Wicko (pod koniec grudnia).
PŻM remontuje swoje statki także stoczniach trójmiejskich. W połowie października w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding rozpoczął się remont na 80-tysięczniku Jawor, a w grudniu do tej samej stoczni na remont przypłynie jeszcze bliźniaczy statek - Ornak.
Z kolei w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni kończy się właśnie remont na 38-tysięczniku Warmia.
Podczas remontów realizowane są przede wszystkim prace konserwacyjno-malarskie oraz przeprowadzany jest przegląd wszystkich najważniejszych urządzeń, związanych z napędem statku i jego bezpieczeństwem nawigacyjnym. Ważną częścią każdego remontu jest również instalacja tzw. systemów uzdatniania wód balastowych (tj. unieszkodliwiania morskich organizmów przenoszonych w wodach balastowych), co wynika z nowych przepisów konwencyjnych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Łączne koszty, jakie PŻM poniesie w całym 2020 roku z tytułu prac remontowych statków w polskich stoczniach, wynoszą ok. 50 mln zł, nie wliczając w to kosztów, związanych z zakupem systemów uzdatniania wód balastowych (produkowanych przez firmy zewnętrzne).
Polska Żegluga Morska wysoko ocenia zarówno jakość, jak i terminowość prac w krajowych stoczniach remontowych.
PŻM posiada obecnie 62 statki i zatrudnia ponad dwa tysiące polskich marynarzy.
rel (PŻM)
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.