Stocznie, Statki

Jednego dnia - w sobotę 10 bm. na próby morskie wypłynęły Coey Viking oraz Planeta I. Oba statki budowane są w ramach programu produkcyjnego stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding.

Jako pierwszy wypłynął Coey Viking (B856/3) – z Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. To jedna z dwóch nowoczesnych jednostek typu Platform Supply Vessel, powstających dla armatora Viking Supply Ships AB.

- Próby morskie statku rozpoczęto zgodnie z przyjętym harmonogramem realizacji projektu. Są ostatnim etapem budowy, mającym na celu sprawdzenie w warunkach morskich wszystkich systemów ogólnookrętowych na jednostce z naciskiem na te, które odpowiadają za sprawność oraz bezpieczeństwo – wyjaśnia Bartosz Znyk, dyrektor projektu z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Dodaje, iż w początkowej fazie zaplanowano wykonanie testów silników głównych sprzężonych z pędnikami. W związku z tym, że Coey Viking może pracować zarówno na paliwie konwencjonalnym jak i na LNG lub bateriach, testy składają się z kombinacji wartości obciążenia silników, przy różnych źródłach zasilania. Wraz silnikami zostanie sprawdzona sprawność pędników, a także zmierzony czas reakcji jednostki na polecenia wydawane z mostka.

W związku z wyposażeniem statku w system DP (pozycjonowania dynamicznego), cykl testów mają przejść także stery, zarówno pod kątem zarządzania ich pracą, jak i pozycjonowania jednostki. Próby sprawności morskiej połączone są z całym zestawem testów i pomiarów np. wibracji, poziomu i częstotliwości dźwięków w przestrzeni roboczej jak i życiowej. W zakresie jest także m.in. sprawdzenie działania wciągarek, wykonanie zrzutu i podniesienia tratw oraz łodzi ratunkowej.

Poza próbami sprawności morskiej, w związku z zadaniami, które będzie pełnić, jednostka wymaga także sprawdzenia systemu gaszenia pożarów obiektów zewnętrznych wraz z ich oświetleniem, a także weryfikacji własnego bezpieczeństwa (systemy alarmowe oraz ppoż.). Próby zwieńczą testy łączności zewnętrznej i wewnętrznej w warunkach morskich wraz z prowadzeniem zapisu wszelkich operacji jak i wyników.

Jak podkreśla Bartosz Znyk, wszystkie testy są wykonywane przez stocznię w asyście głównych serwisów (w celu synchronizacji i kalibracji urządzeń), pod nadzorem inspektorów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV-GL oraz administracji morskiej (NOR) i armatora.

Kilka godzin po jednostce PSV Coey Viking, w próby morskie wypłynęła także Planeta I ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Drugi z serii statków powstających w ramach projektu NOSTRI MARIS: „Budowa Dwóch Jednostek Wielozadaniowych”, przeznaczony jest dla Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Pierwsza z wybudowanych w tej stoczni jednostek - Zodiak II – została już przekazana i obecnie realizuje zadania dla Urzędu Morskiego w Gdyni.

Próby morskie Planety I przebiegają dwuetapowo. Podczas pierwszego, zaplanowanego na 5 dni, sprawdzone i przetestowane zostaną wszystkie urządzenia i systemy, w które jednostka została wyposażona. Drugi etap, to kalibracja i testy urządzeń hydrograficznych.

Początek prób to ustawienia i synchronizacja napędu, przeprowadzone w obecności inżynierów serwisowych producentów urządzeń, zespołu automatyków stoczni oraz spółki Remontowa Electrical Solutions, odpowiadającej za kompleksowe wyposażenie elektryczne statku.

- W kolejnych dniach prezentujemy Zamawiającemu funkcjonalność i możliwości wyposażenia pokładowego statku, systemy radionawigacji i radiokomunikacji – mówi kierownik prób Piotr Paczuszka ze stoczni Remontowa Shipbuilding, odpowiadający za koordynację prac i zgodną z harmonogramem realizację programu testów.

- Zarówno Planeta I, jak i Zodiak II, to nowoczesne jednostki wielozadaniowe, przeznaczone do realizacji zadań statutowych Urzędów Morskich, wpisujące się w strategie Zamawiającego, przyczyniające się do podniesienia standardów i jakości pracy oraz bezpieczeństwa załóg realizujących codzienne zadania – podkreśla kierownik projektu, Krzysztof Radzikowski.

Jak dodaje, zarówno Zodiak II jak i Planeta I są polskim produktem, wykonanym nakładem polskich firm. Statki budowane w stoczni Remontowa Shipbuilding, zaprojektowane zostały przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting. Wyposażenie wnętrz dostarczył FAMOS, zakres elektryczny wraz z dostawą urządzeń powierzono spółce Remontowa Electrical Solutions, a dostawcą systemów wentylacji i klimatyzacji jest CLIMAREM.

GL

1 1 1 1
-2 Stawka czarterowa
Stawka czarterowe 142 USD :-) uppss chyba pomyłka??
02 grudzień 2019 : 12:42 Kiki | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7175 3.7927
EUR 4.2291 4.3145
CHF 4.4993 4.5901
GBP 4.9492 5.0492