Brytyjski armator dodaje do swojej wielozadaniowej floty czwarty statek z serii z holenderskiej stoczni, ale tym razem będzie to jednostka z napędem hybrydowym.
Armator Scotline Marine Holdings z Wielkiej Brytanii zamówił w Holandii czwarty z serii uniwersalnych małych statków żeglugi bliskiego zasięgu (określanych też często jako coasters), czym "uczcił" pierwszych 40 lat działalności.
Jednak projekt tego statku został zmodyfikowany, czyniąc go pierwszym brytyjskim coasterem z napędem hybrydowym.
Właściciel statku z siedzibą w Essex ujawnił, że skorzystał z opcji kontraktowej w stoczni Royal Bodewes na budowę statku o nośności 4800 ton typu Trader. Statek będzie nosił nazwę Scot Isles.
Wielozadaniowy mini-masowiec szerokolukowy, z ładowaniami "boc shaped", ma być zwodowany w trzecim kwartale 2021 roku.
Trzeci statek z tej serii, Scot Ranger (nr IMO 9851220; długość całkowita 89,98 m, szerokość konstrukcyjna 15,20 m, zanurzenie 5,68 m, wysokość boczna 6,60 m; GT 3450, nośność 5150 t; moc napędu głównego MCR 1850 kW / 2515 KM), jest jeszcze w budowie i zostanie zwodowany w przyszłym miesiącu, a jego przekazanie armatorowi ma nastąpić w pierwszym tygodniu 2021 roku.
Nie ujawniono ceny za ten statek, ale VesselsValue szacuje wartość drugiego statku z serii, Scot Explorer, z tradycyjnym napędem, oddanego do użytku w styczniu tego roku, na osiem milionów dolarów. Cała flota Scotline składająca się z 10 statków, z wyłączeniem zamówionej właśnie jednostki z napędem hybrydowym, warta jest 42 mln USD.
90-metrowa nowobudowana jednostka będzie napędzana silnikiem MAK, przystosowana do przewozu kontenerów i będzie posiadała szwedzko-fińską klasę lodową 1A.
Frachtowiec, pływający pod banderą brytyjską, będzie klasyfikowany przez Lloyd's Register.
Będzie to statek identyczny jak Scot Ranger, za wyjątkiem napędu hybrydowego zastosowanego na nowej jednostce.
Scot Isles będzie wyposażony w zestaw akumulatorów, które będą mogły być ładowane przy użyciu zasilania z lądu.
"Użycie akumulatorów pozwoli częściowo uniknąć użycia zespołów prądotwórczych. Jest to kolejny dowód zaangażowania Scotline w rozwój nowoczesnej i przyjaznej dla środowiska floty" - powiedział Jon Millatt, dyrektor handlowy Scotline.
Poza własnymi statkami, firma eksploatuje kolejne sześć jednostek czarterowanych od firm trzecich w całej północnej Europie.
Ładunki obejmują produkty drzewne, ładunki masowe i inwestycyjne (project cargo). Scotline jest również właścicielem terminali w brytyjskich portach Rochester i Inverness.
PBS, z mediów
Fot.: Royal Bodewes; Rys.: Scotline