Stocznie, Statki

W poniedziałek, 14 września, wydokowany został z suchego doku stoczni Crist i wyholowany z portu Gdynia kolejny bardzo duży, w wysokim stopniu wyposażony blok wycieczkowca.

Chodzi o zbudowany na zamówienie francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique (z którą gdyński zakład stale współpracuje), określany przez polskiego podwykonawcę, jako w pełni wyposażony, 172-metrowej długości blok (część zawierająca dno) obejmujący część śródokręcia wraz z częścią siłowni oraz cztery dodatkowe bloki, które stanowiły niejako ładunek na pokładzie największego bloku.

Blok (określany przez Crist "megablokiem"), na holu holownika Bugsier 10, ma dotrzeć do celu pod koniec miesiąca.

Bloki przeznaczone są na jednostkę stoczni z St. Nazaire o symbolu budowy L34. Oznacza to jedną z jednostek klasy "Edge" budowanych przez francuską stocznię dla armatora Royal Caribbean Cruises Ltd, który będzie go eksploatował pod brandem Celebrity Cruises.

Statek ten (nr IMO 9838395) ma otrzymać imię Celebrity Beyond. Wartość kontraktowa statku, to 765 878 960 USD.
Ma on mieć 140 600 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i nośność 12 000 t. Wycieczkowiec będzie miał 306,00 m długości całkowitej, 39,00 m szerokości konstrukcyjnej i 8,23 m zanuezenia.

Statek będzie dysponował miejscem i atrakcjami dla maks. 3200 pasażerów, którzy mają być rozlokowani w 1450 kabinach i obsługiwani przez 1320 osób załogi.
Napęd główny statku o mocy MCR 52 920 kW (71 949 KM) / CSR 44 982 kW (61 158 KM) ma mu pozwolić na osiągnięcie prędkości eksploatacyjnej 23,00 węzłów.

Armatorem (właścicielem) będzie Royal Caribbean Cruises Ltd, z USA, a operatorem i armatorem zarządzającym - Celebrity Cruises Inc., również z USA.

Jak podała stocznia Crist - projekt budowy komponentów kadłuba jednostki L34 "zawiera w sobie jeden z największych bloków statku pasażerskiego jaki został wybudowany w Polsce w dzisiejszych czasach".
Wspomniany blok z własną pływalnością ma 172 m długości i 40 m szerokości.

Cztery mniejsze bloki, które obecnie składowane są na górze bloku posiadającego pływalność i holowanego jak barko-ponton, po dostawie do Francji zostaną przyłączone do bloku pływającego. Jednym z tych bloków jest blok rufowy z częścią pawęży i nawisu rufowego i gniazdami do osadzenia azumutalnych pędników napędu głównego wycieczkowca.

Prace gdyńskiej stoczni w ramach dostawy komponentów jednostki L34, to niemal 9000 ton konstrukcji kadłuba, 46 km rurociągów (różnych rodzajów: od stali, przez tworzywa sztuczne i miedź po rurociągi GRP).
Zakres prac wykonanych przez stocznię obejmuje kompleksowe wyposażenie pomieszczeń technicznych naszpikowanych urządzeniami, rurociągami oraz innymi systemami statkowymi jak elektryka, wentylacja, czy systemy gaszenia pożaru.

Jak czytamy w komunikacie stoczni Crist, wyposażyła ona owe bloki praktycznie pod klucz, a zlecającej stoczni francuskiej pozostaje połączenie bloków z innymi oraz podłączenie kabli do urządzeń i połączenie rurociągów.

"Jednostka została wykonana ogromnym nakładem pracy całego zespołu Crist i - co warto podkreślić - jest to najtrudniejszy z bloków statków pasażerskich jaki został zbudowany w naszej stoczni. Wymagał on potężnej pracy wszystkich wydziałów, podwykonawców, towarzystwa klasyfikacyjnego oraz inspektorów armatora. Finalny efekt wymaga podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w projekt" - mówi Łukasz Topa, project manager, Crist SA.

W budowie są kolejne bloki statków pasażerskich przeznaczone na rynek francuski.

rel (Crist), PBS

Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
Jednostka L34
1 1 1 1

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192