Największa w Indiach, państwowa stocznia Cochin Shipyard Ltd (CSL) podpisała kontrakt na budowę dwóch autonomicznych promów elektrycznych do żeglugi w norweskich fjordach z opcją na kolejne dwie identyczne jednostki.
Odbiorcą statków będzie ASKO Maritime AS, spółka zależna Norges Gruppen ASA, jednego z największych norweskich sprzedawców żywności na rynku detalicznym. Projekt jest częściowo finansowany przez rząd norweski z funduszy wspierających bezemisyjny transport towarów przez fiord w Oslo.
"Po oddaniu do eksploatacji statek ten wyznaczy nowy standard dla żeglugi handlowej w zakresie autonomicznych statków o zerowej emisji dwutlenku węgla" – napisano w komunikacie stoczni CSL.
Statki te będą zarządzane przez Massterly AS, pierwszą na świecie firmę powołaną do zarządzania technicznego i obsługi autonomicznych statków. Firma ta jest spółką joint venture utworzona przez firmę Kongsberg i armatora Wilh Wilhelmsen Holding.
Promy o długości 67 metrów będą zasilane z baterii o pojemności 1846 kWh. Każdy z nich będzie mógł przewozić 16 w pełni załadowanych standardowych naczep UE w jednym przejściu przez Oslofjord. Zaprojektowane zostały przez Naval Dynamics Norway z wykorzystaniem systemów Kongsberg Maritime. Zostaną zbudowane według klasyfikacji DNV GL i pływać pod banderą norweską.
"Kontrakt na budowę promów bezzałogowych, zdobyty w dobie ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19 ma dla nas wielkie znaczenie. Oczekujemy, że dzięki temu projektowi CSL wejdzie do pierwszej ligi stoczni na świecie, zdolnych do obsługi zaawansowanej technologicznie budowy statków" – głosi komunikat CSL.
Obecnie stocznia CSL buduje 23 hybrydowe jednostki elektryczne dla Kochi Water Metro.
GL