Specjalizujące się w recyklingu statków norweskie przedsiębiorstwo Green Yard z siedzibą w Fedafjord w okręgu Agder, przejmuje stocznię Kleven Verft, która niedawno złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.
W opublikowany dziś komunikacie prasowym, zatytułowanym "Kleven ocalony!", Grupa Kleven informuje, że Green Yard osiągnął porozumienie z syndykiem masy upadłościowej i bankami zaangażowanymi w transakcję przejęcia Kleven Verft.
"Kluczowe kompetencje (stoczni Kleven - red.) zostaną zachowane, a Green Yard Kleven będzie również w przyszłości jedną z najbardziej renomowanych stoczni w Norwegii" - deklaruje Grupa Kleven.
W styczniu tego roku Kleven Verft został przejęty przez chorwacką grupę DIV od norweskiego armatora Hurtigruten, który w 2017 r. zawarł umowę z bankami, na mocy której dostarczyły one stoczni Kleven 900 mln NOK nowego kapitału, aby zapewnić ukończenie dwóch nowych statków wycieczkowych. W początkach tego roku przyszłość wydawała się jaśniejsza z zabezpieczonym w marcu kontraktem na ukończenie jednostki PSV oraz podpisaną w maju umową na budowę luksusowego superjachtu. Jednak w czerwcu trzy banki norweskie wypowiedziały stoczni Kleven umowy kredytowe, zamroziły rachunki, a następnie złożyły wniosek o ogłoszenie jej upadłości.
We wtorek 14 bm. Grupa Kleven zapewniła, że Green Yard Group planuje kontynuować działalność stoczniową w Ulsteinvik, ale także rozszerzyć ją na nowe obszary, które oprócz budowy i remontów statków, mogą zapewnić jej stabilne zatrudnienie. Poinformowano także, iż nowy właściciel chce, aby prezesem stoczni ponownie został Kjetill Bollestad, który w czerwcu br. zrezygnował ze stanowiska. Zapowiedziano zwołanie na wtorek 14 bm. walnego zgromadzenia i spotkania z pracownikami.
Stocznia zatrudniała 440 pracowników, a także licznych podwykonawców. 10 dni temu pracownicy zakładu w Ulsteinvik zostali poinformowani o bankructwie firmy. Jedna z firm Grupy Kleven - Kleven Maritime Contracting - została w zeszłym tygodniu sprzedana grupie Langset AS, zajmującej się kontraktowaniem ropy naftowej i gazu - jak podała strona internetowa E24 - zapewniając dla pracowników Klevena 225 miejsc pracy.
Wg norweskiego portalu TradeWinds, Green Yard będzie recyklingować statki w Kleven, jak również kontynuować budowę nowych jednostek, jednak nie wyklucza zwolnień.
"Kleven to fantastyczna stocznia z bardzo dobrze rozwiniętym zarządem. Jest dobrze zlokalizowana i widzieliśmy wielką szansę na zwiększenie naszych możliwości produkcyjnych", powiedział dyrektor generalny Hans Jorgen Fedog w lokalnych mediach.
Green Yard spodziewa się dużego wzrostu popytu na zrównoważony recykling. W styczniu holenderski armator Samskip zdecydował o złomowaniu 35-letniego chłodniowca Samskip Frost w stoczni Green Yard. Umowa ta gwarantuje recykling metodą zapewniającą mniejszy wpływ na środowisko.
Obecnie Kleven jest zadłużony na około 300 mln NOK (31,2 mln USD). W styczniu br. firma odnotowała znaczne straty finansowe, które w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyły jej łączne zadłużenie do 1,2 mld NOK - podał TradeWinds.
AL, GL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.