Norsepower Oy Ltd., jak sama się określa - wiodący światowy dostawca pomocniczych systemów napędu wiatrowego, oraz Sea-Cargo, jeden z wiodących dostawców logistyki i przewozów morskich na rynku Morza Północnego i Norwegii, zawarli umowę na montaż dwóch największych "żagli wirnikowych" (rotorów Flettnera) Norsepower na SC Connector - statku sto-ro (ro-ro z furtą burtową). Będą to rotory o średnicy 5 m, wysokie na 35 m.
Porozumienie oznacza instalację pierwszych w świecie uchylnych żagli rotorowych (Rotor Sail) - innowacyjnego rozwiązania konstrukcyjnego pozwalającego dostosować rotory Flettnera do indywidualnych wymagań statku.
SC Connector, zbudowany w 1887 r. towarowy ro-ro o tonażu pojemnościowyn brutto 12 251 i nośności 8843 t, eksploatowany jest na Morzu Północnym, co wiąże się z uzyskaniem należących do najkorzystniejszych warunków wiatrowych dla wirników Rotor Sail. Trasy te obejmują jednak żeglugę pod wieloma mostami i liniami energetycznymi, które wymagają, aby żagle wirnikowe mogły być składane np. przez przechylanie - w przypadku SC Connector - prawie do poziomu.
Rozwiązanie Norsepower Rotor Sail Solution, które może być instalowane na nowych statkach lub modernizowane na istniejących, jest zmodernizowaną wersją rotora Flettner, obrotowego cylindra, który wykorzystuje efekt Magnusa do wykorzystania siły wiatru w napędzie statku.
Obecnie trwają przygotowania do instalacji systemu na statku SC Connector, planowanej na IV kwartał 2020 roku.
Firma Norsepower, po przeanalizowaniu tras podróży statku SC Connector i szacuje, że jej technologia byłaby w stanie osiągnąć w jego przypadku redukcję emisji dwutlenku węgla o 25 %.
Komentując porozumienie, dyrektor generalny Norsepower, Tuomas Riski, powiedział: "Żagle typu Rotor Sail są szczególnie dobrze przystosowane do statków typu ro-ro, a współpraca z Sea-Cargo w zakresie dostarczania uchylnych żagli typu Rotor Sail przekonuje, że dostarczamy rozwiązania, które można zaadaptować do konkretnych wymagań statków, w szczególności demonstrując możliwość skorzystania z rozwiązania Rotor Sail przez statki z ograniczeniami wysokości".
Ole Sævild, dyrektor zarządzający Sea-Cargo, dodał: "Wraz z rosnącym międzynarodowym naciskiem na redukcję emisji CO2 i innych gazów oraz cząstek stałych - zdolność do wykorzystania wiatru do generowania energii i naporu, a przez to - zmniejszenia zużycia paliwa i emisji, jest naturalnym kolejnym krokiem dla branży transportu morskiego."
W dobrych warunkach wiatrowych, "żaglowy statek hybrydowy" będzie mógł utrzymywać regularną prędkość eksploatacyjną tylko za pomocą żagla.
Rozwiązanie Rotor Sail jest w pełni zautomatyzowane i wykrywa, kiedy wiatr jest wystarczająco silny, by zapewnić oszczędność paliwa i emisji - wyedy żagle wirnikowe Rotor Sail uruchamiają się automatycznie.
Od momentu powstania w 2012 r. fińska firma Norsepower zainstalowała żagle typu Rotor Sail na czterech statkach. Najnowszą instalacją jest ta na na promie Scandlines Copenhagen, na którym fundament pod rotor zainstalowano w stoczni Remontowa SA w Gdyni.
Innym przykładem zastosowania są dwa rotory zainstalowane na zbudowanym w 2008 r. zbiornikowcu Maersk Pelican o nośności 110 000 t.
Każda z instalacji spowodowała znaczną redukcję emisji i kosztów paliwa, co zostało potwierdzone przez niezależnych weryfikatorów, takich jak ABB, NAPA i Lloyd's Register.
Dyrektor naczelny Norsepower, Tuomas Riski, powiedział na jednym z niedawnych seminariów internetowych, że analiza przeprowadzona na obecnej światowej flocie pozwala szacować, że jeśli wirniki zostaną zamontowane na 25 000 jednostkach, globalna emisja CO2 ze statków zostanie zmniejszona o około 7 %.
Sea-Cargo powstało w 2001 r. w wyniku połączenia działalności liniowej Seatrans i Nor Cargo, dwóch firm prowadzących przewozy morskie między zachodnim wybrzeżem Norwegii, Wielką Brytanią i Europą kontynentalną.
PBS, z mediów
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.