Stocznie w Norwegii i Chorwacji wspólnie zbudują nowy ekskluzywny statek pasażerski - apartamentowiec Njord. Współpraca Kleven Verft i Brodosplit pod szyldem DIV Shipbuilding może oznaczać zmniejszenie ilości zleceń na podwykonawstwo sekcji, bloków okrętowych i częściowo wyposażonych statków czy kadłubów dla kooperujących dotąd z Klevenem stoczni w Polsce.
Po ukończeniu projektu koncepcyjnego i technicznego, developer - armator Ocean Residences Development Ltd. (ORD), wspólnie ze stocznią, poinformował w oficjalnym komunikacie, zawierającym liczne górnolotne stwierdzenia i pełnym reklamiarskiej maniery, o podpisaniu z grupą stoczniową DIV Shipbuilding umowy, na mocy której ta ostatnia zbuduje "jacht motorowy" Njord - "kultowy jachtu mieszkalny" ze 118 znakomicie wyposażonymi rezydencjami, które mają tworzyć "jedną z najbardziej filantropijnych społeczności na świecie".
Apartamentowiec reklamowany jest hasłem "The Finest Address. Everywhere in the World" ("Najlepszy adres. Wszędzie na świecie").
Statek określany jest też górnolotnym mianem "Yacht with a purpose" ("Jacht ze szczytnym celem" lub "Jacht z intencją").
W oficjalnym komunikacie opublikowanym przez zaangażowane stocznie i dewelopera czytamy m.in.: "Rezydenci na >Jachcie z celem< zjednoczą się w filantropijnych poszukiwaniach, by stworzyć pozytywną zmianę tam, gdzie ma ona największe znaczenie jednocześnie zwiedzając naszą planetę i dając coś w zamian".
Dość skąpo dawkowane są natomiast informacje techniczne na temat statku. "Rezydencyjny jacht" ma mieć ponad 290 m długości. Można zatem uznać tę jednostkę za dość duży statek pasażerski. Dotychczas zarówno Kleven, jak i Brodosplit zaangażowane były w budowę luksusowych, ale mniejszych wycieczkowców - ekspedycyjnych i tzw. "butikowych".
Jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie - Ocean Residences Development Ltd. przyjął, "jako centralny element wizji, chęć zbudowania najbardziej zaawansowanego technicznie statku w branży, który będzie przesuwał granice w zakresie zrównoważonego rozwoju, innowacji technicznych i norm emisji."
Helge Hermundsgard z DNV GL Norway, towarzystwa klasyfikacyjnego i doradcy ds. przemysłu morskiego, nadzorującego także projektowanie i budowę Njord powiedziała o nim: "będzie statkiem zaprojektowanym tak, by spełniać najsurowsze przepisy środowiskowe zarówno w momencie przekazania, jak i w przyszłości."
Statek będzie napędzany najnowocześniejszymi silnikami dwupaliwowymi i będzie posiadał zbiorniki paliwowe zarówno na diesel-owskie paliwo lekkie (MGO), jak i LNG, baterie stanowiące część hybrydowego systemu napędowego, system odzysku ciepła i zaawansowane systemy zarządzania energią. Aby zapewnić, że statek będzie spełniał przyszłościowe wymogi, silniki i zbiorniki paliwa będą gotowe do łatwej przebudowy, tak, by móc wykorzystać przyszłe paliwa o mniejszej lub neutralnej emisji dwutlenku węgla".
Statek zbudowany zostanie wspólnie przez stocznie Kleven Verft w Norwegii i Brodosplit w Chorwacji - obie należące do grupy DIV Shipbuilding.
Brodosplit będzie odpowiedzialny za większość stalowej konstrukcji kadłuba, jak również znaczną część instalacji technicznych - wyposażenia okrętowego (siłownianego, pokładowego, etc.). Częściowo wyposażony kadłub zostanie odholowany do Kleven Verft, gdzie - do planowanego przekazania armatorowi w 2024 r. - mają być ukończone wszystkie instalacje techniczne i wykonane wyposażenie wnętrz.
Zaangażowane stocznie lub sam projekt budowy apartamentowca najwyraźniej uzyskał wsparcie rządowe, zapewne przynajmniej w postaci gwarancji kredytowych. Tomislav Debeljak, prezes i dyrektor generalny DIV Shipbuilding powiedział: "W tych czasach zmian z przyjemnością potwierdzam, że mamy pełne poparcie rządów zarówno Chorwacji, jak i Norwegii, które podzielają nasz entuzjazm dla tego ważnego projektu, ponieważ oczekuje się, że w nadchodzących latach będzie on generował zatrudnienie dla tysięcy wysoko wykwalifikowanych ludzi, od spawaczy po inżynierów i specjalistów wielu innych dziedzin".
Co podkreślono w oficjalnym komunikacje - "Jacht"-apartamentowiec ma być zbudowany z dużym udziałem wyposażenia produkcji norweskiej. Pływający apartamentowiec dla bogaczy zarejestrowany ma być pod banderą otwartego rejestru norweskiego - NIS.
Na projektowanie i budowę luksusowego apartamentowca ma się złożyć aż ponad pięć milionów roboczogodzin. Dlatego w oficjalnym komunikacie podkreślono, że prace nad projektem i budową Njord przyniosą wymierne korzyści tysiącom lokalnych rodzin w społecznościach wokół obu stoczni.
Projekt ma się też "w znacznym stopniu przyczynić do dalszego rozwoju badań i innowacji w sektorze morskim w Chorwacji i Norwegii, jak również do wzmocnienia poprawy potencjału naukowego i technologicznego w szkołach i uczelniach.
W zespole kierownictwa i specjalistów Ocean Residents Development Ltd. jest wiele osób biorących w przeszłości udział w projektowaniu, eksploatacji statków czy prowadzeniu biznesu takich "kultowych" marek na świecie, jak LVMH Cheval Blanc, Relais & Châteaux, Ritz-Carlton, Royal Viking Line (nie istniejący już, słynny, jeden z pionierów nowoczesnej żeglugi wycieczkowej), Cunard i The World Residences at Sea (deweloper i armator pierwszego wycieczkowca-apartamentowca The World).
Nota bene logo Ocean Residents Development Ltd. nawiązuje do Royal Viking Line przez zapożyczenie od tego innowacyjnego w swoim czasie armatora symbolu graficznego - ptaka z rozpostartymo skrzydłami).
Njord został "skrupulatnie zaprojektowany przez utalentowany zespół projektantów statków i inżynierów okrętowców oraz grupę architektów pod kierownictwem Jeana-Louisa Stutzmanna, wysoko cenionego architekta wnętrz z bogatą karierą w projektowaniu liniowców oceanicznych, jachtów i luksusowych mieszkań.
Współpracuje z nimi studio Espen Øino International, jedna z wiodących w świecie firm projektujących superjachty, a także Foreship Oy - wiodąca firma architektoniczna z Finlandii.
W projekcie statku zawarto element, który pozwolił deweloperowi i inwestorom "dorobić ideologię" do drogiego sposobu jednoczesnego mieszkania i zwiedzania świata.
Projektanci Njord zaplanowali na apartamentowcu "profesjonalne laboratorium badań oceanograficznych i atmosferycznych zawierające wyrafinowane urządzenia monitorujące, które będą stale zbierać istotne dane ze środowiska dla dobra społeczności naukowej".
Sprzęt laboratorium będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję i ma obejmować m.in. skanery 3D, drony oraz obserwatorium z samopoziomującym się, żyroskopowo stabilizowanym teleskopem i składanym, przesuwanym szklanym dachem. W trakcie całorocznej nawigacji Njord po świecie, naukowcy i eksperci będą badać zmieniające się środowisko, rejestrować stan zanieczyszczeń morza i powietrza, a także mapować dno oceanu.
Wszystkie te informacje będą udostępniane w celu lepszego zrozumienia przez ludzkość tajemnic naszych oceanów - czytamy w oficjalnym komunikacie opublikowanym przy okazji ogłoszenia podpisania umowy między deweloperem, a grupą stoczniową.
PBS, rel (Kleven Verft)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.