W Szczecinie zwodowano w sobotę częściowo wyposażoną pogłębiarkę Challenger 3 budowaną przez stocznię Partner na zamówienie stoczni holenderskiej. Wodowania dokonano 20 lipca w doku pływającym nr 5 Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Statek, po wydokowaniu, do nabrzeża Fant w Skolwinie odprowadziły holowniki Hermes i Serwal 3.
Specjalizująca się głównie w budowie częściowo wyposażonych statków i kadłubów dla stoczni zagranicznych Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic w swoim zakładzie produkcyjnym na Skolwinie budowała ostatnio m.in. dwie bliźniacze pogłębiarki dla stoczni Royal IHC za pośrednictwem Neptune Shipyards BV (bezpośredniego zleceniodawcy budowy realizowanej przez policko-szczecińską firmę) - Challenger 2 i Challenger 3.
Policko-szczecińska stocznia zbudowała pogłębiarki do przekazania jako częściowo wyposażone, ale w relatywnie wysokim stopniu wyposażenia i gotowości technicznej. Na statkach zainstalowano w Polsce, poza niemałą częścią wyposażenia ogólno-okrętowego, także przynajmniej część specjalistycznego wyposażenia funkcjonalnego (czyli pogłębiarskiego), np. żurawiki rury ssącej.
Budowane w Skolwinie pogłębiarki należą do typoszeregu Easydredge w wersji 2700. Ich budowę rozpoczęto bez znanego ostatecznego nabywcy (budowane były z założenia zgodnie z modelem biznesowym "na półkę", czyli była to budowa spekulacyjna) i najprawdopodobniej nadal tak jest.
Zwodowany wcześniej Challenger 2 pozostaje na razie przy nabrzeżu stoczni Partner w Skolwinie.
Zwodowana właśnie w Szczecinie pogłębiarka ma 81,75 m długości całkowitej, 15,80 m szerokości konstrukcyjnej, 5,50 m zanurzenia, 5,90 m wysokości bocznej, 2799 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 882 - netto, nośność 4200 t i zasobnię na urobek o pojemności 2700 m³.
Więcej o pogłębiarkach projektu Easydredge 2700 (w tym wizualizacje, video) w naszym wcześniejszym materiale: Pogłębiarki z Partner Stocznia ''na magazyn'' dla holenderskiej stoczni Royal IHC
PBS
Fot.: Elżbieta Kubowska
Co to za stocznia co najwyżej zakład podwykonawczy .
A czy pracownicy "STOCZNI SZCZECIŃSKIEJ" chociaż jedną sekcję z w/w kontraktu sami zbudowali???
KTO MA ROZUM TEN SOBIE SAM ODPOWIE.
"prawdziwą" stocznię w szczerym polu. Popatrzcie Państwo na REALIZACJE Stoczni Partner,jest sporo zdjęć.
Może czas się zastanowić, która z polskich stoczni odpowiada określeniu stocznia.
W Szczecinie miały powstawać małe masowce, dużo ich miało być, chwilowo szukają finansowania.
Remontowa Shipbuilding w większości buduje na polski rynek.
Crist chwali się kadłubem promu Color Hybrid,ale nie wspomina się o współpracy ze stocznią w Kłajpedzie, szkoda, i sekcją siłowni
(Floating Engine Room Units FERU) dla Francuzów.
Współpraca Partnera z Royal IHC, to duża sprawa. Na rynku pogłębiarek to najwyższa klasa.
Większą siostrę Challengera 2 i 3 zbudowano w Chinach IMO 9797541. Oczekuję na szeroką dyskusję na temat polskich stoczni.
Chwilowo odnoszę wrażenie, ze jest to pudrowane tabu, nie wiem dlaczego.
Pozdrawiam
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.